Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1407939_0001.png
1. oktober 2014.
Udenrigsministeriet.
København, den 1. oktober 2014.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2014 af-
gives tilsagn på 550,0 mio. kr. i støtte til et sundhedsprogram i Tanzania under § 06.32.01. Udvik-
lingslande i Afrika.
Merudgiften på 350,0 mio. kr. modsvares af en mindreudgift på 225,0 mio. kr. fra den på finanslo-
ven for 2014 opførte bevilling på § 06.32.01.13. Mozambique samt 125,0 mio. kr. fra den på finans-
loven for 2014 opførte bevilling på 06.32.01.20. Mali. De resterende 200,0 mio. kr. afholdes inden
for den på finansloven for 2014 afsatte bevilling for § 06.32.01.10. Tanzania.
Baggrund
Tanzanias BNI pr. indbygger er for 2013 beregnet til USD 630. Realvæksten i BNP er estimeret til
at være 7,0 pct. i 2013, den årlige befolkningstilvækst for perioden 2003-2013 til at være 2,9 pct. og
indbyggertallet skønnedes i 2013 at være 49 mio. Den offentlige bruttogæld udgjorde i 2013 41 pct.
af BNP. Tanzania klassificeres som lav indkomst land.
Danmark gennemfører med udgangspunkt i en ny landepolitik (2014-2018) en omlægning af eksi-
sterende sektorprogrammer med henblik på en mere strategisk, harmoniseret og effektiv udmøntning
af bistandssamarbejdet med Tanzania. Det samlede landeprogram består herefter af tematiske indsat-
ser indenfor vækst- og beskæftigelse, sundhed og god regeringsførelse samt en udviklingskontrakt.
Danmark har ydet støtte til sundhed i Tanzania i mere end 20 år.
Projektbeskrivelse
Det tematiske program for sundhed har som overordnet formål at sikre en forbedret og mere lige
adgang til sundhedsydelser af rimelig kvalitet gennem en rettighedsbaseret tilgang, der har fokus på
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder. Programmet består af følgende fem elementer:
Sundhedsministeriet (300,0 mio. kr.)
Støtten til sundheds- og decentraliseringsministeriet vil blive givet gennem en fælles donorfond
sammen med FN’s Børnefond, Canada, Irland, Schweiz, FN’s befolkningsfond samt Verdensbanken.
Støtten forventes at bidrage til en forbedret adgang til basale sundhedsydelser for den samlede tanza-
niske befolkning; herunder ikke mindst de fattigste og mest udsatte dele af samfundet.
b.
AS001514
Udenrigsmin., j.nr. 2014-15885
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407939_0002.png
1. oktober 2014.
2
Fem Offentlige-Private Partnerskaber (160,0 mio. kr. )
Gennem støtte til fem offentlig-private partnerskaber vil der ske et øget samarbejde med privatsek-
toren på nationalt og decentralt niveau samt en generel kapacitetsopbygning af partnerne. Støtten vil
blive givet som kernebidrag til Association of Private Health Care Facilities, Christian Social Service
Commission, Comprehensive Community Based Rehabilitation, Marie Stopes Tanzania og Sikika.
Teknisk assistance (30,0 mio. kr.)
Fire langtidsrådgivere - tre i sundhedsministeriet og en i decentraliseringsministeriet - vil bidrage
til udvikling af en ny sundhedsstrategi samt decentralisering inden for sektoren. Derudover vil der i
løbet af programmet kunne finansieres kortidsrådgivere.
Reviews, studier mv. (10,0 mio. kr.)
Relevante analyser, der kan bidrage til at sikre en god kvalitet af den nye sundhedsstrategi samt til
monitorering af hele programmet, vil blive iværksat i løbet af programperioden.
Uallokerede midler (50,0 mio. kr. )
De uallokerede midler forventes anvendt til strategiske kerneområder, der bidrager til at opfylde
programmets formål. Disse aktiviteter vil blive identificeret i løbet af programmets implementering
og allokeret efter gældende bestemmelser herfor.
Administrationsomkostninger er anslået til 2,5 mio. kr. som er ca. 0,5 pct. af totaludgifterne.
Budget
Det samlede budget andrager 550,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Sundhedsministeriet
Fem Offentlig-Private Partnerskaber
Teknisk assistance, inkl. rådgivere
Reviews, studier og adm. omkostninger
Uallokerede midler
I alt
300,0 mio. kr.
160,0 mio. kr.
30,0 mio. kr.
10,0 mio. kr.
50,0 mio. kr.
550,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 550,0 mio. kr. under § 06.32.01.10. Tanzania i 2014. Tilsagnet for-
ventes udbetalt i 2015-2019.
Tilsagnet indgås i 2014, men de første udbetalinger forventes tidsmæssigt først udbetalt i starten af
2015, da der skal indgås regeringsaftale samt aftaler med diverse partnere, før udbetalingerne kan
finde sted.
Da der er tale om en aktivitet, som først er forudset under § 06.32.01.10. Tanzania på finansloven
for 2015, overføres der hhv. 225,0 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.32.01.13. Mozambique
og 125,0 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.32.01.20. Mali. De resterende midler er tilveje-
bragt fra § 06.32.01.10. Tanzania ved at reducere bevillingen til udviklingskontrakten fra 750,0 mio.
kr. til 550,0. mio. kr. Forhøjelsen af sundhedsprogrammet følger en anbefaling fra en teknisk vurde-
ring af den planlagte støtte til sundhedsministeriet. Under § 06.32.01.13. Mozambique er der frigjort
midler som følge af, at en del af udviklingskontrakten er udskudt pga. en konkret mistanke om ure-
gelmæssigheder samt udskydelse af støtten til retssektorprogrammet grundet forsinkelser i den nuvæ-
rende fase af programmet. Under § 06.32.01.20. Mali er der midler til rådighed, da det planlagte pro-
gram for god regeringsførelse udskydes til 2015 mhp. at indgå i et samlet to-årigt overgangsprogram
for 2015-2016, hvorved landeprogrammet tilpasses den maliske regerings fattigdomsstrategi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. oktober 2014.
3
Væsentlige risikoelementer
Bæredygtigheden af programmet afhænger af den politiske vilje i Tanzania til at støtte og finansie-
re lige adgang til sundhedsydelser. Desuden er høj befolkningstilvækst, donor og partnerfragmente-
ring samt ’hjerneflugt’ af læger og sygeplejersker risici, som bør tages i betragtning. Disse risici vil
blive imødegået gennem en aktiv og kritisk dialog med myndighederne for at prioritere, fastholde
fokus og sikre finansiering af sundhed til sårbare grupper og støtte brugerinvolvering. Desuden vil
bedre betingelser for sundhedspersonalet i landdistrikterne sikres, så personale fastholdes i yderom-
råderne.
Udgifterne til bevillingen finansieres således:
§ 06.32.01.
Udviklingslande i Afrika
(Reservationsbev.)
10.
Tanzania
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
Udviklingslande i Afrika
(Reservationsbev.)
13.
Mozambique
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
Udviklingslande i Afrika
(Reservationsbev.)
20.
Mali
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
350,0 mio. kr.
§ 06.32.01.
-225,0 mio. kr.
§ 06.32.01.
-125,0 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da det ønskes at igangsætte aktiviteten i 2014, og fordi der er
tale om en overførsel på over 100,0 mio. kr. fra et forudsat tilsagn til et prioritetsland, jf. særlige be-
villingsbestemmelser for §06.3.
Forslaget er tiltrådt af Udenrigsministeriets bevillingskomite.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2014 afgives tilsagn på 550,0 mio. kr. i støtte til et sundhedsprogram i Tanzania
under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika.
Merudgiften på 350,0 mio. kr. modsvares af en mindreudgift på 225,0 mio. kr. fra den på finanslo-
ven for 2014 opførte bevilling på § 06.32.01.13. Mozambique samt 125,0 mio. kr. fra den på finans-
loven for 2014 opførte bevilling på 06.32.01.20. Mali. De resterende 200,0 mio. kr. afholdes inden
for den på finansloven for 2014 afsatte bevilling for § 06.32.01.10. Tanzania. På Forslag til lov om
tillægsbevilling for 2014 opføres således følgende:
Udgift
0,0 mio. kr.
d.
e.
§ 06.32.01.
Udviklingslande i Afrika
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. oktober 2014.
4
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 1. oktober 2014
M
OGENS
J
ENSEN
Til Finansudvalget.