Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1936301_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
10. september 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 317 alm. del stillet af udvalget den 14. august
2018 efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF)
Spørgsmål 317:
Hvad er ministerens kommentar til henvendelsen af 1. juni 2018 til den
daværende minister Brian Mikkelsen fra medarbejderrepræsentanterne i
de fem regioner og Bornholms Regionskommune vedr. ændring af er-
hvervsfremmesystemet, og kan ministeren i den forbindelse oplyse:
om reglerne om virksomhedsoverdragelse vil være gældende, når over-
flytning af opgaverne sker til de nye erhvervsfremmeorganisationer?
om man vil tage initiativ til at sikre oprettelse af en jobbank, så de nu-
værende medarbejdere på erhvervsområdet kan komme i spil til de nye
job i de nye erhvervsfremmeorganisationer?
om hvordan man vil sikre at spidskompetencerne bevares
ikke mindst
på EU-området - så man undgår det videnstab og den opgaveudtynding,
der desværre blev tilfældet, da man flyttede en række af specialopgaver
på social- og undervisningsområdet ud til kommunerne i 2007?
om hvad det beregnes at koste at udflytte opgaverne i år 1 og de næst-
følgende 4 overslagsår?
– om man kan påregne de samme problemer med hensyn til hurtig ”sik-
ker
drift” og rekruttering, som man har oplevet i forbindelse
med udflyt-
ning af de statslige arbejdspladser?
Svar:
Jeg er enig i, at det er vigtigt for virksomhederne, at det nye erhvervs-
fremmesystem kommer godt fra start, og at ét af virkemidlerne hertil er at
undgå videnstab.
Der findes gode erfaringer og kompetencer i regionerne, som kan være
med til at styrke indsatsen fra starten i det nye erhvervsfremmesystem.
Derfor indgik regeringen også en aftale med regionerne om en hurtig af-
klaring for medarbejdere og institutioner samt en smidig overgang til den
nye organisering af erhvervsfremmesystemet. Erhvervsstyrelsen er i gang
med at ansætte medarbejdere til sekretariatet for Danmarks Erhvervs-
fremmebestyrelse, og berørte, kvalificerede medarbejdere i regionerne vil
efter ansøgning bliver indkaldt til samtale.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: ERU alm. del - svar på spm. 317 om ministerens kommentar til henvendelsen af 1. juni 2018 til den daværende minister Brian Mikkelsen fra medarbejderrepræsentanterne i de fem regioner og Bornholms Regionskommune vedr. ændring af erhvervsfremmesystemet, fra erhvervsministeren
I forhold til de konkrete spørgsmål kan jeg oplyse følgende:
-
om reglerne om virksomhedsoverdragelse vil være gældende, når
overflytning af opgaverne sker til de nye erhvervsfremmeorgani-
sationer?
Opgaveoverdragelsen fra regioner til staten i forbindelse med etablerin-
gen af sekretariatet for erhvervsfremmebestyrelsen vil ikke være omfattet
af virksomhedsoverdragelseslovens anvendelsesområde. Beskæftigelses-
ministeriet er konsulteret i spørgsmålet.
-
om man vil tage initiativ til at sikre oprettelse af en jobbank, så de
nuværende medarbejdere på erhvervsområdet kan komme i spil til
de nye job i de nye erhvervsfremmeorganisationer?
I aftalen om regionernes økonomi for 2019 er der lagt vægt på, fra begge
sider, at der sikres en hurtig afklaring for medarbejdere og en smidig
overgang til den nye organisering af området pr. 1. januar 2019.
Erhvervsstyrelsen og Danske Regioner har været i god dialog om at tilret-
telægge den bedst mulige proces, herunder information til alle de berørte
medarbejdere. Frem for en jobbank er det aftalt, at stillinger til sekretaria-
tet for erhvervsfremmebestyrelsen i Erhvervsstyrelsen i Silkeborg slås op,
og at de berørte, kvalificerede medarbejdere i regionerne efter ansøgning
vil blive indkaldt til samtale ved nyansættelser til sekretariatet under
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Første ansættelsesrunde er i gang,
hvor der har været søgning fra regionale medarbejdere, som alle er blevet
indkaldt til samtale. Ligeledes er opslag til anden ansættelsesrunde of-
fentliggjort, og der vil blive gennemført samtaler i september.
-
om hvordan man vil sikre at spidskompetencerne bevares
ikke
mindst på EU-området - så man undgår det videnstab og den op-
gaveudtynding, der desværre blev tilfældet, da man flyttede en
række af specialopgaver på social- og undervisningsområdet ud
til kommunerne i 2007?
Som nævnt er jeg optaget af, at der ikke sker unødigt videnstab i forbin-
delse med etableringen af sekretariatet for erhvervsfremmebestyrelsen.
Det sker bl.a. ved, at vi gennem den ovennævnte proces søger at sikre, at
regionale medarbejdere får adgang til at søge stillingerne i sekretariatet
og på den måde bringer relevant viden og relevante kompetencer med ind
i sekretariatet. Dertil kommer, at sekretariatet etableres i tilknytning til
Erhvervsstyrelsens regionaludviklingskontor i Silkeborg, hvor der er stor
viden på EU-området, da kontoret i forvejen forvalter EU's strukturfonde.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: ERU alm. del - svar på spm. 317 om ministerens kommentar til henvendelsen af 1. juni 2018 til den daværende minister Brian Mikkelsen fra medarbejderrepræsentanterne i de fem regioner og Bornholms Regionskommune vedr. ændring af erhvervsfremmesystemet, fra erhvervsministeren
-
om hvad det beregnes at koste at udflytte opgaverne i år 1 og de
næstfølgende 4 overslagsår?
Med Aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet af 24. maj 2018
reduceres antallet af politisk ansvarlige niveauer fra tre til to: ét decentralt
kommunalt forankret niveau og staten. Aftaleparterne er endvidere enige
om, at der som led i forenklingen af erhvervsfremmesystemet frigøres
150 mio. kr. fra 2019 og frem i de erhvervsfremmemidler, der i dag ad-
ministreres af regionerne.
Der er ikke tale om en udflytning af opgaver, men om en gennemgriben-
de forenkling af det samlede erhvervsfremmesystem, hvor udgifterne til
etablering og drift af erhvervsfremmebestyrelsens sekretariat vil være
væsentligt lavere end regionernes hidtidige udgifter. Erhvervsstyrelsen
har fået en ramme på 37 mio. kr. årligt fra 2019 til sekretariatet for er-
hvervsfremmebestyrelsen.
-
om man kan påregne de samme problemer med hensyn til hurtig
”sikker drift” og rekruttering, som man har oplevet i forbindelse
med udflytning af de statslige arbejdspladser?
Erhvervsstyrelsen har fået i opdrag at etablere sekretariatet for Erhvervs-
fremmebestyrelsen med henblik på, at der pr. 1. januar 2019 er et fuldt
funktionsdygtigt sekretariat. Der er derfor
efter dialog med Danske Re-
gioner
tilrettelagt en proces, hvor der ansættes til sekretariatet i to run-
der allerede i 2018, så sekretariatet hurtigt er i drift. Der har været stor
søgning til første runde, og mange kvalificerede ansøgere, og jeg ser der-
for ikke udfordringer i at få rekrutteret dygtige medarbejdere til sekretari-
atet.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
3