Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1917545_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
25. juni 2018
Samråd i ERU den 25. juni 2018
Spørgsmål AR-AS og
AZ-AÆ stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Indledning
Tak for velkomsten. Jeg deler forargelsen over den her
sag.
Det er nyt for mig at være her som minister, og jeg vil
starte med at sige, at jeg glæder mig til mange hyggelige
stunder her i samråd i Erhvervsudvalget
måske også
om denne sag igen, og det generelle samarbejde med Er-
hvervsudvalget og jer ordførere.
Jeg håber, vi får et godt samarbejde, og jeg vil under-
strege, at jeg vil gøre mit bedste for at lytte til jeres
synspunkter og tage hensyn til dem. Jeg tror på, at der
kan komme gode idéer fra alle sider, og I må endelig al-
tid kontakte mig med synspunkter og forslag. Jeg lægger
stor vægt på, at I får en god betjening, hvilket jeg allere-
de har sagt til mine folk i ministeriet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
2/14
Jeg vil indlede med at sige, at sagen her er meget alvor-
lig. Det er en skamplet og en skandale, at der er foregået
hvidvaskning i dette omfang i en afdeling af Danmarks
største bank. Det finder jeg dybt forkasteligt, og jeg kan
garantere for, at jeg
ligesom min forgænger
ikke
kommer til at holde hånden over Danske Bank, og at jeg
prioriterer sagen meget højt. Det handler om hele den
danske finanssektors troværdighed, når vores største
bank er ude i så alvorlig en sag.
Givet sagens omfang har jeg endnu ikke fuldt overblik
over alle detaljer, jeg har siddet som erhvervsminister i
under fire dage, og derfor er det også muligt, at jeg ikke
kan besvare alt tilstrækkeligt i dag. Men jeg vil gøre mit
bedste.
Jeg har en forventning om, at de danske myndigheder
gør, hvad de kan i denne sag, og jeg er heller ikke stødt
på noget endnu, der giver anledning til at tro andet end,
at de gør en rigtig god indsats.
Jeg ser frem til at høre jeres synspunkter.
Der er tre centrale forhold, som man skal gøre sig klart i
denne her sag:
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
3/14
For det første skal man gøre sig klart, at jeg ikke som
minister kan diktere, at der skal rejses sag mod Danske
Bank. Vi lever i en retsstat, hvor den slags ikke er en po-
litisk beslutning, som en minister kan træffe. Det beslut-
tes af Finanstilsynet og anklagemyndigheden (bag-
mandspolitiet
SØIK, som det forkortes), som træffer
den slags beslutninger uafhængigt, og jeg kan ikke in-
struere dem til at rejse bestemte sager. Det er vigtigt at
forstå.
For det andet skal man gøre sig klart, at hvidvaskning i
Estland håndhæves og straffes af de estiske myndighe-
der. De danske myndigheder har ikke mulighed for at
rejse sag mod Danske Bank for hvidvaskning i Estland.
De har nogle muligheder i forhold til ledelsen af banken,
men decideret hvidvask skal retsforfølgelse i det land,
hvor det er foregået.
For det tredje skal man gøre sig klart, at vi ikke kan lave
lovgivning med tilbagevirkende kraft. Vi har i Folketin-
get strammet lovgivningen, så der i dag er bedre mulig-
heder for at holde ledelsen i en dansk bank ansvarlig for
hvidvask i et udenlandsk datterselskab som i denne sag.
Men Danske Bank kan naturligvis kun retsforfølges efter
den lovgivning, som var gældende, da hvidvaskningen
fandt sted. Det er selvfølgelig også en udfordring.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
4/14
Samlet er det altså ikke sådan, at jeg bare kan lange en
straf ud, og det håber jeg, at også oppositionen har for-
ståelse for og ikke vil foregive offentligheden uden at
forsøge at få det til at se ud som om det er fordi jeg ikke
ønsker, at hvidvaskning straffes hårdt
for det ønsker
jeg.
Jeg vil også understrege, at denne sag ikke er afsluttet fra
myndighedernes side endnu. Langt fra. SØIK, som er
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet, undersøger stadig sagen, og Finanstilsynet
afventer Danske Banks tilbagemelding på, hvordan ban-
ken har sikret at Finanstilsynets påbud og påtaler er ef-
terlevet. Hvis der kommer nye oplysninger frem i sagen,
vil Finanstilsynet undersøge dem og det kan det føre til,
at Finanstilsynet tager nye skridt overfor Danske Bank.
Ad spørgsmål AR og AZ:
(Ministeren bedes redegøre udførligt for fordelingen af tilsynsforpligtel-
sen mellem det danske finanstilsyn og det estiske finanstilsyn, herunder
hvilken tilsynsautoriet, kompetencer og forpligtelser det danske finanstil-
syn henholdsvis det estiske finanstilsyn har i sagen om Danske Bank og
den estiske filial, og herunder om ministeren er enig i, at det danske Fi-
nanstilsyn, hvis det vil, kan fortsætte undersøgelsen under 4. hvidvask-
ningsdirektiv på estisk jord?)
(Vil ministeren i forlængelse af den fælles udtalelse af 28. maj 2018 fra
Finantinspektioon og Finanstilsynet redegøre udførligt for, hvordan det
danske finanstilsyn og den estiske tilsynsmyndighed samarbejder om og
holder hinanden orienteret i forhold til deres respektive ansvarsområder i
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
5/14
den estiske hvidvasksag, og hvordan oplysningen i den fælles udtalelse:
”Ifølge EU’s bankdirektiver ligger tilsynsansvaret for grænseoverskri-
dende banker som udgangspunkt hos hjemlandets finanstilsyn”,
konkret
skal forstås i forhold til det danske Finanstilsyns tilsynsansvar?)
Så til de konkrete samrådsspørgsmål. Angående spørgs-
mål AR og AZ dem vil jeg besvare samlet, da begge
spørgsmål vedrører kompetencefordelingen mellem det
danske og det estiske finanstilsyn og de to myndigheders
samarbejde. Jeg bliver desuden spurgt, om jeg er enig i,
at det danske finanstilsyn kan fortsætte sin undersøgelse
på estisk jord i henhold til 4. hvidvaskdirektiv.
Finanstilsynet og det estiske finanstilsyn offentliggjorde
som bekendt den 28. maj 2018 en fælles erklæring, hvori
tilsynene giver udtryk for deres fælles forståelse af og
enighed om ansvarsfordelingen mellem de to tilsyns-
myndigheder.
Af erklæringen fremgår det, at
det følger af EU’s bankdi-
rektiver, at tilsynsansvaret for grænseoverskridende ban-
ker som udgangspunkt ligger hos hjemlandets finanstil-
syn.
Det gælder blandt andet tilsynet med en banks kapital-
forhold, store eksponeringer samt ledelse og styring,
herunder i forhold til aktiviteterne i bankens filialer i an-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
6/14
dre EU-lande.
EU’s bankdirektiv er implementeret i
dansk lovgivning.
I forhold til den konkrete sag med Danske Bank og dens
estiske filial er det således Finanstilsynet, der er ansvar-
lig myndighed i forhold til tilsynet med disse områder.
Men som det også fremgår af fælleserklæringen, forhol-
der det sig anderledes, når det kommer til hvidvaskreg-
lerne.
Det tidligere og det nuværende hvidvaskdirektiv
og
dermed også hvidvaskloven
bygger på det der hedder
territorialprincip.
Det indebærer, at det afgørende for, hvilken myndighed,
der har tilsynskompetence, er, hvor den såkaldt
”forplig-
tede enhed” driver virksomhed. Det følger af artikel 48,
stk. 4, i hvidvaskdirektivet.
Her står der, at medlemsstaterne skal sikre, at
de kompe-
tente myndigheder i den medlemsstat, hvor den forplig-
tede enhed driver virksomhed fører tilsyn med, at virk-
somheden overholder de nationale bestemmelser i den
pågældende medlemsstat.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
7/14
Det vil sige, at det er den pågældende EU-medlemsstat,
der hvor filialen ligger, og hvor kundernes engagementer
er registreret, som påser og fører tilsyn med, at den på-
gældende bank overholder det pågældende lands hvid-
vaskregulering.
Hvert enkelt EU-land er således ansvarlig for at regulere
og føre tilsyn med de aktiviteter, der kan indebære hvid-
vask, som finder sted på medlemslandets territorium.
I den sammenhæng gør det ingen forskel, om der er tale
om en filial eller datterselskab.
Det betyder altså, at i forhold til den konkrete sag, så er
det de estiske myndigheder, som er de kompetente myn-
digheder i tilsynet med, at Danske Banks estiske filial
overholder de estiske hvidvaskregler.
I forhold til samarbejdet mellem Finanstilsynet og det
estiske finanstilsyn, er der i henhold til EU-reglerne
etableret såkaldte tilsynskollegier for grænseoverskri-
dende finansielle kreditinstitutter.
Det er tilsynsmyndighederne i de lande, hvor det pågæl-
dende kreditinstitut har aktiviteter, som deltager i disse
kollegier.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
8/14
Tilsynskollegierne varetager informationsudveksling og
koordinerer tilsynsmæssige opgaver på tværs af de rele-
vante tilsynsmyndigheder.
