Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1945255_0001.png
Sagsnr.
2018 - 580
Doknr.
20191
Dato
01-10-2018
Bilag 1
Kommunernes redegørelser for fald i IKU fra 2015 -
2016
De 10 kommuner med størst fald i IKU fra 2015
2016 har efter anmodning fra Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet fremsendt redegørelser for, hvilke opgavetyper eller
konkrete opgaver, der kan forklare faldet.
Følgende tabel viser kommunernes redegørelser.
Tabel 1
Oversigt over kommunernes redegørelser for fald i IKU fra 2015
2016
Kommune
Fald i
procentpoint
Begrundelse
Guldborgsund Kommune har oplyst, at faldet formentlig skyldes en konterings-
mæssig ændring vedr. overtagelse af et leasingarrangement om gadebelysning.
Kommunen har ikke haft mulighed for at komme årsagen til faldet nærmere.
Lyngby-Taarbæk Kommune konkurrenceudsatte i 2011 drift og vedligehold af
veje, grønne områder, parker, kirkegårde mv. for en værdi af 70 mio. kr. Kontrak-
ten udløb i 31. juli 2016 og er ikke blevet udbudt herefter.
Budgettet på grønne områder og kirkegårde er blevet reduceret med 2,1 mio. kr.
mellem 2015 og 2016.
Kommunalbestyrelsen besluttede med aftalen om budgetlægning 2015-2018 at
sætte konkurrenceudsættelsen af kommunale driftsopgaver i bero i perioden. Det
har betydet, at kommunen siden 2014 ikke har foretaget konkurrenceudsættel-
se/udlicitering af opgaver.
Hillerød Kommune har identificeret to udgiftsområder, der kan give en teknisk
forklaring på faldet i IKU.
På hovedkonto 0 har der imellem 2015 og 2016 været en forskellig registrerings-
praksis af redningsberedskabet. I 2015 er udgifterne registreret på artskonto 4.9,
der indgår i indikatorens tæller. I 2016 er udgifterne registreret på artskonto 4.0,
der ikke indgår i tælleren men stadig i nævneren. Den ændrede konteringsprak-
sis er sket som følge af sammenlægningen af kommunale beredskaber pr. 1.
januar 2016. Frem til skæringsdatoen havde Hillerød Kommune kontrakt med
Falck om løsning af beredskabsopgaver.
På hovedkonto 2 er der imellem 2015 og 2016 sket en ændring af konteringen af
busdrift. I 2015 er udgifterne konteret på artskonto 5.9 der indgår i tælleren. I
2016 er udgifterne registreret på artskonto 4.0, der ikke indgår i tælleren men
stadig i nævneren. Hillerød Kommune bemærker dog, at tilskud til trafikselskaber
skal konteres på artskonto 5.9, jf. de autoriserede konteringsregler. Dette vil blive
ændret med regnskabet for 2018.
Ballerup
1,5
Ballerup Kommune har oplyst, at faldet i IKU skyldes, at kommunen hjemtog
driften af Ballerup Super Arena pr. 1. januar 2016.
Syddjurs Kommune har oplyst, at faldet i IKU primært skyldes en ændring på
ældreområdet. I 2016 ophører Syddjurs Kommunes samarbejde med et privat
firma om drift af plejecenter Søhusparken i Ebeltoft. Opgaven hjemtages til drift
ved eget personale, hvorved en udgift på godt 30 mio. kr. flyttes fra øvrige tjene-
steydelser til især løn.
Guldborgsund
2,7
Lyngby-Taarbæk
2,5
Hillerød
2,1
Syddjurs
1,4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om, hvilke opgavetyper der kan forklare fald i IKU’en ift. de 10 kommuner med størst fald i IKU’en fra 2015 til 2016, til økonomi- og indrigsministeren
1945255_0002.png
Samsø
1,3
Samsø Kommune har oplyst, at faldet i IKU skyldes, at Samsø Kommune i 2014
hjemtog driften af færgeruten Samsø
Jylland, som tidligere blev drevet af en
privat operatør.
