Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1948108_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
4. oktober 2018
Samråd i ERU den 25. september 2018
Spørgsmål BB-BE
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF) og Rune
Lund (Enhedslisten).
Indledning
Tak for invitationen til samrådet i dag og tak for det sto-
re fremmøde.
Det er en dybt alvorlig sag og det er fuldstændig uaccep-
tabelt at en dansk bank tilsyneladende har været brugt til
hvidvask i det omfang her.
Der er derfor også behov for, at vi reagerer konsekvent.
Vi skal have en lovgivning og et myndighedstilsyn i top-
klasse. Hvor der bliver slået meget hårdt ned på hvid-
vask.
Jeg er derfor glad for, at det i sidste uge var muligt at
indgå en bred politisk aftale med en række betydelige
skærpelser af indsatsen på området, herunder at vi får et
bødeniveau, der ligger i top i Europa.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
2/13
Det vil jeg gerne sige tak for, til de partier der er med i
aftalen.
Jeg finder det desuden naturligt, at Finanstilsynet har be-
sluttet at genåbne sagen om Danske Bank på baggrund af
de nye oplysninger, som er kommet frem. Det er afgø-
rende, at myndighederne kommer til bunds i sagen.
Jeg er også glad for, at bagmandspolitiet
SØIK
siden
starten af august har indledt en omfattende efterforsk-
ning af sagen, således at Danske Banks undersøgelse
netop ikke står alene og det ikke er tilstrækkeligt at ban-
ken undersøger sig selv.
Jeg vil også gerne understrege, at vi ikke er færdige med
at tage initiativer.
Bl.a. har jeg bedt Finanstilsynet om en redegørelse af sa-
gens forløb, for at få svar på de spørgsmål om Finanstil-
synets rolle, som er blevet rejst, og for at få Finanstilsy-
nets synspunkter på, om de har behov for en stærkere
hjemmel, bedre adgang til oplysninger i bankerne, eller
vi på andre måder kan styrke Finanstilsynet.
Herunder også om Finanstilsynet ønsker flere ressourcer.
Ønsket er ikke blevet rejst overfor mig endnu, men jeg
har bedt om en redegørelse, og så tager vi også en runde
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
3/13
på ressourcer. Jeg vil gerne understrege, hvis der er et
behov for flere ressourcer
kommer der også flere res-
sourcer.
Ad spørgsmål BE:
Hvordan forholder ministeren sig til Danske Banks undersøgelser af
hvidvasksagen?
I spørgsmål BE spørges der til, hvordan jeg forholder
mig til Danske Banks undersøgelse.
Banken offentliggjorde som bekendt i onsdags sin un-
dersøgelse, der udlægger bankens opfattelse af hændel-
sesforløbet.
Undersøgelsen viser, at der strømmede mistænkelige
transaktioner gennem Danske Banks estiske filial for et
svimlende beløb, og at banken overså advarslerne om det
der foregik i filialen.
Som jeg har givet udtryk for flere gange, er jeg dybt
skuffet over Danske Bank og det siger sig selv, at det er
helt uacceptabelt, at en dansk bank har været involveret i
hvidvask-aktiviteter i et sådant omfang.
Det er et af kerneelementerne i hvidvasklovgivningen, at
det er bankerne og andre virksomheder, der til dagligt
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
4/13
håndterer betalinger, som skal holde øje med, om deres
kunder foretager sig noget mistænkeligt.
Den opgave forsømte Danske Banks estiske filial groft.
Man må derfor konkludere, at banken ikke har løftet sit
samfundsansvar på dette område.
Jeg kan ikke gå ind i en nærmere analyse eller vurdering
af kvaliteten af bankens undersøgelse
det ved jeg ikke
nok om. Det er som nævnt bankens udlægning og kon-
kluderen, og rapporten er som nævnt et udtryk for ban-
kens udlægning.
Jeg synes, at det er naturligt, at banken har lavet en un-
dersøgelse. Det er også klart, at det ikke er nok at banken
undersøger sig selv. Jeg vil gerne understrege, at myn-
dighedernes undersøgelser og efterforskning af sagen om
Danske Bank ikke er slut.
Der er en meget stor mængde materiale i bankens under-
søgelse, som myndighederne
SØIK og Finanstilsynet
nu ser nærmere på.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
5/13
SØIK har som bekendt allerede indledt en strafferetlig
efterforskning af sagen om mulig overtrædelse af hvid-
vaskloven.
Ligeledes har det estiske bagmandspoliti indledt en straf-
feretlig undersøgelse af sagen.
De oplysninger der er kommet frem i Danske Banks un-
dersøgelse og udsagn i tilknytning hertil, vil indgå i un-
dersøgelserne hos myndighederne såvel i Danmark som i
Estland.
Finanstilsynet har som nævnt desuden meddelt, at tilsy-
net har genåbnet sin undersøgelse, og vil vurdere om, der
på baggrund af de nye oplysninger er grundlag for nye
tilsynsreaktioner overfor banken og bankens ledelse.
Jeg ser frem til resultatet af de undersøgelser.
Ad spørgsmål BB:
[Med
henvisning til oplysningerne i artiklen ”Scandal-hit
i Danske branch
handled $30bn of Russian money” i Financial Times den 3. september
2018 om, at det fremgår af udkast til den af Danske Bank bestilte rapport
hos konsulentfirmaet Promontory Financial, at antallet af transaktioner
gennem Danske Banks filial i Estland fra ikke-estiske borgere alene i
2013 var på omkring 80.000 og med en volumen på omkring 30 mia. dol-
lar (ca. 192 mia. kroner)
hvilket er et voldsomt højere beløb end der
hidtil har været offentlig kendt - bedes ministeren redegøre for;
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
6/13
1) om ministeren, Finanstilsynet og/eller Erhvervsministeriet tidligere af
Danske Bank eller af andre er blevet gjort bekendt med, at transaktioner-
ne har et så stort omfang som omtalt i Financial Times, og
2) om ministeren mener, at Danske Banks ledelse har kunnet undgå at
vide noget om og burde havet reageret på et transaktionsomfang så omfat-
tende som omtalt i Financial Times den 3. september 2018,
3) om en bank er juridisk forpligtet til at videregive oplysninger til Fi-
nanstilsynet og andre relevante myndigheder m.v. om så omfattende og
usædvanlige transaktioner som omtalt i artiklen.]
I spørgsmål BB bliver der med henvisning til en artikel i
Financial Times den 3. september 2018 spurgt til for-
skellige aspekter af transaktionsomfanget i Danske
Banks estiske filial.
Spørgsmålet har tre underpunkter, som jeg vil besvare
enkeltvist.
Ad spørgsmål BB
pkt. 1:
[Om ministeren, Finanstilsynet og/eller Erhvervsministeriet tidligere af
Danske Bank eller af andre er blevet gjort bekendt med, at transaktioner-
ne har et så stort omfang som omtalt i Financial Times.]
I spørgsmålets første punkt spørges der, om jeg, Finans-
tilsynet og/eller Erhvervsministeriet tidligere er blevet
gjort bekendt med, at transaktionerne kunne være så om-
fattende som omtalt i Financial Times den 3. september
2018.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
7/13
Som det er kommet frem i forbindelse med bankens egen
undersøgelse, så er omfanget af transaktioner gennem
Danske Banks filial i Estland fra ikke-estiske borgere i
den omtalte periode på ca. 1500 milliarder kroner.
Jeg kan oplyse, at jeg tidligere af Finanstilsynet er blevet
orienteret om, at antallet af mistænkelige transaktioner i
Danske Banks estiske filial, kunne være af et meget stort
omfang.
Jeg ville gerne fortælle præcis hvilke estimater, jeg har
fået, og hvornår jeg har fået dem. Men jeg har fået op-
lyst, at på det punkt er jeg underlagt tavshedspligt.
Finanstilsynet har en skrap tavshedspligt, og den bliver
jeg også underlagt, når jeg får den slags informationer
jævnfør lov om finansiel virksomhed.
Ad spørgsmål BB
pkt. 2:
[Om ministeren mener, at Danske Banks ledelse har kunnet undgå at vide
noget om og burde have reageret på et transaktionsomfang så omfattende
som omtalt i Financial Times den 3. september 2018.]
I punkt to under spørgsmål BB spørges der, om Danske
Banks ledelse efter min mening har kunnet undgå at vide
noget om og burde have reageret på et transaktionsom-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
8/13
fang så omfattende som omtalt i Financial Times den 3.
september 2018.
Det er myndighedernes
og ikke min
opgave at be-
dømme det spørgsmål på baggrund af oplysningerne og
forholdene i den konkrete sag. Det er redegjort for i Fi-
nanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018.
Som alle andre undrer jeg mig imidlertid over, at ban-
kens ledelse ikke reagerede tidligere og langt mere effek-
tivt på de mistænkelige transaktioner i den estiske filial.
Det er så stort et transaktionsomfang, at det er vanskeligt
at forstå, at der ikke skulle har været flere anledninger til
at reagere undervejs.
Det er derfor også vigtigt at sikre, at ingen i ledelsen af
en bank, herunder også de personer, som varetager nøg-
lefunktioner, er i tvivl om hvem, der er ansvarlig for
hvad i den enkelte bank.
Det er bl.a. på den baggrund, at et af initiativerne i den
politiske aftale der blev indgået i onsdags er, at der
fremover skal fastlægges kompetencekrav og ansvars-
områder for nøglepersonstillinger i banker, så der skabes
klarhed om ansvar, roller og arbejdsdeling.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
9/13
Dermed bliver det også lettere for myndighederne at
fastslå, hvorvidt de enkelte ledelsesmedlemmer har løftet
deres ansvar.
Ad spørgsmål BB
pkt. 3:
[Om en bank er juridisk forpligtet til at videregive oplysninger til Finans-
tilsynet og andre relevante myndigheder m.v. om så omfattende og usæd-
vanlige transaktioner som omtalt i artiklen.]
Med det tredje punkt i spørgsmål BB spørges der til, om
en bank er juridisk forpligtet til at videregive oplysninger
til Finanstilsynet og andre relevante myndigheder om så
omfattende og usædvanlige transaktioner som omtalt i
artiklen.
Ja, det er de.
Når et pengeinstitut konstaterer, at kunder gennemfører
mistænkelige transaktioner, er pengeinstituttet forpligtet
til at indberette kunden og dennes mistænkelige transak-
tioner til den relevante efterforskningsenhed.
Mistænkelige transaktioner gennem Danske Banks esti-
ske filial skal banken indberette til den estiske efter-
forskningsenhed
såkaldt Financial Intelligence Unit
(FIU) - som svarer til det danske SØIK.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
10/13
Det samme gælder, hvis en bank i øvrigt bliver opmærk-
som på forhold, som giver anledning til mistanke om
hvidvask eller medvirken hertil.
Sådanne indberetninger eller lignende oplysninger om
konkrete transaktioner skal ikke videregives til Finanstil-
synet.
Finansielle institutter er imidlertid forpligtet til at give
Finanstilsynet de oplysninger, som er nødvendige for Fi-
nanstilsynets tilsynsvirksomhed.
Finanstilsynet anfører således i sin afgørelse fra 3. maj,
at det er særligt kritisabelt, at Danske Bank ikke oriente-
rede Finanstilsynet om de konstaterede hvidvask-
problemer, selvom det i starten af 2014 burde have stået
klart for en række ledende medarbejdere, at bankens tid-
ligere oplysninger fra 2012 og 2013 til Finanstilsynet var
misvisende.
