Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1993987_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 322
Offentligt
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 321
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. september 2018
Besvarelse af spørgsmål 321 alm. del stillet af udvalget den 21. august
2018 efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Under besvarelsen af samråd AR, AS, AZ og AÆ 25/6-18 i udvalget om
hvidvasksagen i Danske Bank udtalte ministeren bl.a., at ”For det tredje
skal man gøre sig klart, at vi ikke kan lave lovgivning med tilbagevirken-
de kraft. Vi har i Folketinget strammet lovgivningen, så der i dag er bedre
muligheder for at holde ledelsen i en dansk bank ansvarlig for hvidvask i
et udenlandsk datterselskab som i denne sag. Men Danske Bank kan na-
turligvis kun retsforfølges efter den lovgivning, som var gældende, da
hvidvaskningen fandt sted. Det er selvfølgelig også en udfordring.” I for-
længelse heraf udtalte ministeren til P1 morgen den 26/6-18, at
”Hvis
den
her type sag foregik i dag, ville det være sådan, at muligheden for at rets-
forfølge Danske Bank ville være betydelig bedre end i den her sag, som er
foregået en del år tilbage, før vi foretog de her skærpelser.” Ministeren
bedes på den baggrund oplyse præcis, hvilke lovgivningsmæssige skær-
pelser ministeren her henviser til, samt redegøre for, hvilke nye mulighe-
der den skærpede lovgivning giver ift. gældende ret på det tidspunkt, hvor
hvidvasken i Danske Banks filial i Estland foregik?
Svar:
I juni 2017 blev der vedtaget en ny hvidvasklov med en række skærpelser.
I § 31 er der indført en eksplicit forpligtelse for ledelsen i et dansk penge-
institut til at sikre, at pengeinstituttets udenlandske datterselskaber eller
filialer lever op til de regler, der gælder på hvidvaskområdet i det land,
hvor datterselskabet eller filialen er etableret.
Endvidere har Finanstilsynet med hvidvasklovens § 51 a fået mulighed
for at påbyde et pengeinstitut at afsætte den hvidvaskansvarlige, hvis Fi-
nanstilsynet skønner, at den hvidvaskansvarlige ikke løfter sin opgave.
Ligeledes er fit and proper-reglerne i § 64 i lov om finansiel virksomhed
skærpet, så Finanstilsynet nu kan påbyde et pengeinstitut at afsætte en
person i ledelsen, hvis personen i en tidligere ledende position har haft en
adfærd, der har indebåret overtrædelser af reglerne på hvidvaskområdet.
Skærpelsen sikrer, at overtrædelser af hvidvaskreglerne nu eksplicit ind-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 322: Spm. om de nyere skærpelser af hvidvasklovgivningen, til erhvervsministeren
2/2
går i vurderingen af, om et ledelsesmedlem er tilstrækkelig hæderlig til at
bestride sin post.
Endelig har Finanstilsynet med hvidvakslovens § 48, stk. 6, mulighed for
at inddrage en virksomheds tilladelse, hvis virksomheden gør sig skyldig i
gentagne eller grove overtrædelser af hvidvaskloven.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov