Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1945021_0001.png
Bilag 1 til Leveringsaftalen
Kundens opgavebeskrivelse - med
tidsfrister og eventuelle krav om
bodsbelagte milepæle samt betalingsplan
Rammeaftale 17.13
Managementkonsulentydelser
Delaftale 2 - Effektivisering og
forretningsprocesser
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0002.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
Indholdsfortegnelse
Kundens opgavebeskrivelse ................................................................................................................. 3
1.1. Budgetanalyse af Finanstilsynet.................................................................................................... 3
1.1.1. Formål ..................................................................................................................................... 3
1.1.2. Indhold .................................................................................................................................... 4
1.2. Generelle krav til leverancer ......................................................................................................... 7
1.3. Organisering.................................................................................................................................... 7
1.4. Provenuskøn ................................................................................................................................... 8
1.5. Supplerende oplysninger af betydning for Leverandøren ........................................................ 8
1.6. Opgavens kontaktpersoner........................................................................................................... 9
2. Tidsfrister for Opgaven ...................................................................................................................... 10
3. Betalingsplan ........................................................................................................................................ 11
1.
Side
2
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0003.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
1.
1.1.
Kundens opgavebeskrivelse
Budgetanalyse af Finanstilsynet
Nærværende miniudbud vedrører udbud af kontrakt om konsulentbistand til gennemførelse af en
samlet budgetanalyse af Finanstilsynet.
Finanstilsynets opgave er at føre tilsyn med finansielle virksomheder med henblik på at fremme
den finansielle stabilitet og de velfungerende finansielle markeder i Danmark.
Finanstilsynet er afgiftsfinansieret af de tilsynsbelagte virksomheder.
Finanstilsynets økonomiske ramme er i takt med udformning og implementering af ny finansiel
regulering siden 2007 som følge af en række nye opgaver løbende forhøjet. Det indebærer, at den
økonomiske ramme for tilsynet er forhøjet med 112 pct. de seneste 10 år, så den pt. udgør ca. 350
mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udvikling i Finanstilsynets økonomiske ramme
Mio. kr., løbende priser
Finanstilsynets økonomiske ramme
2007
163,3
2008
171,4
2009
184,2
2010
207,5
2011
231,5
2012
233,4
2013
254,6
2014
279,2
2015
294,4
2016
302,0
2017
347,0
Kilde: FL07-17, inklusiv løbende TB-optag.
Det bemærkes, at Finanstilsynet ikke er omfattet af omprioriteringsbidrag eller andre generelle
effektiviseringskrav.
Regeringen ønsker et stærkt Finanstilsyn, og det er derfor centralt, at Finanstilsynet drives så
effektivt som muligt, og at der leveres et effektivt og kompetent tilsyn.
1.1.1.
Formål
Der lægges i lyset af udviklingen i Finanstilsynets økonomi og opgaver op til, at der igangsættes en
budgetanalyse af tilsynet. Den har til formål at afdække muligheder for effektiviseringer af
Finanstilsynets drift, herunder tilsyns- og inspektionsprocessen. Det skal sikre, at Finanstilsynet
løser sine opgaver så effektivt og kvalificeret som muligt.
Analysen skal derfor komme med anbefalinger til optimering af hele Finanstilsynets virksomhed,
herunder særligt tilsynsprocessen, og hvordan det er muligt – givet den finansielle regulering og de
tilsynsmæssige mål – at optimere denne. Såfremt effektiviseringstiltag i Finanstilsynet også giver
mulighed for at lette administrative byrder for finansielle virksomheder, skal disse inddrages i
Side
3
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0004.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
analysen. Anbefalingerne skal understøtte, at Finanstilsynet drives så effektivt som muligt, og at der
leveres et effektivt og kompetent tilsyn.
1.1.2.
