Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1947612_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 159 endeligt svar på spørgsmål 15
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
19. maj 2016
Besvarelse af spørgsmål 15 ad L 159 stillet af udvalget den 10. maj
2016.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/5-16 fra Forbrugerrå-
det Tænk, jf. L 159 - bilag 7.
Svar:
Forbrugerrådet Tænk har i sin henvendelse til udvalget anført en række
punkter, som efter deres opfattelse begrunder, at der i forbindelse med
behandlingen af L 159 bør indføres et totalforbud mod formidlingsprovi-
sion og andre tredjepartsbetalinger ved udøvelse af alle former for tjene-
steydelser forbundet med værdipapirhandel
Det er som tidligere nævnt min opfattelse, at det af regeringen fremsatte
lovforslag er udtryk for en balanceret løsning, hvor alle investorer uanset
formueforhold på den ene side sikres adgang til personlig rådgivning, når
de selv vil investere, og på den anden side ikke betaler for rådgivning de
ikke får.
Et totalforbud vil indebære en risiko for, at særligt kunder med begrænse-
de midler fravælger rådgivningen og foretager investeringer, der ikke er i
deres interesse. Et totalforbud vil desuden kunne indebære en risiko for, at
bankerne alene vil tilbyde investeringsforeningsbeviser fra investerings-
foreninger, som banken har tætte forbindelser til og ikke tilbyde beviser
fra andre foreninger. Det vil være til skade for investorernes valgmulig-
heder.
For så vidt angår mulighederne for at modtage formidlingsprovision og
andre tredjepartsbetalinger i forbindelse med rådgivning og andre ydelser,
der ikke er led i en porteføljeplejeaftale, er det væsentligt at nævne, at der
også her indføres skærpede krav til gavn for investorerne. Den ydelse,
som banken leverer, skal forbedre kvaliteten af det investeringsprodukt,
som investor får. Er det ikke tilfældet, må banken ikke tage provision.
Endeligvil der fremover blive stillet skærpede krav til de oplysninger om
omkostninger og provisionsbetalinger, som banker m.fl. skal give til deres
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om kommentar til artiklen Politikere vil have minister på banen mod bankgebyrer bragt på DR.dk den 5. september 2018, til erhvervsministeren
2/2
kunder både før og efter en aftaleindgåelse. Det styrker gennemsigtighe-
den for kunderne.
Dertil kommer, at jeg, som tilkendegivet tidligere, har til hensigt at indle-
de drøftelser med sektoren om en aftale om retningslinjer, der skal sikre,
at alle kunder får tilbudt gode og letforståelige investeringsprodukter,
samtidig med, at der skabes et større udbud af lettere gennemskuelige
investeringsprodukter med lavere omkostninger, herunder passive pro-
dukter.
Forbrugerrådet Tænk nævner, at mange investorer er personer, der er fal-
det helt eller delvist udenfor arbejdsmarkedspensionssystemet, for hvem
det er afgørende at undgå høje omkostninger. Forbrugetrådet Tænk un-
derbygger imidlertid ikke udsagnet om karakteristikken af investorerne.
Investeringsfondsbranchen (IFB) udgiver hvert år et portræt af de private
investorer i de danske investeringsforeninger. IFB’s
seneste tal fra april
2016, der bl.a. viser oplysninger om aldersfordelingen og den geografiske
fordeling af investorerne, synes ikke at underbygge Forbrugerrådet Tænks
udsagn.
IFB’s tal viser, at aldersgruppen 60-69-årige
ejer flest investeringsfor-
eningsbeviser. Samtidig viser tallene for 2015, at der har været en betyde-
lig stigning i antallet af 20-29 årige, der investerer i investeringsfor-
eningsbeviser. Endelig viser undersøgelsen, at flere mænd end kvinder
ejer investeringsforeningsbeviser og at kvinderne har færre penge investe-
ret.
Investorerne vil med gennemførelsen af lovforslaget kunne vælge et inve-
steringsprodukt, der er omfattet af forbuddet mod formidlingsprovision.
For så vidt angår Forbrugerrådet Tænks bemærkninger vedrørende uden-
landske erfaringer og forhold, kan jeg henvise til min besvarelse af L 159
spørgsmål 14 stillet af udvalget den 27. april 2016.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen