Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1939251_0001.png
Folketingets Erhvervs- Vækst og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. september 2018
Besvarelse af spørgsmål 296 alm. del stillet af udvalget den 6. juli
2018 efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at det af hensyn til sikkerheden til søs vil være en god
idé at indføre en promillegrænse for at føre skibe og både, hvor der ikke
kræves førerbevis?
Svar:
Det skal være sikkert at færdes på vandet. Selvom der ikke er en fast
promillegrænse for visse fritidsfartøjer, så betyder det ikke, at der slet
ikke er regulering af promillesejlads for disse fartøjer.
Reglen er, at føreren eller øvrige ombordværende, som måtte have en
væsentlig sikkerhedsmæssig funktion, kan straffes for spiritussejlads, hvis
de er påvirkede i en sådan grad, at de ikke har været i stand til at udføre
deres opgaver på betryggende vis. Denne regel blev vedtaget af et enigt
Folketing i 2006.
Jeg har noteret mig, at Rigspolitiet til brug for Justitsministerens besva-
relse af ERU spm. 293 har foretaget en manuel optælling af hændelser
med spiritussejlads. Det fremgår heraf, at der siden 1. januar 2015 har
været et begrænset antal hændelser. Rigspolitiet har således på baggrund
af sin manuelle gennemgang registreret 14 tilfælde af spiritussejlads i
fartøjer, hvortil der ikke kræves speedbådscertifikat og 10 tilfælde af spi-
ritussejlads, hvor det ikke klart fremgår, om der kræves certifikat. Til
sammenligning er der i den samme periode registreret 17 tilfælde af spiri-
tussejlads i fartøjer, hvor der kræves speedbådscertifikat.
Ét tilfælde af spiritussejlads er et for mange, men Rigspolitiets tal indike-
rer i mine øjne, at der ikke er tegn på en udvikling, som umiddelbart kal-
der på regelændringer.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Rasmus Jarlov