Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1823283_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
24. november 2017
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 34
(Alm. del) af 6. november 2017 stillet efter ønske fra Pelle
Dragsted (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen ved et ACE-fradrag, der mod-
sat regeringens fremlagte model fra ”Et stærkere Danmark –
Vækst
2016”, inde-
holder værnsregler, der betyder, at man ikke kan modtage fradraget ved at investe-
re i værdipapirer, samt at investeringerne skal finde sted i Danmark.
Svar
Som en del af
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
fra november 2017 vil rege-
ringen undersøge mulighederne for at indføre en model for ACE-fradrag i Dan-
mark. Indførelse af et ACE-fradrag vil være en stor reform, og der vil skulle ar-
bejdes videre med den konkrete udformning, herunder navnlig med at konkretise-
re udformningen af ACE-grundlaget og afklare problemstillinger i relation til EU-
retten.
I forslaget til model for et ACE-fradrag fra
Et stærkere Danmark
Vækst 2016
er
lagt op til, at fradraget gives til ny egenkapital opbygget efter reformtidspunktet.
Det er efter forslaget endvidere udgangspunkt, at ACE-fradraget skal søges af-
grænset til egenkapital, hvor Danmark har beskatningsretten til et evt. overskud af
egenkapitalen, jf. også besvarelsen af ERU spm. 289 (alm. del) af 9. september
2016. Det indebærer, at fx datterselskabsaktier, hvor afkastet ikke er skattepligtigt
til Danmark, skal fraregnes selskabernes egenkapital. Omvendt vil der fx også
skulle gives ACE-fradrag for egenkapital i udenlandske selskaber, hvis koncernen
har valgt international sambeskatning.
Det er i princippet muligt at afgrænse grundlaget for et ACE-fradrag på en sådan
måde, at ny egenkapital, der vedrører investeringer i værdipapirer, ikke indgår i
opgørelsen af egenkapitalen. Det vil dog medføre en risiko for forvridning af sel-
skabernes investeringsbeslutninger, hvis forskellige typer af aktiver behandles for-
skelligt ved opgørelse af ACE-grundlaget. Det vil endvidere kunne medføre en
række administrative vanskeligheder og afgrænsningsproblemer at skelne mellem
værdipapirer og andre aktiver.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil redegøre forfor provenuvirkningen ved et ACE-fradrag, der modsat regeringens fremlagte model fra Et stærkere Danmark – Vækst 2016, indeholder værnsregler, der betyder, at man ikke kan modtage fradraget ved at investere i værdipapirer, samt at investeringerne skal finde sted i Danmark, til finansministeren
Side 2 af 2
Det er usikkert, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være, hvis ny egenka-
pital placeret i værdipapirer udelukkes fra opgørelsen af ACE-grundlaget. De pro-
venumæssige konsekvenser afhænger endvidere af definitionen af værdipapirer.
Ved værdipapirer forstås sædvanligvis obligationer, aktier og andre kapitalandele.
Andre finansielle aktiver som kontantbeholdninger og udlån indgår således ikke.
På baggrund af Danmarks Statistiks regnskabsstatistik og Nationalbankens værdi-
papirstatistik vurderes, at i størrelsesordenen 1/8 af ikke-finansielle virksomheders
aktiver udgøres af værdipapirer efter definitionen ovenfor.
Den skitse til model for et ACE-fradrag, der blev foreslået i
Et stærkere Danmark
Vækst 2016,
indebærer, at investeringer i værdipapirer alene indgår i ACE-
grundlaget, hvis afkastet er skattepligtigt i Danmark. Hvis et selskab foretager en
investering i porteføljeaktier eller i obligationer eller lignende, vil selskabet som
udgangspunkt være skattepligtigt af afkastet af det finansielle aktiv, mens selskabet
ikke vil være skattepligtigt af afkastet, hvis der foretages en investering i dattersel-
skabsaktier.
Modelskitsen for et ACE-fradrag, som foreslået i
Et stærkere Danmark
Vækst
2016,
indebærer et mindreprovenu. Dette mindreprovenu skønnes umiddelbart
højst at blive reduceret med 1/8, såfremt ny egenkapital placeret i værdipapirer
udelukkes fra opgørelsen af ACE-grundlaget.
Det vurderes ikke at være foreneligt med EU-retten at stille et generelt krav om, at
egenkapitalen skal investeres i Danmark, før den kan give ret til ACE-fradrag.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister