Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1958393_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 362 alm. del stillet af udvalget den 28. sep-
tember efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke sanktionsmuligheder der er overfor
henholdsvis Danske Bank som virksomhed og bankens ledelse efter såvel
gældende regler som efter de regler, der har været gældende tilbage til
2007-2014, hvis de har gjort sig skyldige i overtrædelse af hvidvaskreg-
ler, herunder mulighederne for at erklære banken nødlidende/inddrage
dens licens.
Svar:
Det følger af § 78 i hvidvaskloven, at overtrædelsen af en lang række af
lovens bestemmelser er strafbelagt. Tilsvarende fulgte af § 37 i den gamle
hvidvasklov. Finanstilsynet kan generelt udstede påtale, påbud, tvangsbø-
der samt politianmelde virksomheder både efter den gældende og tidligere
hvidvasklov.
Hvis en sag har en vis grovhed, vurderer Finanstilsynet konkret, om Fi-
nanstilsynet skal politianmelde virksomheden, eller om Finanstilsynet
skal vælge en anden tilsynsreaktion, i praksis navnlig påtale. I den vurde-
ring inddrages særligt overtrædelsens grovhed, og hvorvidt der er tale om
et gentagelsestilfælde.
Både efter den gældende og den tidligere hvidvasklov, er det muligt at
retsforfølge virksomheden og de ansatte for virksomhedens overtrædelse
af hvidvaskloven. Rigsadvokaten har dog tidligere udtalt, at tiltale bør
som udgangspunkt rejses overfor virksomheden som sådan for dennes
manglende opfyldelse af forpligtelserne.
Med den nye hvidvasklov, der trådte i kraft 1. juli 2018, er der indført
konkrete forpligtelser for enkelte ansatte, som også er strafbelagte. For
overtrædelse af disse bestemmelser vil Finanstilsynets kunne politianmel-
de fysiske personer.
Dertil kommer fit & proper reglerne, som løbende er skærpet de seneste
år, hvorefter Finanstilsynet kan påbyde et medlem af en finansiel virk-
somheds bestyrelse at nedlægge sit hverv, hvis Finanstilsynet vurderer, at
den pågældende ikke lever op til kravene om egnethed og hæderlighed.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om, hvilke sanktionsmuligheder der er overfor henholdsvis Danske Bank som virksomhed og bankens ledelse efter såvel gældende regler som efter de regler, der har været gældende tilbage til 2007-2014, hvis de har gjort sig skyldige i overtrædelse af hvidvaskregler, herunder mulighederne for at erklære banken nødlidende/inddrage dens licens, til erhvervsministeren
2/2
Tilsvarende kan Finanstilsynet påbyde en virksomhed at afsætte en direk-
tør i den finansielle virksomhed. Derudover kan Finanstilsynet påbyde et
systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) at afsætte en person, der er
identificeret som nøgleperson, dvs. en person, der f.eks. er en del af den
daglige ledelse eller varetager en nøglefunktion i virksomheden.
Det følger af de netop vedtagne stramninger af fit & proper-reglerne, at
det nu er muligt at afsætte et ledelsesmedlem på baggrund af overtrædel-
ser af hvidvaskloven. Finanstilsynet vurderer, at hvidvaskovertrædelser
ikke alene var tilstrækkeligt til at afsætte et ledelsesmedlem i perioden
2007-2014.
Endeligt er det i yderste konsekvens muligt for Finanstilsynet at inddrage
en finansiel virksomheds tilladelse i henhold til § 224 i lov om finansiel
virksomhed, hvis en finansiel virksomhed gør sig skyldig i særligt grove
eller gentagne overtrædelser af den finansielle lovgivning. Det blev med
lov nr. 706 af 8. juni 2018, som trådte i kraft 1. juli 2018 indført at ved
grove eller gentagne overtrædelser af hvidvaskloven, har Finanstilsynet
også mulighed for at inddrage virksomhedens tilladelse. Finanstilsynet
vurderer, at det forud for lovens ikrafttræden den 1. juli 2018, ikke har
været muligt at trække tilladelsen alene på baggrund af overtrædelser af
hvidvaskloven.
Generelt skal Finanstilsynet iagttage proportionalitetsprincippet, hvorefter
der skal være proportionalitet mellem den handling, en virksomhed har
foretaget, og den reaktion, som Finanstilsynet kommer med som følge
heraf. Finanstilsynet skal endvidere iagttage lighedsgrundsætningen,
hvorefter der ikke må gøres forskel på ensartede tilfælde.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov