Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1910258_0001.png
11. juni 2018
J.nr. 2018 - 3260
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 143 af 14. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om, hvorvidt Danmark i overensstemmelse med EU-retten og EU’s momsregler kan vedtage en hel eller delvis fritagelse af moms på økologiske fødevarer, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1910258_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten
og EU’s
momsregler kan vedtage en hel eller delvis fritagelse af moms på økologiske fødevarer.
Svar
Danmarks medlemskab af det indre marked indebærer som bekendt, at medlemslandene
forhandler fælles lovgivning
herunder fælles regler og standarder for varer og tjeneste-
ydelser, som sælges på det indre marked. Det er en meget stor fordel for virksomhederne,
at de alene skal forholde sig til ét sæt regler og standarder frem for 28. Det gælder ikke
mindst for små og mellemstore virksomheder, som eksporterer til det europæiske marked
og skaber mange arbejdspladser i Danmark. For forbrugerne er det tilsvarende en stor
fordel, at de ved, hvad de kan regne med, når de handler på tværs af landegrænser.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt EU’s momsregler giver EU-landene mulighed
for helt at momsfritage fødevarer, kan jeg oplyse, at det gør de ikke. Det er imidlertid mu-
ligt at indføre en nedsat momssats på levnedsmidler (bortset fra alkoholholdige drikkeva-
rer). Der kan dog ikke indføres en nedsat momssats for økologiske varer, da ens eller sub-
stituerbare varer skal behandles ens uanset produktionsmåde. Det er således muligt at
indføre en nedsat sats på alle fødevarer eller overordnede fødevarekategorier såsom frugt
og grønt eller kødvarer, men ikke på økologiske varer, jf. fx svaret på SAU alm. del
spørgsmål 592 (2015-16).
Der er mange gode grunde til ikke at indføre et system med nedsatte momssatser. Af
disse kan nævnes, at et momssystem med forskellige momssatser vil skabe øget komplek-
sitet i momssystemet, der vil påføre både myndigheder og erhvervslivet øgede administra-
tive omkostninger. Erhvervslivet skal fx foretage en afgrænsning mellem varer med nor-
mal momssats og varer med nedsat momssats, og myndighederne skal sikre, at denne af-
grænsning foretages korrekt. Ud over at de øgede omkostninger for erhvervslivet givetvis
vil blive inkluderet i priserne, kan øgede avancer føre til, at momsnedsættelsen ikke slår
fuldt ud igennem overfor forbrugerne. Det er heller ikke sikkert, at et prisfald på speci-
fikke varer
fx frugt og grønt
øger forbruget af disse varer, da effekten ligeså godt kan
blive, at forbrugerne køber andre og måske mere usunde varer.
Regeringen har derfor
i lighed med skiftende tidligere regeringer
ikke intentioner om
at indføre differentieret moms.
Side 2 af 2