Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
24. november 2017
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 34
(Alm. del) af 6. november 2017 stillet efter ønske fra Pelle
Dragsted (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen ved et ACE-fradrag, der mod-
sat regeringens fremlagte model fra ”Et stærkere Danmark –
Vækst
2016”, inde-
holder værnsregler, der betyder, at man ikke kan modtage fradraget ved at investe-
re i værdipapirer, samt at investeringerne skal finde sted i Danmark.
Svar
Som en del af
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
fra november 2017 vil rege-
ringen undersøge mulighederne for at indføre en model for ACE-fradrag i Dan-
mark. Indførelse af et ACE-fradrag vil være en stor reform, og der vil skulle ar-
bejdes videre med den konkrete udformning, herunder navnlig med at konkretise-
re udformningen af ACE-grundlaget og afklare problemstillinger i relation til EU-
retten.
I forslaget til model for et ACE-fradrag fra
Et stærkere Danmark
–
Vækst 2016
er
lagt op til, at fradraget gives til ny egenkapital opbygget efter reformtidspunktet.
Det er efter forslaget endvidere udgangspunkt, at ACE-fradraget skal søges af-
grænset til egenkapital, hvor Danmark har beskatningsretten til et evt. overskud af
egenkapitalen, jf. også besvarelsen af ERU spm. 289 (alm. del) af 9. september
2016. Det indebærer, at fx datterselskabsaktier, hvor afkastet ikke er skattepligtigt
til Danmark, skal fraregnes selskabernes egenkapital. Omvendt vil der fx også
skulle gives ACE-fradrag for egenkapital i udenlandske selskaber, hvis koncernen
har valgt international sambeskatning.
Det er i princippet muligt at afgrænse grundlaget for et ACE-fradrag på en sådan
måde, at ny egenkapital, der vedrører investeringer i værdipapirer, ikke indgår i
opgørelsen af egenkapitalen. Det vil dog medføre en risiko for forvridning af sel-
skabernes investeringsbeslutninger, hvis forskellige typer af aktiver behandles for-
skelligt ved opgørelse af ACE-grundlaget. Det vil endvidere kunne medføre en
række administrative vanskeligheder og afgrænsningsproblemer at skelne mellem
værdipapirer og andre aktiver.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk