Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1919788_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
29. juni 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 236 alm. del stillet af udvalget den 15. juni
2018 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål:
I de seneste mange måneder har flere medier afdækket, hvordan skat og
private leverandører og borgere har tabt penge på virksomheder, der har
snydt. Det har de blandt andet kunnet gøre, fordi de ikke har fået revide-
ret deres årsregnskab. Når man til gengæld ser virksomhedernes årsregn-
skaber på Erhvervsstyrelsens hjemmeside cvr.dk, ser regnskaberne helt i
orden ud. Hvad mener ministeren om disse forhold, og hvorfor forhindrer
Erhvervsstyrelsen ikke aktivt, at manipulerede regnskaber helt uden hold
i virkeligheden, kommer på cvr.dk?
Svar:
Jeg vil indledningsvist understrege, at jeg naturligvis tager stærkt afstand
fra alle former for svindel. Det er strafbart, når nogen misbruger Er-
hvervsstyrelsens indberetningsløsning til at indberette manipulerede
regnskaber, hvis formål er at blive anvendt til svindel og svig. Det er
virksomhedens ledelse, der har ansvaret for årsrapportens rigtighed.
Jeg har indhentet et bidrag fra Erhvervsstyrelsen, der oplyser følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Erhvervsstyrelsen
modtager over 250.000 årsrapporter om året, og langt
størstedelen af virksomhederne er lovlydige og har til hensigt at indberet-
te retvisende regnskaber.
Formålet med at indsamle og offentliggøre regnskaber er at skabe gen-
nemsigtighed om virksomhedernes økonomiske forhold. Det er derfor
vigtigt, at regnskabsbrugeren får adgang til disse oplysninger så hurtigt
som muligt. Erhvervsstyrelsen offentliggør som udgangspunkt registre-
ringer og indberetninger, så snart de er foretaget i styrelsens selvbetje-
ningsløsninger. Det gælder også indberettede årsrapporter.
Som udgangspunkt bliver Erhvervsstyrelsen kun bekendt med de oplys-
ninger, der fremgår af den indberettede årsrapport. Styrelsen har ikke
kendskab til den bagvedliggende bogføring. Det betyder, at det i dag kan
være nærmest umuligt i forbindelse med modtagelsen af årsrapporten at
vurdere, om et regnskab er manipuleret, da det ofte vil kræve en nærmere
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om, hvad ministeren mener om, at personer let og stort set uden kontrol fra Erhvervsstyrelsens side kan indsende fejlagtige eller decideret forfalskede årsregnskaber med tab til følge for skattemyndighederne, kreditorer, almindelige borgere og leverandører, der handler, til erhvervsministeren
manuel undersøgelse og en konkret dialog med virksomheden og/eller
andre myndigheder, bl.a. skattemyndighederne.
I henhold til årsregnskabsloven skal Erhvervsstyrelsen udtage et udsnit af
de modtagne årsrapporter til kontrol med henblik på at konstatere eventu-
elle åbenbare overtrædelser af bestemmelserne i bl.a. årsregnskabsloven
og selskabsloven. Styrelsens regnskabskontrol består dels i en digital
kontrol ved modtagelsen af årsrapporten, dels i en efterfølgende manuel
kontrol af en andel af de modtagne årsrapporter.
Erhvervsstyrelsen arbejder løbende for at forbedre regnskabskvaliteten af
de indberettede årsrapporter. Der blev i 2017 gennemført 10 mio. digitale
kontroller. De digitale kontroller har først og fremmest til formål at korri-
gere de mest åbenbare fejl, men i takt med at systemet udvikles, vil det i
højere grad blive muligt også at finde de mere komplekse fejl.
Erhvervsstyrelsen har stort fokus på at udvikle og styrke kontrollen. Dette
sker blandt andet ved hjælp af machine learning, så det i fremtiden i høje-
re grad bliver muligt at identificere flere fejlagtige regnskaber, herunder
allerede ved indberetningen.
Styrelsen har i sin kontrol i dag et særligt fokus på virksomheder, hvor
der vurderes at være høj risiko for, at virksomheden bliver eller vil blive
anvendt til svindel.
Et meget vigtigt skridt i retningen af bedre kontrol med svig og svindel
blev taget med
aftalen om styrket kontrol og vejledning,
hvor der er afsat
80 mio. kr. over 4 år til at investere i ny teknologi og manuel kontrol, der
vil løfte niveauet i Erhvervsstyrelsens kontrol af registreringen af oplys-
ninger om virksomhederne.
Aftalen førte i maj 2018 til vedtagelsen af lov nr. 149, med hvilken Er-
hvervsstyrelsen får mulighed for løbende at modtage relevante data fra
blandt andre skattemyndighederne og samkøre disse data med egne data
og data fra offentlige tilgængelige kilder. Loven træder i kraft den 1. juli
2018.
Med denne nye lov får Erhvervsstyrelsen et markant forbedret grundlag
for at gennemføre den del af sin regnskabskontrol, der er rettet mod ma-
nipulerede regnskaber. Ved en sammenkørsel af de indberettede oplys-
ninger om omsætning eller bruttoresultat i regnskaberne med de indberet-
tede oplysninger om momspligtig indkomst til skattemyndighederne, vil
det f.eks. være muligt at finde regnskaber med fiktiv omsætning, da de
færreste virksomheder indberetter moms af en fiktiv omsætning og beta-
ler denne moms.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om, hvad ministeren mener om, at personer let og stort set uden kontrol fra Erhvervsstyrelsens side kan indsende fejlagtige eller decideret forfalskede årsregnskaber med tab til følge for skattemyndighederne, kreditorer, almindelige borgere og leverandører, der handler, til erhvervsministeren
Det vil også være muligt at konstatere, om der er sammenhæng mellem
virksomhedens aktivitet i henhold til regnskabet og de indberettede løn-
omkostninger til skattemyndighederne. F.eks. vil en servicevirksomhed,
som i henhold til regnskabet har en betydelig aktivitet, men ikke har ind-
berettet medarbejdere til skattemyndighederne, give anledning til en
nærmere kontrol.
Det vil ligeledes kunne udløse en nærmere kontrol på det selskabsretlige
område, hvis en person oplyser at have indskudt et betydeligt beløb i en
virksomhed, men i henhold til skattemyndighedernes oplysninger ikke
har indtægt af betydning.
For de virksomheder, der oprettes eller overtages med henblik på at sny-
de, foretages svindlen som oftest i perioden fra stiftelsen/overtagelsen af
virksomheden og indtil regnskabet skal aflægges. Som regel indsendes
årsrapporten ikke, hvorefter virksomheden tvangsopløses på grund her-
af.”
Derfor er jeg meget tilfreds med den politiske aftale om styrket kontrol
og vejledning fra november 2017 og vedtagelsen af lov nr. 149 fra maj
2018. Det er med til at styrke den samlede kontrolindsats både internt i
Erhvervsstyrelsen og i samarbejde med andre myndigheder, så der kan
sættes effektivt ind mod svindlerne, uanset hvilke metoder de anvender.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
3