Finanstilsynet har etableret et sådan tilsynskollegie for
Danske Bank koncernen i 2009, hvor bl.a. det estiske fi-
nanstilsyn deltager.
Derudover har Finanstilsynet etableret et særskilt hvid-
vaskkollegium med de samme tilsynsmyndigheder, hvor
tilsynsindsatsen om forebyggelse af hvidvask og terror-
finansiering drøftes og koordineres.
Tilsynskollegierne medvirker til at opnå et tæt samarbej-
de mellem Finanstilsynet og de øvrige landes myndighe-
der, hvor de holder hinanden orienteret om relevante ak-
tiviteter m.v.
I forhold til spørgsmålet om Finanstilsynet, hvis tilsynet
vil, kan fortsætte sin undersøgelse på estisk jord i hen-
hold til 4. hvidvaskdirektiv, så er det
som jeg netop har
redegjort for
det estiske finanstilsyn, der har kompe-
tencen til at føre tilsyn med hvidvaskreglernes overhol-
delse på estisk jord og undersøger brud på reglerne, også
i Danske Banks filial.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
9/14
4. hvidvaskdirektivs artikel 48, stk. 4, åbner mulighed
for, at det estiske tilsyn kan anmode det danske finanstil-
syn om bistand.
Det danske finanstilsyn kan ikke selv beslutte at gå på
hvidvaskinspektion i den estiske filial uden de estiske
myndigheders samtykke
det har Finanstilsynet ikke
kompetence til.
Det ville svare til, at en udenlandsk tilsynsmyndighed til-
tvang sig adgang til filialer eller datterselskaber på dansk
jord uden danske myndigheders medvirken eller anmod-
ning. Det tillader vi jo heller ikke. Tilsynskompetencen
er en del af vores eget myndighedsområde, og underlagt
dansk suverænitet.
Finanstilsynet har oplyst, at det estiske tilsyn ikke har
fremsat en anmodning om bistand fra Finanstilsynet.
Selv hvis en anmodning blev fremsat eller hvis Finans-
tilsynet bad om at deltage i en inspektion i Danske
Banks estiske filial ledet af det estiske tilsyn, så ville det
ikke ændre ved, at det fortsat kun er de estiske myndig-
heder, der kan rejse en eventuel sag mod Danske Bank
om hvidvask i den estiske filial.
Det følger af EU’s hvid-
vaskdirektiv.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
10/14
Det estiske finanstilsyn har gennemført flere hvidvaskin-
spektioner i Danske Banks estiske filial. Finanstilsynet
har i forbindelse med undersøgelsen af ledelsen af Dan-
ske Bank været i kontakt med det estiske tilsyn. Det esti-
ske tilsyn har i den forbindelse haft mulighed for at vide-
reformidle sin viden om forholdene i den estiske filial til
Finanstilsynet
Ad spørgsmål AS:
(Er mulighederne for at søge sagen fuldstændig oplyst og mulighederne
for at rejse eventuelle sager mod Danske Bank og Danske Banks ledelse
forringet, hvis Finanstilsynet først nu gennemfører en inspektion af den
estiske filial
og finder relevante nye oplysninger - mod at have gennem-
ført en sådan inspektion i tidligere år, bl.a. som følge af kravene til, hvor
mange år filialen skal opbevare data og kundeoplysninger og i forhold til
forældelsesregler?)
Så går jeg til spørgsmål AS, hvori jeg bliver spurgt om
forældelsesregler i forhold til en situation, hvor nye op-
lysninger måtte komme frem, fx hvis Finanstilsynet kom
på inspektion i den estiske filial.
Jeg har lige redegjort for rammerne for en sådan inspek-
tion, herunder kompetencefordelingen mellem det dan-
ske og estiske tilsyn.
Jeg understreger, at det er Finanstilsynet som uafhængig
myndighed og ikke mig som minister, der efter lovgiv-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
11/14
ningen er den kompetente myndighed med hensyn til at
vurdere, om det er relevant at foretage en inspektion i fi-
lialen.
Finanstilsynet har vurderet, at en inspektion i den estiske
filial ikke ville give merværdi i forhold til at sikre en
grundig belysning af sagen om ledelse og styring i Dan-
ske Bank.
Her skal vi skelne mellem decideret hvidvasksag, og en
sag om ledelse og styring i Danske Bank.
Når det gælder forældelsesregler skal kundeoplysninger
ifølge hvidvaskdirektivet opbevares i mindst 5 år. Så-
danne oplysninger ville primært være relevante i forhold
til det estiske tilsyns undersøgelser af hvidvask i filialen.