Indhold
Analysen skal give anbefalinger til optimering af Finanstilsynets virksomhed, og den skal bl.a.
fokusere på Finanstilsynets tilsyns- og inspektionsproces. Analysen skal derfor omfatte:
1. Kortlægning af Finanstilsynets opgaveportefølje og ressourceforbrug.
2. Dybdegående kortlægning af Finanstilsynets tilsyns- og inspektionsproces.
3. Dybdegående analyser af to centrale spor:
3.1. Effektiviseringsmuligheder af en række interne produktionsfaktorer (administration, IT,
indkøb, løn- og medarbejdersammensætning mv.)
3.2. I forlængelse af pkt. 2 vedr. kortlægningen af Finanstilsynets tilsyns- og inspektionsproces,
skal der stilles forslag til optimering af tilsynsvirksomheden, herunder sagsgange og processer
for Finanstilsynet.
4. Udarbejdelse af bruttokatalog med anbefalinger, der skal indeholde beregning af potentialer og
udarbejdelse af implementeringsplaner, herunder omkostninger forbundet med implementeringen.
Ad 1. Kortlægning af opgaveportefølje og ressourceforbrug
Der gennemføres en kortlægning af Finanstilsynets samlede ressourceanvendelse på tværs af
styrelsens virksomhed, hvor alle styrelsens omkostninger og aktiviteter brydes ned i mindre dele
med henblik på at skabe et klart overblik over styrelsens ressourceanvendelse på forskellige
områder, der både kan afgrænses som organisatoriske enheder, aktiviteter, opgaver mv.
Principperne for omkostningsfordelingen kan tage afsæt i en fordeling af styrelsens bogførte
omkostninger og aktiviteter, så de belyser sammenhænge mellem aktiviteter, produkter og
ressourcer. Der vil således skulle anvendes både regnskabs- samt aktivitetsdata for kortlægningen.
Rækkevidden af kortlægningen er således styrelsens samlede omkostningsbase. I den forbindelse vil
den historiske udvikling i omkostninger, indtægter og aktiviteter også skulle kortlægges.
På relevante områder kan kortlægningen inddrage benchmarks med sammenlignelige
virksomheder, og styrelser samt internationale erfaringer, herunder evt. nabotjek i andre lande,
vedr. praksis på tilsynsområdet af finansielle virksomheder.
Følgende spørgsmål vil derfor bl.a. skulle afdækkes:
Hvordan fordeler Finanstilsynets udgifter sig på styrelsens indsatsområder?
Hvad er omkostningsdriverne i Finanstilsynet, herunder udviklingen heri i perioden 2007-
2017?
Hvordan er Finanstilsynets medarbejdersammensætning samt løn- og fastholdelsespolitik
organiseret?
Hvordan er Finanstilsynets støttefunktioner, herunder administration, IT, indkøb og
bygningsdrift, organiseret?
Ad 2. Dybdegående kortlægning af tilsyns- og inspektionsprocessen.
Der gennemføres en dybdegående kortlægning af sagsgange og processer forbundet med tilsyn og
inspektioner i Finanstilsynet, der forestår tilsynet og inspektioner af finansielle virksomheder.
Følgende spørgsmål kan derfor fx afdækkes:
Side
4
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0005.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
I hvilket omfang gennemfører Finanstilsynet tilsyn, inspektioner og indberetninger i
finansielle virksomheder, herunder fordelt på virksomhedstype og størrelse?
Hvordan foregår tilsyn og inspektioner i praksis, herunder afdækning af hvert trin i tilsyns-,
inspektions- og indberetningskæden?
Hvad er de konkrete omkostninger ved de forskellige typer af tilsyn, inspektioner og
indberetninger, herunder både direkte og indirekte?
Ad 3. Analyse af centrale spor.
På baggrund af kortlægningen gennemføres analyser inden for to centrale spor:
Ad 3.1. Effektiviseringsmuligheder af produktionsfaktorer
Der udvælges på baggrund af kortlægningen af Finanstilsynets ressourceforbrug en række områder
inden for Finanstilsynets produktionsfaktorer, der vurderes at have de væsentligste
effektiviseringspotentialer. Antallet og indholdet af de dybdegående analyser aftales endeligt i
forlængelse af kortlægningsfasen og besluttes af styregruppen med udgangspunkt i konkrete
beslutningsoplæg fra konsulenterne, der muliggør vurdering af hvilke dybdegående analyser, der
har størst effektiviseringspotentialer.
