Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1818298_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
ERU alm. del
samrådsspørgsmål E vedrørende danske prioriteter på
ministerens område i relation til EU-arbejdet, samt om de for udvalget
relevante sager i forhold det estiske EU-formandskab stillet på udval-
gets vegne af formand Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig orientere om danske prioriteter på
mit område i relation til EU-arbejdet, samt om de for ud-
valget relevante sager i forhold til det aktuelle estiske EU-
formandskab.
[Indledning]
Det europæiske samarbejde er for tiden udfordret af de
igangværende Brexit-forhandlinger.
Men samarbejdet er også præget af øget optimisme og et
stærkt ønske blandt EU27 om at EU fortsat skal skabe
værdi for borgere og virksomheder efter briternes farvel.
Det gør sig også gældende på de områder, jeg har ansvar
for, og hvor indsatsen for at vi i EU kan skabe vækst og
arbejdspladser har topprioritet for regeringen.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
2/10
Jeg glæder mig derfor over, at esterne i deres formand-
skabsprogram prioriterer netop det.
Generelt står erhvervspolitikken højt på EU-dagsordenen.
Kommissionen har en ambition om forbedre konkurrence-
evnen gennem en række forskellige politikker, der skal sik-
re, at europæiske virksomheder er gearet til de nye udfor-
dringer og muligheder i den globale økonomi.
Alle de konkrete områder, jeg vil komme omkring i dag,
kan ses i det perspektiv.
Estland har særligt fokus på digitalisering og har også som
formandskab prioriteret denne dagsorden højt. Derudover
har de fokus på det indre marked, ligesom handelspolitik-
ken er højt på dagsordenen. Derudover er det vigtigt at
fremhæve, at der også fortsat forhandles om en række fi-
nansielle sager og sager på søfartsområdet.
Jeg vil i dag nævne en række konkrete sager inden for de
områder: 1) det digitale indre marked, 2) det indre marked,
3) handelspolitik, 4) det finansielle område, og 5) søfart.
[Det digitale indre marked]
Regeringen er som bekendt en stærk fortaler for et bedre
fungerende digitalt indre marked med lave adgangsbarrierer,
og fravær af protektionistiske tiltag. Derfor glæder det mig
også, at esterne har valgt netop dette fokus.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
3/10
Kommissionen har fremsat initiativer inden for alle hoved-
områder i strategien for det digitale indre marked. Senest
forslaget om
frie datastrømme,
som har været efterspurgt af
en række medlemslande, herunder Danmark.
Forslaget skal bidrage til at vi kan indfri potentialet i en eu-
ropæisk dataøkonomi ved at fjerne uberettigede barrierer for
anvendelse af data på tværs af grænser.
Det estiske formandskab har fokus på, at dette forslag hur-
tigst muligt kan vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet.
Regeringen støtter også det overordnede formål i forslaget
om en
e-databeskyttelsesforordning,
der skal sikre beskyt-
telse af persondata ved elektronisk kommunikation
såkaldt
”e-privacy”.
Forslaget indeholder bl.a. regler for cookies og spam, og er
en opdatering af det gældende e-databeskyttelsesdirektiv.
Regeringen lægger vægt på, at forslaget ikke overlapper
med de nye regler for persondatabeskyttelse, og arbejder for
at skabe transparente og fremtidssikrede rammebestemmel-
ser for elektronisk kommunikation.
[Det indre marked]
Det indre marked har stor betydning for vækst og udvik-
ling i hele Danmark. Cirka én femtedel af beskæftigelsen i
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
4/10
hver af de fem danske regioner kan henføres til vores ek-
sport af varer og tjenester til det indre marked.
Regeringen bakker derfor op om Kommissionens bestræ-
belser på at forbedre det indre marked for varer og tjenester
gennem en række konkrete initiativer. Det estiske formand-
skab har også stor fokus på at sikre fremdrift i forhandlin-
gerne i Rådet på en række af disse forslag.
