Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1952858_0001.png
Folketinget
Erhvervs- Vækst og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. oktober 2018
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2018-0032/05-0043
873025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 351 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren den
21. september 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea Lar-
sen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren er enig i, at der er et hul i forsikringsaftaleloven når begrebet pludseligt opstået skade på huse kun omfatter pludseligt opstået skade på et hus forvoldt via hærværk, indbrud eller påkørsel, mens pludseligt opstået skade på huse ikke dækker revner på et hus, der er opstået pludseligt pga. den ekstreme tørke, som vi har oplevet denne sommer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 351 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst-
og Eksportudvalg:
”Er ministeren enig i, at der er et ”hul” i forsikringsaftaleloven
når begrebet ”pludseligt opstået skade” på huse kun omfatter
pludseligt opstået skade på et hus forvoldt via hærværk, indbrud
eller påkørsel, mens ”pludseligt opstået skade” på huse ikke dæk-
ker revner på et hus, der er opstået pludseligt pga. den ekstreme
tørke, som vi har oplevet denne sommer? Og hvad er ministerens
holdning til at igangsætte en tiltrængt revision af forsikringsafta-
leloven med fokus på, hvornår et forsikringsselskab må fraskrive
sig ansvaret ved pludseligt opståede skader på huse pga. vejrfæ-
nomener for derigennem at gøre op med den nugældende situa-
tion, hvor det der ligner usaglige kriterier har ført til, at regningen
på pludseligt opståede husskader ved ekstremt vejr skal dækkes
af skatteyderne?”
Svar:
1.
Forsikringsaftaleloven fastsætter de overordnede rammer for forsikrings-
aftaler. Det drejer sig f.eks. om regler om afgivelse af urigtige oplysninger
ved aftalens afslutning og regler om, på hvilket tidspunkt et forsikringssel-
skabs ansvar indtræder, regler om betaling af præmie mv.
Forsikringsaftaleloven indeholder også regler om oplysningspligt mv., som
skal iagttages i forbindelse med indgåelse af forsikringsaftaler om forbru-
gerforsikringer, jf. forsikringsaftalelovens § 34, jf. § 2, stk. 4. Reglerne om
oplysningspligt mv. i forbindelse med indgåelse af forsikringsaftaler med
forbrugere kan ikke fraviges til skade for forbrugeren, jf. forsikringsaftale-
loven § 34, stk. 2.
Forsikringsaftaleloven indeholder derimod ikke specifikke regler om, hvor-
dan forskellige forsikringsvilkår, herunder om ”pludseligt opståede skader”,
skal forstås.
Det fremgår af forsikringsaftalelovens § 3, at forsikringsaftalelovens regler
kun kommer til anvendelse, hvis ikke andet er udtrykkeligt aftalt eller må
anses indeholdt i aftalen, hvis reglerne ikke udtrykkeligt er erklæret ufravi-
gelige eller deres ufravigelighed følger af andre retsregler.
2.
Vilkårene for den enkelte forsikring fremgår af den enkelte forsikringsaf-
tale, som er indgået mellem forsikringstageren og forsikringsselskabet. Så-
danne aftalevilkår reguleres som udgangspunkt af de almindelige aftaleret-
lige principper.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren er enig i, at der er et hul i forsikringsaftaleloven når begrebet pludseligt opstået skade på huse kun omfatter pludseligt opstået skade på et hus forvoldt via hærværk, indbrud eller påkørsel, mens pludseligt opstået skade på huse ikke dækker revner på et hus, der er opstået pludseligt pga. den ekstreme tørke, som vi har oplevet denne sommer, til justitsministeren
I dansk ret gælder der et princip om aftalefrihed. Det betyder, at det som ud-
gangspunkt er op til de parter, der ønsker at indgå en aftale, at fastlægge ind-
holdet heraf. Aftalefriheden er imidlertid ikke ubegrænset og en række love,
herunder aftaleloven, sætter visse begrænsninger herfor.
Ifølge aftalelovens § 36, stk. 1, kan en aftale således ændres eller tilsidesæt-
tes helt eller delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig hand-
lemåde at gøre den gældende. Det følger af aftalelovens § 36, stk. 2, at der
ved afgørelsen heraf skal tages hensyn til forholdende ved aftalens indgå-
else, aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder.
Det samme gør sig endvidere gældende ved forbrugeraftaler, herunder for-
brugerforsikringer, hvis det vil være stridende mod hæderlig forretningsskik
og bevirke en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til
skade for forbrugeren at gøre et aftalevilkår gældende. I sådanne tilfælde
kan forbrugeren dog kræve, at den øvrige del af aftalen skal gælde uden æn-
dringer, hvis det er muligt, jf. aftalelovens § 38 c, stk. 1.
En forsikringsaftale vil ofte have karakter af en standardkontrakt. Opstår der
tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende aftalevilkår ikke væ-
ret genstand for individuel forhandling, fortolkes vilkåret på den måde, som
er mest gunstig for forbrugeren. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for,
at et aftalevilkår har været genstand for individuel forhandling, jf. aftale-
lovens § 38 b, stk. 1.
Det er i sidste ende op til domstolene at foretage en konkret vurdering af,
om en aftale eller et vilkår heri er urimeligt og skal ændres eller tilsidesæt-
tes helt eller delvist.
3.
Da forsikringsaftaleloven ikke i dag indeholder nærmere regler om, hvor-
dan forsikringsvilkår, herunder om ”pludseligt opståede skader”, skal for-
stås, finder jeg ikke på den baggrund anledning til at iværksætte en revision
af forsikringsaftalelovens regler.
3