Tilbudsgiver bedes som led i nærværende miniudbud vedrørende udbud af kontrakt om
konsulentbistand til gennemførelse af en samlet budgetanalyse af Finanstilsynet komme med en
løsningsbeskrivelse af det dybdegående analysespor vedrørende effektiviseringsmuligheder af
produktionsfaktorer i Finanstsilynet.
Mulige områder, der kan indgå i dette spor af analysen, er bl.a.:
Drift og administration:
Der kan foretages en analyse af potentialet for bedre og mere effektiv
drift og administration af Finanstilsynet (anvendelse af bl.a. generel administration, IT-
support, husleje, bygningsdrift), der fx benchmarker styrelsens drift og administration, idet
den i 2018 vurderes til 42 pct. af den samlede omkostningsbase.
Styringsmodel og intern organisering.
Der kan foretages en analyse af styrelsens styringsmodel og
interne organisering med henblik på at afdække muligheder for, at styrelsen i højere grad
har mulighed for at kunne agere fleksibelt i forhold til den løbende interne
ressourceallokering. I den forbindelse kan der indgå elementer som fx budgetlægning af løn
og øvrig drift (projekt/analysemidler) samt styrelsens konkrete organisering i faglige
enheder.
Personalesammensætning:
Der kan foretages en analyse af styrelsens personalesammensætning i
forhold til opgaveløsningen, herunder om opgaverne løses på det kompetenceniveau, der
udgiftsmæssigt og opgavemæssigt er mest effektivt. Det kan derfor afdækkes, om der er
mulighed for at udvide rekrutteringsbasen og samtidig sikre de nødvendige kompetencer til
hhv. drift og administration samt gennemførelse af tilsyn og inspektioner, der kræver
finansielle kompetencer. Derudover kan styrelsens span-of-control og
medarbejdersammensætning afdækkes.
Fastholdelsespolitik:
Der kan i lyset af Finanstilsynets medarbejderomsætning foretages en
analyse af mulighederne for at optimere Finanstilsynets fastholdelsespolitik ved anvendelse
af en række fastholdelseselementer, der ikke er baseret på aflønning.
Side
5
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0006.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
Indkøb:
Der kan foretages en analyse af mulighederne for at købe bedre og billigere ind på
fx centrale indkøbsaftaler, herunder særligt optimering af indkøb af IT-konsulenter, IT-
udstyr/service ved udarbejdelse nye rammekontrakter samt genudbud og konsolidering af
leverandører for eksisterende IT-driftskontrakter. Det vil i den forbindelse evt. være en
fordel at inddrage Finanstilsynets allerede udførte analyse på indkøbsområdet.
Omfang af regulerings- og informationsopgaver.
Finanstilsynet har i vid udstrækning udformet og
implementeret ny finansiel regulering siden finanskrisen i 2008. Udviklingen i disse opgaver
vil kunne afdækkes, og om der er muligheder for at omprioritere ressourcer fra policy-,
regulerings- og informationsarbejdet.
Ad 3.2. Optimering af tilsynsvirksomhed
Analysen skal i forlængelse af den dybdegående kortlægning af sagsgange og processer forbundet
med tilsyn og inspektioner i Finanstilsynet komme med anbefalinger til optimering af tilsyns- og
inspektionsprocessen. Det vil i den forbindelse skulle afdækkes, om internationale erfaringer vedr.
praksis på tilsynsområdet af finansielle virksomheder kan understøtte initiativer, der kan stille
forslag til optimering af Finanstilsynets tilsyns- og inspektionsproces.
Tilbudsgiver bedes som led i nærværende miniudbud vedrørende udbud af kontrakt om
konsulentbistand til gennemførelse af en samlet budgetanalyse af Finanstilsynet komme med en
løsningsbeskrivelse af dette dybdegående analysespor vedr. anbefalinger til optimering af
tilsynsvirksomheden.