Ad spørgsmål BC:
Ministeren bedes redegøre for, om danske myndigheder har fået de oplys-
ninger fra Danske Bank, der fremgår af artiklen:
”Russia-Linked
Money-
Laundering Probe looks at $ 150 Billion in Transactions” i Wall Street
Journal den 7. september 2018 om, at 150 mia. dollar, svarende til 960
mia. kr., strømmede gennem Danske Banks hvidvaskramte filial i Estland
fra 2007 til 2015.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
11/13
I spørgsmål BC spørges der, om danske myndigheder
har fået oplysninger om omfanget af transaktioner, der
strømmede igennem Danske Banks filial i Estland.
Jeg kan her henvise til den besvarelse jeg netop har givet
vedrørende punkt 1 under samrådsspørgsmål BB om mit
og Finanstilsynets kendskab til transaktionsomfanget.
Ad spørgsmål BD:
Ministeren bedes - i forlængelse af artiklen:
”Russia-Linked
Money-
Laundering
Probe looks at $ 150 Billion in Transactions” i Wall Street
Journal den 7. september 2018 om, at 150 mia. dollar, svarende til 960
mia. kr., strømmede gennem Danske Banks hvidvaskramte filial i Estland
fra 2007 til 2015
redegøre for, om det har været og er acceptabelt for de
danske myndigheder at vente på, at Danske Bank udarbejder deres egen
interne undersøgelse om Danske Banks hvidvaskramte filial i Estland,
frem for at myndighederne selv i en sådan situation overtager undersøgel-
sen fuldstændigt.
I spørgsmål BD bliver jeg spurgt, om det er acceptabelt
for de danske myndigheder at vente på, at Danske Bank
udarbejder sin egen interne undersøgelse om filialen i
Estland, frem for at myndighederne selv i en sådan situa-
tion overtager undersøgelsen fuldstændigt.
Hertil kan jeg sige, at nej
det ville naturligvis ikke væ-
re acceptabelt. Og det er heller ikke tilfældet.
Danske myndigheder har ikke ventet på Danske Banks
interne undersøgelse, før de handlede.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
12/13
Man kunne godt have ønsket, at danske myndigheder
tidligere havde undersøgt forholdene i Danske Bank.
Men det er ikke en rimelig udlægning, at påstå at de
havde afventet Danske Banks egen undersøgelse, før de
handlede.
Finanstilsynet indledte sin egen undersøgelse i 2017, der
som bekendt førte til afgørelsen den 3. maj 2018, hvor
tilsynet kom med en klar og meget alvorlig kritik af
Danske Bank og bankens ledelse for utilstrækkelig fokus
på at forebygge og bekæmpe hvidvask i den estiske fili-
al, og på den baggrund udstedte otte påtaler og otte på-
bud til Danske Bank.
Finanstilsynet vurderede således, at der allerede i maj
var tilstrækkeligt grundlag til at træffe afgørelse om re-
aktioner over for Danske Bank
og afventede ikke Dan-
ske Banks egen undersøgelse, som kom i september.
Finanstilsynet forbeholdt sig samtidig muligheden for at
genåbne sagen, hvis der måtte vise sig grundlag for det.
Det har Finanstilsynet som bekendt nu besluttet at gøre
på baggrund af Danske Banks undersøgelse og den om-
fattende mængde oplysninger den indeholder, og det kan
indebære nye tilsynsafgørelser.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 25/9-18 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
13/13
Endvidere gør jeg opmærksom på, at SØIK den 6. august
indledte en strafferetlig efterforskning af sagen for over-
trædelser af hvidvasklovgivningen.
Denne beslutning var således også uafhængig af Danske
Banks egen undersøgelse
og som Statsadvokaten har
oplyst, så gennemfører SØIK sin egen, selvstændige
vurdering af sagen i samarbejde med andre myndigheder
i både Danmark og udlandet.
Myndighedernes arbejde med Danske Bank-sagen har
derfor ikke afventet Danske Banks egen undersøgelse,
og er ikke på nogen måde slut. Og vi kan derfor heller
ikke konkludere endeligt, hvilke konsekvenser sagen vil
få.
Tak.