Ændringen viser sig først i IKU’en i 2016 pga. konteringsfejl.
Holstebro Kommune har oplyst, at faldet i IKU hovedsageligt kan forklares med
følgende:
1) Der er sket en flytning af aktiviteter fra vederlagsfri fysioterapi til almindelig
fysioterapi. Vederlagsfri fysioterapi betales direkte til den private leverandør,
hvilket indgår i IKU’ens tæller. Almindelig fysioterapi betales til regionen, hvilket
ikke indgår i IKU’ens tæller, men stadig er i nævneren.
Holstebro
1,2
2) I henhold til budget- og regnskabssystemet for kommunerne, skal regninger
udstedt af private tandlæger vedr. kommunal tandpleje konteres på artskonto 5.2
såfremt regningen kan specificeres på klienter. Fra 2015 til 2016 har kommunen
kunnet specificere regningerne, hvorved udgifterne er flyttet fra artskonto 4.0, der
på hovedkonto 4 indgår i IKU’en til artskonto 5.2,
der ikke indgår.
3) Kommunen har i 2015 haft et ekstraordinært højt forbrug af ældreomsorg. Det
er blevet tilpasset budgetniveauet fra 2016.
Varde Kommune har oplyst, at faldet i IKU skyldes en række mindre ændringer.
Det har ikke været en politisk eller forvaltningsmæssig dagsorden at konkurren-
ceudsætte mindre.
Årsagerne til faldet er bl.a.:
Kommunen modtog i 2016 en tilbagebetaling på ca. 3 mio. kr. i for meget
indbetalt vejvandingsbidrag, hvilket har medført et fald i IKU’en.
Kommunen har haft et mindreforbrug på Vej- og parkområdet (egne
vundne udbud) på ca. 1,8 mio. kr.
Anvendelsen af midler fra Ældre- og Værdighedsmilliarderne har givet en
skævvridning i IKU’en, da kommunen har konteret udgifterne (ca. 10 mio.
kr.) forskelligt i 2015 og 2016.
Kommunen foretog i 2016 en besparelse på 1 mio. kr. på brugen af
eksterne vikarbureauer på ældreområdet.
På skoleområdet har der i 2015 været anvendt midler på midlertidig
genhusning i forbindelse med en skolerenovation samt andre udgifter,
som har været købt hos private. I 2016 er de enten blevet gjort kommuna-
le, eller der har været et mindreforbrug. Det drejer som om ca. 4 mio. kr. i
alt.
Greve Kommune har bl.a. oplyst, at faldet i IKU skyldes følgende:
Udgifterne til integration (hovedfunktion 05.46) har siden 2016 været
faldende.
Overgangen til Østsjællands Beredskab har pga. ændring i kontering
medført et fald i IKU.
Albertslund Kommune har oplyst, at ændringen i IKU skyldes regnskabstekniske
forhold og ikke en ændring i praksis angående udbud.
På hovedkonto 0 (Byudvikling-, bolig- og miljøforanstaltninger) ændrede ramme-
betingelser i forhold til faste ejendomme samt ændret artskontering vedr. over-
gangen fra Vestegnens Beredskab (artskonto 4.7) til Hovedstadens beredskab
(artskonto 4.0).
På hovedkonto 5 (Sociale forhold og beskæftigelse) skyldes faldet en stigende
udgift til anbringelser af børn og unge med særlige behov til kommuner og
regioner, mens udgifter til køb af private opholdssteder er konstant. De tre typer
af tilbud er ofte reelle alternativer i samme anbringelsessag. I IKU indgår køb hos
private opholdssteder som konkurrenceudsat, mens køb hos kommuner og
regioner ikke gør.
Varde
1,2
Greve
1,0
Albertslund
1,0
2