Mulige analyseområder, der kan indgå i dette analysespor, er bl.a.:
Organisering af tilsyns- og inspektionsprocessen:
Det kan afdækkes, i hvilket omfang og i så fald på
hvilke områder tilsyns- og inspektionsprocessen kan organiseres mere effektivt, herunder
ved bl.a. at justere frekvens og omfang af tilsyn og inspektioner inden for bestemte
tilsynsområder samt ved at anmode om og anvende relevante data inden afvikling af tilsyn
og inspektioner.
Forsinkelser.
Der kan foretages en analyse af, om der er mulighed for at optimere de enkelte
trin i tilsyns- og inspektionskæden ved at øge fokus på de trin, der historisk forsinker
gennemførelsestiden af tilsyn og inspektioner.
Muligheder for standardisering.
Der kan foretages en analyse af, i hvilket omfang det er muligt
at standardisere tilsyns- inspektionsprocessen yderligere ved fx i højere grad at anvende
forebyggelse (oplysning om tilsyn og vejledning) samt planlægning (planlægning af årshjul,
identifikation af tilsynsobjekter).
Digitalisering og advanved analytics.
Der kan foretages en analyse af mulighederne for at
digitalisere tilsyn og inspektioner yderligere ved anvendelse af advanced analytics (machine
learning, forecasting, data mining mv.), der (1) dels vil kunne automatisere en række
manuelle it-baserede arbejdsopgaver og (2) dels vil kunne gøre tilsynet yderligere
risikobaseret.
Prioritering.
Der kan foretages en afdækning af, i hvilket omfang tilsyn og inspektioner og
konkrete elementer heri kan fokuseres yderligere under Finanstilsynets prioriteringsret.
Side
6
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0007.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
Såfremt forslag til effektiviseringstiltag knyttet til Finanstilsynets tilsyns- og inspektionsvirksomhed
også giver mulighed for at lette administrative byrder for finansielle virksomheder, skal dette
inddrages i de enkelte initiativer.
Ad 4. Udarbejdelse af bruttokatalog med anbefalinger, der skal indeholder beregning af potentialer og udarbejdelse
af implementeringsplaner.
Der skal udarbejdes et samlet bruttokatalog med initiativer til effektiviseringer af Finanstilsynets
produktionsfaktorer samt styrelsens tilsyns- og inspektionsproces.
Der skal for hvert enkelt initiativ gennemføres beregninger af mulige potentialer på de undersøgte
udvalgte områder. Potentialerne angives med en så høj detaljeringsgrad som muligt og med
angivelse af forudsætninger for potentialet. Såfremt potentialerne i Finanstilsynet medfører
mulighed for at lette administrative byrder i finansielle virksomheder, skal der foretages skøn heraf.
Samtidig skal omkostningerne ved at gennemføre konkrete initiativer indgå i estimeringen af
potentialet.
Analysens initiativer skal udformes som konkrete implementeringsplaner, der skal understøtte en
vurdering af, om de identificerede potentialer kan indfries.
Det er derfor væsentligt, at forslagene adresserer den praktiske gennemførbarhed, herunder
tidshorisont, lovgivningsmæssige implikationer, mulige barrier, nødvendige forudsætninger og
eventuelle konsekvenser for Finanstilsynet.
1.2.
Generelle krav til leverancer
Konsulentvirksomheden skal beskrive den metode, der ligger bag analyserne. Dertil skal analyser,
beregninger, beregningsmodeller, datagrundlag, forudsætninger, antagelser mv. præsenteres og
overdrages på en sådan måde, at det efterfølgende er muligt at genskabe disse, og så kunden efter
analysens afslutning har mulighed for at benytte data og analyseresultater til videre analyser.
1.3.
Organisering
Analysen er organiseret omkring en styregruppe og en arbejdsgruppe.
Styregruppen består af repræsentanter fra Finanstilsynet (formand), Erhvervsministeriet, og
Finansministeriet. Yderligere personer, herunder fra arbejdsgruppen, kan efter omstændighederne
deltage.
