Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1856788_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. februar 2018
Besvarelse af spørgsmål 96 alm. del stillet af udvalget den 24. januar
2018 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for gebyrreglerne for finansielle virksomheder
og svare på, hvorfor finansielle virksomheder som en særlig gruppe er
undtaget fra markedsføringslovens bestemmelser om gebyrer.
Svar:
Markedsføringslovens § 16 regulerer betingelserne for, at en virksomhed
kan ændre et gebyr i et løbende kontraktforhold. Det følger af markedsfø-
ringslovens § 1, stk. 3, at § 16 ikke finder anvendelse for finansielle virk-
somheder.
Finansielle virksomheders adgang til at ændre på et gebyr følger i stedet
af den finansielle lovgivning. Herved sikres det, at adgangen til at ændre
på et gebyr mv. i et løbende kontraktforhold er tilpasset de forhold, der
gør sig gældende på det finansielle område. Eksempelvis har ekspertud-
valget om gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet foreslået
ændringer af reglerne om varsel af ændringer af renter, gebyrer, bidrag
eller andet vederlag for realkreditlån og realkreditlignende lån for at sikre,
at varslingsreglerne er tilpasset de særlige forhold, der gælder i forhold til
realkreditlån og realkreditlignende lån.
Det følger af § 6, stk. 3, i bekendtgørelse om god skik for finansielle virk-
somheder, at vilkår om ændringer i løbende kundeforhold af renter, geby-
rer eller andet vederlag skal være klart fremhævet i aftalen og skal inde-
holde en angivelse af de forhold, der kan udløse en ændring, ligesom de
ikke må give den finansielle virksomhed en vilkårlig adgang til at foreta-
ge ændringer.
Det fremgår endvidere af § 6, stk. 4, i samme bekendtgørelse, at i løbende
kundeforhold kan ændringer til ugunst for kunden af renter, gebyrer eller
andet vederlag ikke finde sted uden et forudgående varsel, der ikke må
være kortere end en måned, og som indeholder en begrundelse for æn-
dringen. Dette gælder dog ikke ændringer, der er begrundet i udefrakom-
mende forhold, som den finansielle virksomhed ikke har indflydelse på.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om ministeren vil redegøre for gebyrreglerne for finansielle virksomheder og svare på, hvorfor finansielle virksomheder som en særlig gruppe er undtaget fra markedsføringslovens bestemmelser om gebyrer, til erhvervsministeren
Ved væsentlige ændringer i andet vederlag, eller ved opkrævning af et nyt
vederlag, skal varslingen ske til kunden ved individuel kommunikation,
inden ændringen får virkning. Såfremt kunden har ret til at opsige aftalen,
skal dette fremgå af varslingen, ligesom det skal fremgå under hvilke be-
tingelser, kunden kan opsige aftalen.
På enkelte områder inden for den finansielle regulering gælder der særlige
regler, der afviger fra § 6, stk. 4.
For forsikringsselskaber gælder en særlig varslingsregel i § 28 i bekendt-
gørelse om god skik for finansielle virksomheder, hvorefter et forsik-
ringsselskab senest 30 dage inden forsikringsperiodens udløb skal varsle
enhver væsentlig ændring af forsikringsaftalen, der er til ugunst for kun-
den. Varslet skal meddeles i papirformat eller på andet varigt medium.
For boligkreditaftaler gælder der jf. § 7, stk. 3 og 4 i bekendtgørelse om
god skik for boligkredit regler for adgangen til at ændre renter, gebyrer,
bidrag eller andet vederlag, der i vidt omfang svarer til, hvad der følger af
bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder.
Realkreditlån og realkreditlignende lån er dog uanset § 7, stk. 3, i be-
kendtgørelse om god skik for boligkredit omfattet af særlige varslingsreg-
ler i medfør af lov om finansiel virksomhed.
Det følger af § 53 b, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at et realkredit-
institut ikke i løbende kundeforhold må ændre renter, gebyrer, bidrag eller
andet vederlag for realkreditlån til ugunst for forbrugeren uden et forud-
gående varsel på 6 måneder.
§ 53 b, stk. 2, fastslår, at varslet skal indeholde en begrundelse for æn-
dringen, der skal angive de forhold, der har udløst ændringen, og en hen-
visning til de dele af aftalegrundlaget, der indeholder hjemmelen til at
gennemføre ændringen. Begrundelsen skal endvidere indeholde oplys-
ninger om de væsentligste forhold, der har haft betydning for ændringens
omfang, og disse forholds skønnede andel af den samlede stigning.
§ 53, b, stk. 3 indeholder supplerende krav til varslets indhold, mens det i
§ 53, b, stk. 4, fastlægges, at varslingen skal ske til forbrugeren på varigt
medium.
Varslingsreglerne finder dog ikke anvendelse på ændringer, der er be-
grundet i udefrakommende forhold, som realkreditinstituttet ikke har ind-
flydelse på. Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, at undtagelsen
kun finder anvendelse, hvis realkreditinstituttet ingen indflydelse har på
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om ministeren vil redegøre for gebyrreglerne for finansielle virksomheder og svare på, hvorfor finansielle virksomheder som en særlig gruppe er undtaget fra markedsføringslovens bestemmelser om gebyrer, til erhvervsministeren
dette forhold, og det udefrakommende forhold medfører, at realkreditin-
stituttet skal ændre renten, gebyret mv. i forholdet én til én.
Det følger af § 53 c, at et realkreditinstitut kun kan gøre en ændring af
renter, gebyrer, bidrag eller andet vederlag gældende, hvis realkreditinsti-
tuttet har iagttaget varslingsreglerne. Dette gælder dog ikke for uvæsent-
lige stigninger i gebyrer og andet vederlag end renter og bidrag.
Reglerne om varsling af ændring af renter, gebyrer, bidrag eller andet
vederlag finder tilsvarende anvendelse på pengeinstitutter, der yder real-
kreditlignende lån.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen