Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1939252_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 293
Offentligt
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2018
Politikontoret
Jasper Sparre-Enger
Lyngsig
2018-0032/05-0034
814126
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 293 (Alm. del), som Fol-
ketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministe-
ren den 6. juli 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov
(S).
Søren Pape Poulsen
/
Rebekka Schjellerup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om ministeren mener, at det af hensyn til sikkerheden til søs vil være en god idé at indføre en promillegrænse for at føre skibe og både, hvor der ikke kræves førerbevis, til erhvervsministeren
1939252_0002.png
Spørgsmål nr. 293 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i antallet af hændelser
med skibe og både, hvor der ikke kræves førerbevis og som in-
volverer overtrædelser af reglerne om spiritussejlads? Besvarel-
sen bedes opgjort for de seneste 10 år i de forskellige kategorier
af både og skibe, hvor der ikke er krav om førerbevis samt ro-
både, kanoer og kajakker, eventuelle ulykker og arten heraf,
hvorvidt ulykken skete i snævert farvand samt andre relevante
oplysninger, som kan belyse udviklingen i overtrædelser af reg-
lerne om spiritussejlads.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, som har oplyst følgende:
” Rigspolitiet kan oplyse, at det ikke er muligt ved et elektronisk
udtræk i politiets systemer at opgøre antallet af hændelser med
skibe og både, hvor der ikke kræves førerbevis, og som invol-
verer overtrædelser af reglerne om spiritussejlads. Rigspolitiet
kan oplyse, at sådanne hændelser registreres under gerningsko-
den 90130 ”søloven”, hvor også en række andre sager registre-
res.
En opgørelse for perioden 2007 – 1. halvår 2018 vil nødvendig-
gøre en meget ressourcekrævende manuel gennemgang af i alt
1.989 sager
1
. På den baggrund har Rigspolitiet alene foretaget
en gennemgang af sager registreret under gerningskoden 90130
”søloven” i perioden 1. januar 2015 til medio 2018. Rigspolitiet
kan i den forbindelse oplyse, at der er registeret i alt 676 sager i
perioden.
Rigspolitiet har foretaget en manuel gennemgang af sagsre-
suméerne fra samtlige 676 sager med henblik på at udfinde sa-
ger, der vedrører spiritussejlads. Herudover er der foretaget en
kontrolsøgning på ordene ”alkohol”, ”promille”, ”påvirkning”,
”spirituspåvirket”, ”beruset” og ”søsikkerhedsloven”. På bag-
grund af den ovenfor beskrevne gennemgang og søgning er der
udfundet 55 sager, der ud fra sagsresuméet vedrører spiritus-
sejlads i den angivne periode.
Det kan oplyses, at de øvrige sager hovedsagligt omhandler ha-
stighedsoverskridelser, manglende indberetning om transport af
farligt gods, manglende redningsveste og manglende erhver-
velse af speedbådsførerbevis samt sejlads i modgående retning.
1
En
manuel gennemgang kræver såkaldt dynamisk data, og data vil derfor ikke nødvendig-
vis kunne genskabes.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om ministeren mener, at det af hensyn til sikkerheden til søs vil være en god idé at indføre en promillegrænse for at føre skibe og både, hvor der ikke kræves førerbevis, til erhvervsministeren
1939252_0003.png
Det bemærkes, at den foretagne gennemgang er forbundet med
stor usikkerhed, da den er baseret på sagernes resumé, som va-
rierer meget fra sag til sag. Der kan således være sager, som dre-
jer sig om spiritussejlads, og som ikke er udfundet ved søgnin-
gen.
Efter udfindelsen af de 55 sager har Rigspolitiet gennemgået
disse manuelt med henblik på at fastslå, hvilken bådtype der har
været tale om. Det har ikke været muligt i alle tilfælde at rede-
gøre for, hvilken type båd der har været benyttet og således hel-
ler ikke, om der er krav om speedbådscertifikat i forhold til at
føre den pågældende båd.
Det bemærkes endvidere, at det alene er opgjort, hvor mange sa-
ger der er kategoriseret og oprettet som sager om spiritussejlads.
Opgørelsen indeholder således ikke en beskrivelse af sagens ud-
fald.
Sager om spiritussejlads i fartøjer, der
kræver speedbådscertifikat
Sager om spiritussejlads i fartøjer, der
ikke
kræver speedbådscertifikat
Sager om spiritussejlads i fartøjer, hvor
det ikke klart fremgår, om der kræves spe-
edbådscertifikat
Sager om spiritussejlads i større fartøjer,
herunder coastere på op til 100 meter i
længde, fiskefartøjer m.m.
17
14
10
14
3