Styregruppen giver mandat, afklarer principelle spørgsmål og træffer beslutning om analysens
retning, herunder i forbindelse med overgang mellem analysefaserne, samt godkender den endelige
analyse. Styregruppen mødes ved projektets begyndelse og herefter som udgangspunkt ved
udgangen af de enkelte analysefaser.
Der nedsættes under styregruppen en arbejdsgruppe med deltagelse af Erhvervsministeriet,
Finanstilsynet og Finansministeriet (formand).
Arbejdsgruppen udgør forummet for den daglige kontakt og sparring mellem konsulenter og de
ansvarlige ministerier. Arbejdsgruppen er ansvarlig for at sikre god kommunikation mellem
ministerier, styrelse og konsulenter. Arbejdsgruppen forbereder materiale til styregruppen.
Side
7
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0008.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
Arbejdsgruppen mødes som udgangspunkt en gang ugentligt med konsulentfirmaet, hvor
projektets fremdrift, udeståender, faglige spørgsmål mv. drøftes og afklares.
Konsulentvirksomheden skal gennemføre analysen i samarbejde med arbejdsgruppen, der
inddrages løbende i analysearbejdet, herunder workshops, møder med relevante aktører,
problemløsningssessions mv. for at sikre forståelse af anvendte metoder, data mv.
1.4.
Provenuskøn
Den samlede budgetanalyse af Finanstilsynet skal tilvejebringe et bruttokatalog over konkrete
initiativer, der kan anvise et effektiviseringspotentiale på 5-10 pct. Det er i bruttokataloget centralt,
at der for initiativerne klart adresseres den praktiske gennemførbarhed, herunder tidshorisont,
lovgivningsmæssige implikationer, mulige barrierer, nødvendige forudsætninger og mulige
konsekvenser for Finanstilsynet.
Måltallet fungerer som overordnet ramme for budgetanalysen, således at fokus i analysen rettes
mod de mest brugbare og gennemførbare initiativer i bruttokataloget. Det endelige
effektiviseringspotentiale vil dermed kunne være 5-10 pct. afhængig af analysen.
Der tages med måltallet for budgetanalysen
ikke
stilling til udmøntningen af de konkrete initiativer
i bruttokataloget, idet de både kan udmøntes som budgetreduktioner og/eller interne
omprioriteringer til fx finansiering af nye opgaver.
1.5.
Supplerende oplysninger af betydning for
Leverandøren
I forhold til valget af Leverandør vælger Kunden den, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige
tilbud. I den forbindelse vægtes:
Projektforslag 40 pct.
Projektpris 30 pct.
Konsulentteam 30 pct.
Tilbuddet forventes som udgangspunkt at indeholde:
En beskrivelse af, hvordan ovenstående krav til miniudbuddet vil blive håndteret.
En opstilling eller beskrivelse af metodetilgang til budgetanalyse af Finanstilsynet.
En beskrivelse af de metoder, der vil blive anvendt til at gennemføre analyserne, herunder
hvordan potentialer estimeres og dataindsamlingen vil finde sted.
En opstilling af foreløbige hypoteser og eventuelt andre mulige analysetemaer, som vil være
relevante at undersøge. Tilbuddet kan også indeholde eksempler på, hvordan Leverandøren
vil undersøge delanalyserne.
En beskrivelse af, i hvilken form det indsamlede datamateriale vil blive stillet til rådighed
for Kunden under og efter Leverandørens arbejde.
En beskrivelse af Leverandørs organisering og varetagelse af den samlede ledelse og styring
af opgaven.
Side
8
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0009.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
Et overordnet udkast til disposition for afrapporteringen af analysens resultater.
En tids- og aktivitetsplan for analyserne, der blandt andet inkluderer centrale milepæle og
delleverancer/delafrapporteringer.
En liste med overordnet tentativ dataforespørgsel.
