Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1927334_0001.png
Folketinget
Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. august 2018
Strafferetskontoret
André Dybdal Pape
2018-0032/05-0031
802413
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 279 (Alm. del), som Fol-
ketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministe-
ren den 29. juni 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech
Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, at der formelt set er lovhjemmel til, at der kan ske konfiskation af et udbytte som Danske Bank har opnået fra en strafbar handling – herunder f.eks. Danske Banks fortjeneste ved hæleri og hvidvask fra den estiske filial – naturligvis forudsat, at betingelserne i straffelovens § 75 og 76 i øvrigt er opfyldt og vurderes at kunne bevises? Og hvor lang tid tilbage i tid vil der kunne ske konfiskation, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Spørgsmål nr. 279 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at der formelt set er lovhjemmel til,
at der kan ske konfiskation af et udbytte som Danske Bank har
opnået fra en strafbar handling herunder f.eks. Danske Banks
fortjeneste ved hæleri og hvidvask fra den estiske filial naturlig-
vis forudsat, at betingelserne i straffelovens § 75 og 76 i øvrigt
er opfyldt og vurderes at kunne bevises? Og hvor lang tid til-
bage i tid vil der kunne ske konfiskation?”
Svar:
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 280 (Alm.
del) fra Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget, har Statsadvokaten for Sær-
lig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) indledt en efterforsk-
ning mod Danske Bank i sagen om formodet hvidvask i bankens filial i Est-
land. I sagen vil de problemstillinger, der rejses i nærværende spørgsmål,
formentlig indgå som væsentlige elementer, som det i sidste ende vil være
op til domstolene at tage stilling til i den konkrete sag, og jeg finder det der-
for rigtigst som justitsminister ikke at forholde mig yderligere hertil.
Generelt kan jeg oplyse, at udbyttet ved en strafbar handling kan konfiske-
res, jf. straffelovens § 75, stk. 1. Det gælder også for den fortjeneste, som
f.eks. kan opnås ved at begå hæleri, herunder hvidvask.
Når en handling på grund af forældelse ikke kan straffes, kan den heller ikke
medføre konfiskation. Forældelsesfristen for konfiskation afhænger således
som udgangspunkt af forældelsesfristen for strafansvaret for den pågæl-
dende strafbare handling. For konfiskation af udbytte efter straffelovens §
75, stk. 1, er forældelsesfristen dog i intet tilfælde mindre end 10 år, jf.
lovens § 95.
Forældelsesfristen regnes fra den dag, hvor den strafbare virksomhed eller
undladelse er ophørt, jf. straffelovens § 94, stk. 1, og fristen afbrydes, når
den pågældende gøres bekendt med sigtelsen, eller når anklagemyndighe-
den anmoder om rettergangsskridt, hvorved den pågældende sigtes for over-
trædelsen, jf. lovens § 94, stk. 5.
2