Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1930389_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. august 2018
Strafferetskontoret
André Dybdal Pape
2018-0032/05-0037
823610
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 308 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren den
27. juli 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Søren Pape Poulsen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvordan ministeren vurderer sammenhængen mellem omfanget af indberetninger til Hvidvasksekretariatet fra specifikke brancher sammenholdt med erfaringerne fra f.eks. beslaglæggelser inden for de enkelte brancher, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 308 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg:
”Hvordan vurderer ministeren sammenhængen - eller manglen på
samme - mellem omfanget af indberetninger til Hvidvasksekretariatet
fra specifikke brancher sammenholdt med erfaringerne fra f.eks. be-
slaglæggelser inden for de enkelte brancher (f.eks. antal indberetnin-
ger fra ejendomsmæglere sammenholdt med SØIKs beslaglæggelser
inden for fast ejendom)?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes en vur-
dering af, om der er en sammenhæng mellem antallet af hvidvaskunderret-
ninger til Hvidvasksekretariatet hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
og International Kriminalitet (SØIK) fra hver enkelt branche og antallet af
beslaglæggelser, som foretages, i forhold til aktiver, der er relevante for den
pågældende branche.
2.
Det bemærkes hertil, at beslaglæggelse efter retsplejelovens kapitel 74
generelt kan foretages med en række formål, f.eks. til sikring af det offent-
liges krav på sagsomkostninger, konfiskation og bøde, og til sikring af foru-
rettedes krav på tilbagelevering eller erstatning. Der findes desuden en sær-
lig bestemmelse i lovens § 807 f, hvorefter pengebeløb, som en person har
til gode hos en virksomhed, der er omfattet af hvidvaskloven, kan beslag-
lægges midlertidigt for at sikre krav på konfiskation.
Der kan således være forskellige årsager til, at der sker beslaglæggelse af
fast ejendom (og andre aktiver), og der kan være mange andre grundlag for
beslaglæggelse end en hvidvaskunderretning.
Selv i de tilfælde, hvor beslaglæggelse sker med henblik på konfiskation og
på baggrund af en hvidvaskunderretning, ses der ikke at være en generel
sammenhæng mellem brancher og typer af aktiver. F.eks. kan der ske be-
slaglæggelse af midler på en bankkonto på baggrund af en hvidvaskunder-
retning, selv om underretningen ikke stammer fra en bank.
3.
Justitsministeriet har anmodet SØIK om en udtalelse om, hvorvidt hvid-
vaskunderretninger fra bestemte brancher gennemsnitligt set generelt fører
til flere beslaglæggelser.
SØIK har hertil bemærket, at de underretningspligtige virksomheder og per-
soner ifølge hvidvasklovens § 26 omgående skal underrette Hvidvasksekre-
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvordan ministeren vurderer sammenhængen mellem omfanget af indberetninger til Hvidvasksekretariatet fra specifikke brancher sammenholdt med erfaringerne fra f.eks. beslaglæggelser inden for de enkelte brancher, til justitsministeren
tariatet i SØIK ved viden, mistanke eller rimelig formodning om hvidvask
eller finansiering af terrorisme.
Hvidvasksekretariatets opgave er herefter at analysere, behandle og i rele-
vant omfang videregive oplysninger fra underretningerne til bl.a. politikred-
sene. Videregivelserne er ikke anmeldelser af strafbare forhold, men oplys-
ninger om f.eks. usædvanlige transaktionsmønstre. Det er herefter den rele-
vante politikreds, som afgør, om oplysningerne giver anledning til at ind-
lede en efterforskning, eller om de skal indgå i en igangværende efterforsk-
ning.
SØIK har oplyst, at det ikke er muligt elektronisk at trække oplysninger om,
hvilken betydning en underretning har haft for bl.a. politiets arbejde – f.eks.
til at underbygge en efterforskning – herunder om det har haft betydning for,
at der er sket beslaglæggelse eller konfiskation.
3