Et budget for analysen, herunder forventet timeforbrug på de allokerede medarbejdere,
aktiviteter og milepæle. I sammenhæng hertil skal opgives timepriser for de enkelte
allokerede medarbejdere og den samlede pris for analysen.
En kort beskrivelse af tilbudsgivers erfaring med lignende projekter – både i den private og
den offentlige sektor.
CV’er med beskrivelser af relevante kompetencer og uddannelsesbagrund for de personer,
der vil varetage opgaven.
Tilbuddet må maksimalt udgøre 50 sider inklusiv eventuelle appendiks, men eksklusiv
CV’er.
Tilbuddet kan indleveres i tekstbehandling i wordformat eller slides.
Der henvises til evalueringskritierne i Bilag B1
Skriftligt materiale skal leveres i 10 originale eksemplarer samt på elektronisk medie.
1.6.
Opgavens kontaktpersoner
I forbindelse med Miniudbuddet er følgende kontaktpersoner:
Navn
Titel
Telefon
E-mail
Navn
Titel
Telefon
E-mail
Navn
Titel
Telefon
E-mail
Navn
Titel
Telefon
E-mail
Navn
Titel
Telefon
E-mail
Jens Nørgaard
Kontorchef, Finansministeriet
+45 33 92 41 38
[email protected]
Niels Peter Fredslund
Kontorchef, Erhvervsministeriet
+45 91 39 94 10
[email protected]
Anne Ellersgaard Holm
Administrationschef, Finanstilsynet
+45 33 55 83 28
[email protected]
Anders Rendebo Jepsen
Specialkonsulent, Finansministeriet
+45 33 92 40 68
[email protected]
Peter Langkjær Nielsen
Fuldmægtig, Erhvervsministeriet
+45 91 33 70 18
[email protected]
Side
9
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0010.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
2.
Tidsfrister for Opgaven
Analysen påbegyndes umiddelbart efter endt udbud.
Tilbuddet skal følge nedenstående overordnede
tidsplan, dog således at varigheden af faserne kan fastlægges efter nærmere aftale mellem Kunden og
Leverandøren,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Overordnet tidsplan for miniudbud og gennemførsel af opgaven
Fase
Frist for afgivelse af tilbud
Forventet beslutning om og kommunikation af agtet valg om tilbud
Forventet kontraktindgåelse
Fase 1: Forventet afslutning af kortlægningsanalyser
Fase 2: Forventet afslutning af dybdegående analyser inden for de to centrale spor
Fase 3: Implementeringsplaner samt opstilling af anbefalinger
Forventet dato
21. februar 2018 kl. 12.00
23. februar 2018
6. marts 2018
Ultimo marts 2018
Ultimo maj 2018
Ultimo juni 2018
Side
10
af
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren vil oversende de seneste tre års budgetanalyser, der omhandler Finanstilsynets virke, til erhvervsministeren
1945021_0011.png
Rammeaftale 17.13
Delaftale 2 - Effektivisering og forretningsprocesser
3.
Betalingsplan
Den maksimale økonomiske ramme for opgavens udførelse er 3,5 mio. kr. (ekskl. moms). Tilbud
med en samlet pris som overstiger dette beløb, vil ikke blive taget i betragtning.
Bemærk at det i denne forbindelse er en forudsætning, at udgifter til transport og eventuel anden
rejseaktivitet er indeholdt i den afgivne pris.
Udbetalingerne til konsulentfirmaet vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepæle for
opgavens fuldførelse. En konkret betalingsplan aftales nærmere med konsulentfirmaet ved
indgåelse af delkontrakten for opgaven. Dog forudsættes det, at der ikke sker nogen indledende
betaling, og at betalingen ved opgavens færdiggørelse udgør en større andel end øvrige betalinger.
Det bemærkes, at tilbudstager i udgangspunktet ikke kompenseres økonomisk ved eventuelle
forsinkelser i opgaveløsningen, der er forårsaget af forhold, der er uden for Kundens indflydelse.
Kunden modtager gerne prisrabatter i forhold til fastlagte maksimale timepriser i rammekontrakten.
Side
11
af
11