Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1817318_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 128
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
21. februar 2017
Supplerende oplysninger til Erhvervsstyrelsens bidrag til svar på
spørgsmål 20 og 41 (delspørgsmål 3) stillet under behandling af L 146
om ændring af revisorloven og forskellige andre love
Der blev med vedtagelsen af L 146 (ændring af revisorloven mv.) den 19.
maj 2016 gennemført nye EU-regler på revisorområdet. De nye EU-regler
indeholdt en ny revisorforordning om specifikke krav til revision af virk-
somheder af interesse for offentligheden (PIE-virksomheder). Forordnin-
gen gælder umiddelbart i medlemslandene.
Som en udløber af de vedtagne ændringer, arbejder Erhvervsstyrelsen i
tæt samarbejde med erhvervslivet på en vejledning om revisorers adgang
til at udføre tilladte skatte- og vurderingsydelser i henhold til revisorloven
§ 24 a.
Erhvervsstyrelsen er i den forbindelse blevet opmærksom på forskelle i de
forskellige
sprogversioner af EU’s nye revisorforordning. Den danske
sprogversion antyder umiddelbart en strammere fortolkning end bl.a. den
engelske, franske og svenske vedr. transfer pricing-ydelser og ydelser
ifbm. lønninger. Ved tvivl om fortolkning af forordningen kan andre
sprogversioner, som f.eks. den engelske og den franske version inddrages
i fastlæggelsen af en samlet fortolkning af bestemmelser i forordningen,
selvom de forskellige sprogversioner er juridisk ligestillet.
På den baggrund vurderer Erhvervsstyrelsen, at der er behov for supple-
rende oplysninger til de tidligere afgivne svar til spm. 20 og spm. 41.
Supplerende oplysninger til svar på spørgsmål 20 om transfer pricing-
ydelser
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at der på basis af en samlet fortolk-
ning af den danske sprogversion sammenholdt med andre sprogversioner,
er behov for en mere nuanceret vurdering af om transfer pricing er en
forbudt ydelse efter revisorforordningen, som det fremgik af svar til spm.
20.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at der fortsat er et forbud mod trans-
fer pricing-ydelser, hvis ydelsen indebærer, at revisor derved påtager sig
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 26: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at det under lovbehandlingen af revisorloven (L 146, folketingsåret 2015-2016) var ministerens opfattelse, at revisor ikke måtte komme med anbefalinger til skatteløsninger om prisfastsættelse af grænseoverskridende koncerninterne transaktioner, til erhvervsministeren
2/2
en rolle i den reviderede virksomheds ledelse eller beslutningstagning.
Hvis dette ikke er tilfældet, må det antages, at revisor vil kunne levere
transfer pricing-ydelser, hvis betingelserne i revisorlovens § 24 a er op-
fyldt.
Supplerende oplysninger til svar på spørgsmål 41 (delspørgsmål 3) om
skattejuridiske rådgivning i tilknytning til planlagte aflønningsmodeller
eller bonusprogrammer
Det er ligeledes Erhvervsstyrelsens vurdering, på baggrund af en samlet
fortolkning af den danske sprogversion sammenholdt med andre sprog-
versioner, at der er behov for en mere nuanceret vurdering af, om ydelser
i forbindelse med lønninger er en forbudt ydelse efter revisorforordnin-
gen, som det fremgik af svar på spørgsmål 41 (delspørgsmål 3).
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at der fortsat vil være et absolut for-
bud mod ydelser i forbindelse med lønninger, der vedrører den reviderede
virksomheds lønadministration, skatteydelser relateret til lønskat samt
ydelser i forbindelse med lønninger, der indebærer en rolle i den revide-
rede virksomheds ledelse eller beslutningstagning. Hvis dette ikke er til-
fældet, må det antages, at revisor vil kunne levere skatterådgivning vedrø-
rende f.eks. skattemæssige konsekvenser af planlagte aflønningsmodeller
eller bonusprogrammer, hvis betingelserne i revisorlovens § 24 a er op-
fyldt.
Rådgivning vedrørende både transfer pricing-ydelser og aflønningsmodel-
ler vil fortsat skulle være klart understøttet af skattemyndighederne, an-
den præcedens, almindelig anerkendt praksis eller være baseret på gæl-
dende skattelov. Det er endvidere en betingelse, at rådgivningen ikke har
en væsentlig indvirkning på de reviderede regnskaber, at indvirkningen er
veldokumenteret og forklaret i revisionsprotokollen og at uafhængigheds-
betingelserne i revisorlovens § 24 er opfyldt.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen