Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1919791_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
29. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 240 alm. del stillet af udvalget den 15. juni
2018 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål 240:
Påtænker ministeren målrettede initiativer i forhold til den brug af strå-
mandskonstruktioner til snyd, som har været dækket i flere udsendelser i
DR?
Svar:
Jeg har indhentet et bidrag fra Erhvervsstyrelsen, der oplyser følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Indledningsvis
kan det oplyses, at stråmandsvirksomhed er ulovlig, når
en stedfortræder/stråmand benyttes til skatteunddragelse, kreditorsvig
eller anden lovovertrædelse. Det er de handlinger, som stråmanden benyt-
tes til, der udgør overtrædelsen af lovgivningen, hvilket dermed også gør
overtrædelsen svær at forudse.
Med andre ord er det ikke i sig selv ulovligt at være stedfortræder eller
bruge stedfortrædere som ledelse i sit selskab. Hvis en person frivilligt
har valgt at lade andre drive virksomhed i sit navn, kan Erhvervsstyrelsen
ikke nægte den pågældende at være registreret som ledelse i selskabet, så
længe selskabslovens regler i øvrigt iagttages. Det kan for eksempel være
praktisk for udlændinge, der ejer danske selskaber, men ønsker at vælge
en professionel direktør, der kan varetage den daglige drift.
En stedfortræderdirektør er i den forbindelse naturligvis underlagt samme
ledelsesansvar, som ellers gør sig gældende efter selskabslovens regler.
Ift. selskabslovens erstatningsbestemmelser kan ansvaret for uforsvarlig
ledelse også påhvile andre end de registrerede medlemmer af ledelsen,
f.eks. kapitalejere eller kreditorer, såfremt de har udøvet ledelse på en
ansvarspådragende måde. Dog vil der efter retspraksis skulle meget til,
før en person, der ikke er medlem af ledelsen, kan gøres ansvarlig, idet
dette vil forudsætte en egentlig involvering i ledelsen eller en direkte på-
virkning af ledelsen”
Der er ingen tvivl om, at det er en udfordring, når stråmand benyttes til at
skjule svigagtige forhold i selskabet. Det gør sig særligt gældende i de
tilfælde, hvor der bruges personer, som frivilligt har valgt at være strå-
mænd, hvorfor det er svært for Erhvervsstyrelsen at opdage. Det har rege-
ringen stort fokus på, og derfor er Erhvervsstyrelsens fremtidige kontrol-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren påtænker målrettede initiativer i forhold til den brug af stråmændskonstruktioner til snyd, som har været dækket i flere udsendelser i DR, til erhvervsministeren
muligheder blevet styrket med flere nye tiltag, som skal gøre det lettere at
identificere potentielle svigsvirksomheder
også når der benyttes strå-
mænd.
Jeg vil her særligt fremhæve
Aftale om styrket kontrol og vejledning,
som
størstedelen af Folketingets partier har indgået, hvor der er afsat 80 mio.
kr. til at investere i ny teknologi og manuel kontrol, der vil løfte niveauet
i Erhvervsstyrelsens kontrol af registreringen af alle nye virksomheder.
Erhvervsstyrelsen arbejder løbende med at udbygge den digitale kontrol,
så styrelsen får bedre muligheder for at identificere forhold, der ikke er i
overensstemmelse med lovgivningen. Derudover tilrettelægges Erhvervs-
styrelsens kontrol- og tilsynsområder med en risikobaseret tilgang, så det
er de virksomheder, der er i særlig høj risiko for at overtræde lovgivnin-
gen, som udsættes for yderligere kontrol.
Som endnu et redskab til at styrke den databaserede kontrol, har Folke-
tinget i forlængelse af
Aftale om styrket kontrol og vejledning
i maj 2018
vedtaget lov nr. 149, der vil give Erhvervsstyrelsen beføjelse til at ind-
samle og behandle, herunder samkøre, egne data og data fra andre offent-
lige myndigheder samt offentlige tilgængelige kilder.
Med disse tiltag vil Erhvervsstyrelsen i samarbejde med andre myndighe-
der, som SKAT og SØIK, i videre omfang kunne opdage indikationer på
brug af stråmænd, og dermed kunne gribe ind over for denne type svin-
del.
Jeg vil endvidere følge området og overveje behovet for yderligere initia-
tiver.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2