Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1946232_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
3.oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 329 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 5. september 2018 efter ønske fra Thomas Jen-
sen.
Spørgsmål 329
Hvilke konsekvenser vurderer ministeren, at pengeinstitutternes reaktio-
ner på det delvise provisionsforbud har haft for investorerne/kunderne?
Svar:
Finanstilsynets temaundersøgelse viser, at provisionsforbuddet har med-
ført, at de finansielle virksomheder enten har fjernet provisionerne i por-
teføljeplejeordninger eller nu videreformidler provisionerne til investo-
rerne. Den direkte konsekvens heraf for investorerne er, at der er fjernet
formidlingsprovisioner for et beløb på knap 1,6 mia. kr. årligt.
Provisionsforbuddet har medført, at danske investorer nu har de såkaldte
clean fonde (fonde uden provision) i deres porteføljer. Efter forbuddets
ikrafttrædelse er der placeret i alt 311 mia. kr. i disse nye clean fonde.
Samtidig viser Finanstilsynets undersøgelse, at provisionsforbuddet bety-
der, at pengeinstitutter mv. ikke længere har incitament til at investere
kundens midler i de mest provisionsbetalende fonde i forbindelse med
porteføljeplejeaftaler. Dermed er en væsentlig interessekonflikt fjernet i
forbindelse med distribution af porteføljeplejeprodukter. Det er en fordel
for investorerne.
Provisionsforbuddet har også skabt mere gennemsigtighed om priser for
investorerne, fordi deres betalinger for porteføljeplejeydelser nu betales
direkte af investor til pengeinstitutterne. Det betyder også, at det er blevet
nemmere for investorerne at sammenligne omkostningerne for porteføl-
jeplejeydelser på tværs af udbydere. Det medvirker til at øge konkurren-
cen på markedet.
Undersøgelsen viser desuden, at pengeinstitutterne har forøget de direkte
gebyrer, som kunder betaler for en porteføljeplejeordning med et mindre
beløb end den fjernede provisionssats. Det indikerer, at forbuddet har
haft gunstig effekt på konkurrencen på markedet, jf. ovenfor.
Den ændrede betalingsstruktur har imidlertid også betydet, at en række
investorer i porteføljeplejeordninger efter skat og moms oplever uændre-
de eller let stigende priser. Det skyldes, at der er forskel på, hvordan be-
taling af formidlingsprovision henholdsvis gebyrbetalinger behandles
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, hvilke konsekvenser ministeren vurderer, at pengeinstitutternes reaktioner på det delvise provisionsforbud har haft for investorerne/kunderne, til erhvervsministeren
2/2
skatte- og momsmæssigt.
Endelig er porteføljeplejeordninger mindre udbredte end tidligere. Flere
investorer har nu produkter af den type, hvor der fortsat kan opkræves
provision. Den 3. januar 2018 trådte der imidlertid nye, skærpede regler i
kraft, der sikrer, at distributører kun må modtage provisioner, hvis de kan
dokumentere, at de yder en reelt kvalitetsforbedrende service til kunden.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov