Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1812543_0001.png
Erhvervsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Finansministeriet
Kommissorium for forenkling af erhvervsfremmeindsatsen
Juni 2017
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
”regeringen vil
forenkle erhvervsfremmesystemet, så
det bliver nemmere og mere overskueligt at anvende for iværksættere og virksomheder, samtidig
med at der er fokus på kvalitet og effektivitet”.
Eftersyn af erhvervsfremmeindsatsen
har kortlagt og evalueret erhvervs-, innovations-,
investerings- og eksportfremme på tværs af den offentlige sektor. Heraf fremgår
det, at erhvervslivet møder en kompleks indsats med mange aktører og enslyden-
de tilbud. Samtidig er indsatsen unødig dyr at administrere.
Årsagen kan bl.a. tilskrives en uklar arbejdsdeling på tværs af den offentlige sektor.
Særligt på det kommunale og regionale niveau bidrager det til et stigende overlap i
indsatserne, der udbydes, såvel som i tilrettelæggelsen af indsatsen.
Regeringen nedsætter derfor et eksternt forenklingsudvalg med deltagelse af er-
hvervslivet og eksperter, som skal udarbejde en konkret og realiserbar model for
en enklere og mere effektiv erhvervsfremmeindsats.
Formål med og indhold af udvalgets arbejde
Baggrund
Forenklingsudvalget har til formål at udarbejde en konkret model for erhvervs-
fremmeindsatsen, hvor det bliver nemmere og mere overskueligt at anvende sy-
stemet for iværksættere og virksomheder samtidig med at der er fokus på kvalitet
og effektivitet. Det indebærer, at udvalget skal udarbejde en grundmodel, samt
relevante varianter, heraf for en enkel og effektiv organisering af indsatsen, hvor
indsatsen samlet set gøres billigere og bedre til gavn for erhvervslivet.
En forenkling af erhvervsfremmeindsatsen omfatter kommunale, regionale og
statslige indsatser inden for erhvervs-, innovations-, investerings- og eksport-
fremme, der er helt eller delvist offentligt finansieret. Arbejdet skal følge op på de
identificerede udfordringer i
Eftersyn af erhvervsfremmeindsatsen (nov. 2016).
En model for en enklere og mere effektiv organisering af indsatsen skal tage ud-
gangspunkt i, at ansvaret for indsatsen i højere grad konsolideres. Udvalget skal
derfor udarbejde fordomsfrie og realiserbare forslag til, hvordan ansvaret for de
nuværende kommunale, regionale og statslige aktører forenkles og effektiviseres.
Forenklingsudvalget skal i sit arbejde foretage en præcisering af arbejdsdelingen
mellem aktørerne, der samtidig understøtter sammenhæng i udbuddet på tværs af
de offentlige aktører. Det skal understøtte en enkel og effektiv indsats fremadret-
tet. Organiseringen har dertil som formål at der sker en effektivisering af indsat-
serne på tværs af den offentlige sektor, så færrest mulige midler anvendes til ad-
ministration og generel overhead under hensyntagen til indsatsernes forskelligar-
tethed.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren agter at centralisere erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
Side 2 af 2
Der opstilles fem principper for udvalgets forslag til en enklere organisering:
1. Erhvervsfremmeindsatsen skal tilrettelægges efter virksomhedernes udfordrin-
ger og behov.
2. Virksomhederne skal møde et enkelt erhvervsfremmesystem med få aktører
og uden overlappende indsatser på tværs af hele den offentlige sektor.
3. Der skal være en stærk sammenhæng og få koordinerede organer på tværs af
de offentlige indsatser.
4. Varetagelsen af højt specialiserede indsatser, som kapitalformidling og ek-
sportfremme, skal konsolideres fra decentrale niveauer til det statslige niveau.
5. Administrationen af indsatsen skal effektiviseres, herunder ved inddragelse af
digitale løsninger.
Dertil skal udvalget udarbejde forslag til de overordnede rammer for indholdet af
erhvervsfremmeindsatser, som medfører høj kvalitet og effektivitet af tilbuddene.
Det indebærer forslag til indsatser, der sikrer, at virksomhedernes behov for ind-
satser mest effektivt imødekommes. Udbuddet af indsatser skal tilrettelægges efter
virksomhedernes efterspørgsel samtidig med at indsatserne kan understøtte pro-
duktiviteten i erhvervslivet.
Forslag til indholdet af indsatserne skal dertil være i tråd med regeringens ambiti-
on om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører. Udvalget skal
således begrunde, hvorfor de anbefaler en given offentligt forankret eller finansie-
ret indsats. Herunder skal udvalget begrunde, om dele af den nuværende indsats
kan løses effektivt af private aktører på markedsvilkår, således at ydelserne ikke er
i konkurrence med private aktører.
Organisering
Forenklingsudvalget nedsættes med 9 medlemmer, herunder en formand. Udval-
get sammensættes med repræsentanter fra erhvervslivet samt eksperter i forhold
til organisering af den offentlige sektor.
Udvalget betjenes af et tværministerielt sekretariat bestående af Erhvervsministe-
riet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Økonomi- og
Indenrigsministeriet samt Finansministeriet. Dertil kan relevante ministerier ind-
drages efter behov.
Erhvervsorganisationer, Danske Regioner, KL og andre relevante interessenter
informeres og inddrages efter behov. Udvalget kan afholde dialogmøder med fx
iværksættere, erhvervsfolk og aktører i den nuværende indsats. Det forventes, at
Forenklingsudvalget særligt inddrager repræsentanter fra erhvervslivet tæt.
Proces
Udvalget afrapporterer til regeringen primo 2018.