Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Pelle Dragsted
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
29. januar 2018
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 6. november 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 33 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
”Ministeren
bedes redegøre for, hvad provenuvirkningen ville være ved at genind-
føre en iværksætterydelse svarende til 80 pct. af dagpengesatsen.”
Svar:
Spørgsmål nr. 33:
J.nr. 2017-8098
Folketinget har netop vedtaget nye og mere fleksible regler for selvstændiges mu-
ligheder for at modtage dagpenge. De nye regler forbedrer mulighederne for at
starte egen virksomhed op og samtidig modtage dagpenge med det formål på sigt at
kunne leve af det. De nye regler er baseret på en bred politisk aftale fra maj 2017
om et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked.
Iværksætterydelse har tidligere været en del af den beskæftigelsespolitiske indsats
overfor ledige, men blev afskaffet i 1998.
De økonomiske konsekvenser af at genindføre iværksætterydelsen med en ydelse
svarende til 80 pct. af dagpengesatsen, afhænger af den konkrete udformning af
forslaget.
Der tages i det følgende udgangspunkt i, at iværksætterydelsen alene gælder dag-
pengemodtagere, og at ydelsen alene kan modtages i den 2 årige dagpengeperiode
samt at perioder på iværksætterydelse forbruger af dagpengeperioden. Dermed kan
ydelsen maksimalt modtages i 2 år.
Indførelse af iværksætterydelse vil dels have direkte økonomiske konsekvenser, og
dels adfærdsmæssige konsekvenser, som bl.a. afhænger af, om iværksætterydelse
øger eller mindsker den lediges chancer for at opnå permanent tilknytning til ar-
bejdsmarkedet.
Vedrørende de direkte økonomiske konsekvenser kan det nævnes, at iværksætter-
ydelsen ville udgøre ca. 179.000 kr. årligt, svarene til 80 pct. af den maksimale
dagpengesats i 2018.
En gennemsnitlig ledig i dagpengesystemet koster ca. 230.000 kr. årligt. I dette be-
løb er indregnet merudgifter til aktivering i de perioder, hvor ledige deltager i akti-
vering.