Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1946236_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
3.oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 327 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 5. september 2018 efter ønske fra Thomas
Jensen (S)
Spørgsmål:
Ifølge Finanstilsynets temaundersøgelse om provisionsforbuddets
konsekvenser af 26. juni 2018 har det delvise provisionsforbud medført
store ændringer på det danske marked for investeringsfonde, bl.a. et øget
udbud af clean fonde, en stigning i omkostninger til investerings-
forvaltning og udbredelse af nye produkter, der ikke er omfattet af
forbuddet.
Vurderer ministeren på den baggrund, at disse ændringer er i
overensstemmelse med intentionen i det vedtagne lovforslag nr. L 159 i
folketingsåret 2015-16 (Forslag til lov om ændring af lov om
værdipapirhandel m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., straffeloven og retsplejeloven)?
Svar:
I henhold til L 159 blev det fra den 1. juli 2017 forbudt for
pengeinstitutter og øvrige distributører af kollektive investeringer, at
modtage og beholde provisioner fra bl.a. investeringsfonde, når de har
fuldmagt til at investere på kundens vegne, dvs. i forbindelse med
skønsmæssig porteføljepleje og puljeordninger. Distributørerne må i
stedet opkræve betaling for deres ydelser direkte hos deres kunder.
Med lovforslaget blev der således indført skærpede krav til
investorbeskyttelsen med henblik på at forebygge interessekonflikter og
beskytte investorerne imod, at rådgivere anbefaler produkter, der ikke er i
investorernes interesse. Derudover skal de skærpede krav blandt andet
skabe mere gennemsigtighed om de betalinger, som ikke kommer direkte
fra kunden til værdipapirhandleren.
Provisionsforbuddet blev gennemført på baggrund af et grundigt
forarbejde fra arbejdsgruppen om honorarmodeller, der blev nedsat i
2014 og som afgav rapport i december 2015.
Finanstilsynets temaundersøgelser viser, at provisionsforbuddet har
mindsket de interessekonflikter, som tidligere lå indlejret i aftaler, hvor
banken investerer på kundens vegne. Det skyldes, at forbuddet har fjernet
distributørernes incitament til at lade provisionsbetalinger påvirke
investeringsvalgene. I stedet investerer distributørerne portefølje-
plejemidler i såkaldte clean fonde (dvs. fonde uden provisioner) eller
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om Temaundersøgelse om provisionsforbuddets konsekvenser af 26. juni 2018, til erhvervsministeren
2/2
videreformidler eventuelle provisioner til investorerne.
Investorerne betaler i dag for porteføljeplejen efter særskilt regning. Det
øger gennemsigtigheden om, hvad banken tjener på den leverede service.
Samtidig er gennemsigtigheden øget yderligere ved nye skærpede
oplysningskrav og brancheaftale foranlediget af de drøftelser, der
indledtes med sektoren efter vedtagelsen af til L159. Det har givet større
gennemsigtighed om både omkostningerne i selve investeringsfonden og
de gebyrer, som kunden skal betale oveni.
Samlet vurderes det på det foreliggende grundlag, at lovens primære
intentioner er opfyldt.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov