Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1932843_0001.png
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2018
Økonomikontoret
Amalie Munkner Kristi-
ansen
2018-0032/05-0036
807019
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 294 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren den
6. juli 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil redegøre for politiets og andre myndigheders ressourceforbrug i forbindelse med overtrædelser af reglerne om spiritussejlads for skibe og både, hvor der ikke kræves førerbevis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 294 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for politiets og andre myndigheders
ressourceforbrug i forbindelse med overtrædelser af reglerne om
spiritussejlads for skibe og både, hvor der ikke kræves førerbe-
vis?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-
lelser fra Rigspolitiet og Erhvervsministeriet.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse, at det ikke er muligt
ved et elektronisk udtræk i politiets systemer at opgøre ressour-
ceforbruget i forbindelse med overtrædelse af reglerne om spi-
ritussejlads for skibe og både, hvor der ikke kræves førerbevis,
idet politiets tidsregistreringspraksis ikke understøtter, at det
faktiske forbrug på denne type sager kan udskilles fra øvrige ak-
tiviteter under gerningskoden 90130 ”søloven”.
Rigspolitiet kan i stedet oplyse et skønsbaseret ressourceforbrug
i forbindelse med overtrædelser af reglerne om spiritussejlads
for skibe og både, hvor der ikke kræves førerbevis.
Rigspolitiet har i samarbejde med politikredsene skønnet, at
sagsbehandlingstiden pr. sag er ca. 7 timer.
I forhold til antallet af sager kan Rigspolitiet henvise til Justits-
ministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 293 (Alm.
del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg, hvoraf
det fremgår, at der i perioden fra den 1. januar 2015 til medio
2018 var 14 sager om spiritussejlads i fartøjer, der ikke kræver
førerbevis (speedbådscertifikat). Rigspolitiet skønner på bag-
grund heraf, at ressourceforbruget fra den 1. januar 2015 til og
med medio 2018 i forbindelse med overtrædelser af reglerne om
spiritussejlads for skibe og både, hvor der ikke kræves førerbe-
vis, er på ca. 100 timer. Medregner man sagerne, hvor det ikke
klart fremgår, om der kræves speedbådscertifikat, skønnes res-
sourceforbruget at være ca. 170 timer. Rigspolitiet understreger,
at skønnet er forbundet med stor usikkerhed, da opgørelsen af
antallet af sager er baseret på en gennemgang af sagernes re-
sumé, som kan variere meget fra sag til sag. Der kan således
være sager om spiritussejlads, som ikke er udfundet ved søgnin-
gen.”
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil redegøre for politiets og andre myndigheders ressourceforbrug i forbindelse med overtrædelser af reglerne om spiritussejlads for skibe og både, hvor der ikke kræves førerbevis, til justitsministeren
Erhvervsministeriet, som har indhentet et bidrag fra Søfartsstyrelsen om res-
sourceforbruget i forbindelse med overtrædelser af reglerne om spiritus-
sejlads for fritidsfartøjer, hvor der ikke kræves førerbevis, har bl.a. oplyst
følgende:
”Søfartsstyrelsen har på den baggrund foretaget en gen-
nemgang af sager vedrørende spiritussejlads i fritidsfartø-
jer, der har været forelagt styrelsen fra 2014 til medio
2018. Gennemgangen viser, at der er tale om i alt 21 sa-
ger. Det bemærkes, at der i perioden har været en faldende
tendens i antallet af sådanne sager.
Når politiet forelægger en sådan sag for Søfartsstyrelsen,
drejer det sig om relativt komplicerede sager, der er af va-
rierende omfang og i nogle tilfælde kan kræve udtalelse
fra en navigatør. Derfor varierer ressourceforbruget fra
sag til sag, men det estimerede tidsforbrug er 4,5 timer pr.
sag.
Holdes førnævnte sagsantal op mod perioden og det vur-
derede tidsforbrug pr. sag, bruger Søfartsstyrelsen anslået
21 timer om året på denne sagstype. Det bemærkes, at der
er tale om et estimat, som er forbundet med en vis usik-
kerhed.
Afslutningsvis bemærkes det, at hovedparten af de sager
om spiritussejlads i fritidsfartøjer, som Søfartsstyrelsen
behandler, vedrører fartøjer, hvor der kræves førerbevis.
Disse sager er ikke med i denne opgørelse.”
Det bemærkes, at Rigspolitiet har opgjort antallet af sager i perioden fra den
1. januar 2015 til medio 2018, mens Søfartsstyrelsens opgørelse gælder pe-
rioden 2014 til medio 2018. Antallet af sager i de to opgørelser er således
allerede af den grund ikke fuldt ud sammenfaldende. Hertil kommer – som
anført i Rigspolitiets udtalelse – at Rigspolitiets opgørelse af antal sager er
sket på baggrund af sagernes resumé i politiets system, hvilket er forbundet
med usikkerhed.
3