Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1961382_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
31. oktober 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 251 alm. del stillet af udvalget den 28. juni
2018 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål 251:
Danmarks Radio har i en række udsendelser vist, at det er meget nemt at
oprette virksomheder og indsætte direktører i disse virksomheder. Der-
med er det også nemt at snyde med oplysningerne via en virksomhed.
Ministeren bedes redegøre for, hvordan Erhvervsstyrelsen hidtil har ført
kontrol, når der oprettes en virksomhed, særligt hvilken kontrol Erhvervs-
styrelsen foretager af den indberettende person/ejer?
Svar:
Det er vigtigt for mig, at der er balance mellem to hensyn: På den ene
side skal det være administrativt let og enkelt at starte og drive virksom-
hed i Danmark, og på den anden skal vi sætte ind over for dem, der mis-
bruger systemet, med en målrettet kontrolindsats.
Erhvervsstyrelsen har oplyst mig, at styrelsen løbende udvikler og opda-
terer styrelsens it-system med henblik på automatiske valideringer af de
oplysninger, der indberettes i forbindelse med registrering af virksomhe-
der.
Eksempelvis fremsender styrelsen en advisering om registreringen til
enhver person eller selskab, der indsættes som ledelsesmedlem, ejer, mv.
i et selskab. Til personer eller selskaber i Danmark fremsendes adviserin-
gen med digital post, mens adviseringen fremsendes med fysisk post til
udenlandske personer og selskaber. Hvis Erhvervsstyrelsen konstaterer, at
en person uretmæssigt er indsat som ledelsesmedlem eller ejer i et sel-
skab, slettes personens tilknytning til selskabet, og den person, som har
indsat ledelsesmedlemmet, anmeldes som udgangspunkt altid til politiet.
Erhvervsstyrelsen validerer desuden danske adresser i forhold til den re-
gistrerede hjemstedsadresse i Danmarks Adresseregister (DAR), ligesom
personer med CPR-nummer valideres i forhold til oplysningerne i CPR-
registret.
Når der spørges til »den indberettende person« antager jeg, at der menes
»anmelder«, som er den person, der foretager registreringen i Erhvervs-
styrelsens it-system.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 251: Spm. om, hvordan Erhvervsstyrelsen hidtil har ført kontrol, når der oprettes en virksomhed, særligt hvilken kontrol Erhvervsstyrelsen foretager af den indberettende person/ejer, til erhvervsministeren
I forhold til kontrollen af anmelder, har Erhvervsstyrelsen oplyst mig, at
det er en betingelse for at bruge Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning,
at personen har en digital signatur, som enten kan være en privat signatur
(NemID) eller en digital medarbejdersignatur, som er tilknyttet et selskab.
Det er således indehaveren af den digitale signatur, som Erhvervsstyrel-
sen vil kontakte i forbindelse med en kontrol af en given registrering.
Erhvervsstyrelsen har desuden oplyst mig, at styrelsen foretager en kon-
trol af stiftelsen af et selskab, når styrelsen enten af egen drift eller efter
henvendelse fra SKAT, Politiet eller borgere bliver opmærksom på, at der
kan være forhold i selskabet, der giver anledning til en selskabsretlig kon-
trol.
I den forbindelse vil Erhvervsstyrelsen anmode om dokumentation for
registreringens lovlighed hos den person, der har registreret stiftelsen i
styrelsens it-system. Dette kan ske i op til 3 år efter, at registreringen er
sket.
Hvis anmelder ikke kan fremsende dokumentation for en registrerings
lovlighed eller i øvrigt berigtige forholdet, har styrelsen mulighed for
administrativt at slette en registrering. Erhvervsstyrelsen kan ligeledes
oversende selskabet til tvangsopløsning, hvis berigtigelse ikke kan ske,
eksempelvis hvis der er mangler i stiftelsesgrundlaget, og stiftelsen af
selskabet således må anses for en nullitet.
Hvis Erhvervsstyrelsen har en begrundet formodning om, at en person har
misbrugt Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning, kan styrelsen desuden
træffe afgørelse om at lukke for personens adgang til at foretage straksre-
gistreringer i selvbetjeningsløsningen. Hvis det sker, bliver alle fremtidi-
ge anmeldelser fra den pågældende person underlagt en manuel registre-
ringskontrol. Erhvervsstyrelsen vil desuden politianmelde personen for
afgivelse af urigtige oplysninger til en offentlig myndighed, hvis styrel-
sen finder, at dette har været tilfældet i forbindelse med en registrering.
Derudover kan jeg oplyse, at regeringen med finanslovsforslaget for 2019
har foreslået at prioritere yderligere 80 mio. kr. til manuel opfølgning på
kontrolsager, herunder opfølgning på resultaterne af machine learning.
De 60 mio. kr. kommer fra finansloven, mens de resterende 20 mio. kr.
sker ved omprioritering i Erhvervsministeriet. Indsatsen målrettes de
virksomheder, hvor der er særlige indikationer på, at der foregår ulovlig-
heder.
Jeg ser frem til at følge med i arbejdet, så vi kan blive klogere på de
svigsmønstre, som det forhåbentligt bliver muligt at kortlægge via den
databaserede kontrol og anvendelsen af ny teknologi.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 251: Spm. om, hvordan Erhvervsstyrelsen hidtil har ført kontrol, når der oprettes en virksomhed, særligt hvilken kontrol Erhvervsstyrelsen foretager af den indberettende person/ejer, til erhvervsministeren
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
3