Det estiske formandskab prioriterer forslaget om en
fælles
digital portal for det indre marked,
der skal fungere som
én online indgang på EU-niveau til information, grænse-
overskridende digitale procedurer og en række vejled-
ningstjenester. Det er vigtigt for regeringen, at omkostnin-
gerne ved forslaget står mål med gevinsterne, og at forsla-
get ikke forringer kvaliteten af medlemsstaternes eksiste-
rende digitale løsninger. Fx i Danmark, hvor vi er langt
fremme.
Der forhandles desuden et forslag om et
servicekort.
For-
slaget indebærer, at servicevirksomheder, modsat i dag,
kan gennemføre alle administrative procedurer elektronisk
hjemmefra, når de skal udføre en opgave i en anden med-
lemsstat.
Regeringen lægger i forhandlingerne afgørende vægt på, at
vi kan opretholde et effektivt tilsyn med udenlandske tje-
nesteydere i Danmark.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
1818298_0005.png
5/10
Jeg forventer at forelægge forslagene om den fælles digita-
le portal og servicekortet for Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmødet i slutningen af denne måned. Det er
dog ikke forventningen, at Rådet når til enighed om ser-
vicekortet før Bulgarien overtager formandstaburetten i
første halvår af 2018. Det estiske formandskab håber der-
imod at nå et kompromis om forslaget om en fælles digital
portal inden udgangen af året.
På konkurrenceområdet har Kommissionen fremsat et di-
rektivforslag, der skal styrke de
nationale myndigheders
håndhævelse af konkurrencereglerne.
Det estiske for-
mandskab har påbegyndt forhandlingerne i Rådet.
Regeringen bakker op om direktivets formål, fordi fri og
lige konkurrence bidrager til vækst, produktivitet og inno-
vation. I regeringen anerkender vi også, at håndhævelsen
af EU-konkurrencereglerne bør være relativt ensartet i
landenne til gavn for det indre marked..
Regeringen har dog foreløbigt tilkendegivet nogle betæn-
keligheder på områder, der
alt efter hvordan det imple-
menteres - kan ændre på balancen mellem effektiv hånd-
hævelse og retssikkerheden for de anklagede, ligesom vi
på nogle områder gerne ser større overensstemmelse med
danske retstraditioner.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
1818298_0006.png
6/10
På forbrugerområdet præsenterede Kommissionen i maj
sin evaluering af seks udvalgte direktiver, som har været
genstand for et såkaldt fitness check eller
REFIT.
Regeringen deler ikke Kommissionens generelle konklusi-
on om, at forbrugerlovgivningen i EU er
fit for purpose.
Derfor har vi opfordret til i højere grad at trække på indsig-
ter fra adfærdsøkonomien, så vi bliver bedre til at lave reg-
ler, der rent faktisk har den ønskede effekt.
Regeringen ønsker at gøre op med overflødige oplysnings-
krav og såkaldt
information overload,
ligesom vi gerne vil
sikre at forbrugerne får målrettet information. Det kan på
samme tid understøtte effektiv konkurrence og dermed sik-
re lavere priser, til gavn for forbrugerne og fjerne unødige
administrative byrder for virksomhederne.
[Handelspolitik]
På det handelspolitiske område er der en bevægelse i EU
på vej væk fra den klassiske frihandelsorienterede tilgang
og i retning af større fokus på at beskytte egne sektorer og
virksomheder. Det kan være en udfordring for Danmark,
der som en lille og åben økonomi er afhængig af fri og
uhindret samhandel med omverdenen.
Tendensen har især været tydelig i forholdet til Kina, hvor
mange EU-lande ser med skepsis på den markante stigning
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
7/10
i de kinesiske investeringer, og det der opfattes som en
urimelig handelspraksis.
Kommissionens nye forslag om at indføre et fælles EU-
regelsæt for
screening af udenlandske investeringer
vil ha-
ve min særlige bevågenhed i de kommende måneder. For-
målet er at sætte en fælles juridisk ramme for screening i
EU og styrke koordination og samarbejde mellem med-
lemslandene og Kommissionen.
Regeringen anerkender, at der er rejst en relevant problem-
stilling. Derfor vil vi gå konstruktivt til forhandlingerne.
For regeringen er det dog vigtigt, at den endelige beslut-
ningskompetence bevares på nationalt niveau, og at meka-
nismen ikke anvendes til protektionistiske formål eller på
måder, der kan begrænse investeringslysten.
Et andet forslag, der har min bevågenhed er moderniserin-
gen af EU’s
defensive handelsinstrumenter
, der fx kan an-
vendes til at indføre anti-dumping told på varer fra tredje-
lande. Regeringen vil fortsat arbejde for, at balancen ikke
rykkes i protektionistisk retning i de igangværende for-
handlinger med Europaparlament.
Heldigvis er der også lyspunkter i handelspolitikken. Jeg er
således glad for den nylige aftale i EU, der skal sikre, at
EU lever op til sine WTO-forpligtelser indenfor anti-
dumping området. Det er også meget glædeligt, at EU og
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
8/10
Japan endeligt er blevet enige om den overordnede politi-
ske ramme for en kommende handelsaftale.
[Det finansielle område]
På det finansielle område har det estiske formandskab sær-
ligt prioriteret det videre arbejde med den
pakke af reform-
forslag af den finansielle regulering
, som Kommissionen
fremsatte i november 2016.
Formålet med pakken er at styrke de finansielle virksom-
heders modstandsdygtighed yderligere mod fremtidige fi-
nansielle kriser.
Det estiske formandskab har gjort en række fremskridt i
forhandlingerne, men vi forventer ikke, at forhandlingerne
i Rådet kan afsluttes, før Bulgarien overtager formandska-
bet.
Det er dog forventningen, at esterne vil kunne afslutte for-
handlingerne med Europa-Parlamentet om visse dele af
pakken, der er blevet udskilt, bl.a. indfasning af internatio-
nale regnskabsstandarder, der fx vedrører nedskrivnings-
reglerne for bankers lån. Det er også forventningen, at tri-
logforhandlingerne om kreditorrækkefølgen i forhold til
afvikling af banker, der fastsætter reglerne for, i hvilken
rækkefølge kreditorer tager tab i en afviklingssituation, vil
blive afsluttet i løbet af i år.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
9/10
Fra regeringens side arbejder vi fortsat aktivt på at sikre, at
reglerne udformes på en måde, så de ikke bliver en væsent-
lig udfordring for blandt andet de danske realkreditinstitut-
ter og de danske boligejere.
Samme tilgang har vi til den kommende implementering af
Basel IV-standarderne. Der er stadig usikkerhed om timin-
gen og udformningen af standarderne, men vi skal selvføl-
gelig gøre alt, hvad vi kan i de kommende forhandlinger,
for at sikre de bedste betingelser for de danske kreditinsti-
tutter.
Det er dog forventningen, at der vil gå noget tid, før
Kommissionen vil fremsætte sit forslag til, hvordan de nye
Basel-standarder skal implementeres i EU.
Det estiske formandskab har også fortsat arbejdet med
ka-
pitalmarkedsunionen.
Det er et vigtigt arbejde som rege-
ringen fortsat støtter, så vi bedre kan fremme investeringer
særligt for små og mellemstore virksomheder.
Endelig forventer det estiske formandskab, at kunne afslut-
te forhandlingerne med Europa-Parlamentet om
revisionen
af fjerde hvidvaskdirektiv,
hvilket også er en dansk priori-
tet.
[søfart]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/11-17 om prioriteter og relevante sager under Estlands EU-formandskab, til erhvervsministeren
10/10
På det maritime område har regeringen opfordret det esti-
ske formandskab til at sætte digitalisering af transportsek-
toren på dagsordenen.
Vi er derfor tilfredse med, at formandsskabet tager dette
tema op i rådskonklusionerne om digital transport. Rege-
ringen hilser desuden generelt formandsskabets fokus på
overregulering, cybersecurity i søfarten og automatisering
velkommen.
Bulgarerne overtager formandskabet den 1. januar, og jeg
ser frem til at komme tilbage og orientere udvalget om de-
res formandskabsambitioner.
Tak for ordet.