Lov om finansiel virksomhed lægger de juridiske ram-
mer for Finanstilsynets undersøgelse. Her gælder også
en forældelsesfrist på 5 år i forhold til mulighederne for
strafferetligt at forfølge Danske Bank.
Der er imidlertid ingen forældelsesfrist i forhold til de
såkaldte fit & proper-reglerne. Alle handlinger, som et
ledelsesmedlem i en finansiel virksomhed er ansvarlig
for, kan, uanset hvornår de er foretaget indgå i bedøm-
melsen af vedkommendes egnethed og hæderlighed.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
12/14
Ad spørgsmål AÆ:
(Finder ministeren det nødvendigt, at det danske finanstilsyn benytter sig
af alle lovhjemlede muligheder for at komme til bunds i Danmarks histo-
riens største hvidvasksag med landet største bank
Danske Bank
invol-
veret, og vil ministeren redegøre for, om Finanstilsynet har benyttet sig af
alle lovhjemlede muligheder for at søge sagen fuldstændig oplyst og få
afdækket, i hvilket omfang Danske Bank og dens ledelse har overtrådt fit
& properregler, 3. forsvarslinje/ regler for koncernpolitikker og procedu-
rer i forhold til risikokontrol med og forebyggelse af hvidvask i den esti-
ske filial, m.v., herunder
a) for af egen drift at indhente oplysninger hos Danske Bank og ikke blot
afvente Danske Banks egne oplysninger og interne undersøgelse, der først
ventes til september 2018, og
b) for at foretage inspektioner af den estiske filial efter aftale med det
estiske finanstilsyn, jf. særligt hvidvasklovens § 49 og 50 og hvidvaskdi-
rektivet artikel 48.
Dette også henset til, at Finanstilsynet selv i sin afgørelse af 3. maj 2018
flere steder har fremhævet, at Danske Bank ikke i tilstrækkelig grad har
rapporteret til Finanstilsynet, og at Finanstilsynet har måttet konstatere
behov for at spørge ind til de samme emner flere gange for at få fyldest-
gørende svar fra Danske Bank.)
Så går jeg til spørgsmål AÆ. Summen af det er, at i sam-
rådsspørgsmål AÆ spørges der til, om jeg mener, at Fi-
nanstilsynet har oplyst sagen fuldt ud tilstrækkeligt, her-
under af egen drift har indhentet oplysninger hos Danske
Bank.
Finanstilsynet er, som ansvarlig myndighed i forhold til
at føre tilsyn med bankernes overholdelse af lovgivnin-
gen, forpligtet til at sikre sig, at en sag er grundigt oplyst
før tilsynet træffer en afgørelse.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
13/14
Det er oplagt, at Finanstilsynet naturligvis skal benytte
sig af alle relevante lovhjemlede muligheder, når Finans-
tilsynet undersøger en sag, herunder om mangelfuld le-
delse og styring af en finansiel virksomhed.
Finanstilsynet har oplyst, at tilsynet har stillet bankens
bestyrelse, direktion, revisionschef, tidligere direktører
m.fl. en lang række spørgsmål. Finanstilsynet har også
anmodet om nærmere redegørelser og materiale samt
bedt dem om at tage stilling til beskrivelser af sagen mv.
Finanstilsynet bekræfter, at tilsynet har måttet spørge til
de samme emner flere gange for at få fyldestgørende
svar fra Danske Bank.
I den sammenhæng har Finanstilsynet
som jeg har op-
lyst
gjort, som de skulle, ved at spørge, indtil der blev
afgivet dækkende svar.
Finanstilsynet har således oplyst, at afgørelsen i sagen er
baseret på en meget stor mængde materiale, herunder be-
slutningsoplæg, mødereferater, revisions- og complian-
cerapporter og e-mails.
Finanstilsynet har altså vurderet, at sagen var tilstrække-
ligt oplyst til at der kunne træffes en afgørelse.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/6-18 om Danske Banks involvering i hvidvask og Finanstilsynets beføjelser, jf. alm. del – samrådsspørgsmål AR, AS, AZ og AÆ, til erhvervsministeren
14/14
Det har jeg ikke baggrund til at betvivle.
I tilknytning hertil vil jeg gerne understrege, at Finanstil-
synet i overensstemmelse med lovgivningen agerer uaf-
hængigt i tilrettelæggelsen af deres tilsyn.
Som jeg indledte med, så er Finanstilsynets påbud og på-
taler til Danske Bank ikke ensbetydende med, at denne
sag er afsluttet.
Hvis der kommer nye oplysninger frem, kan det føre til
nye vurderinger og tilsynsreaktioner fra Finanstilsynets
side. Dertil kommer SØIKs undersøgelse af sagen.