Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1917832_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 222 alm. del stillet af udvalget den 4. juni
2018 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Det Faglige Hus er i samme kategori som
velgørende organisationer, herunder om ministeren finder det rimeligt, at
en forening, som sælger en ydelse, er undtaget Robinsonlisten.
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som
oplyser:
”Almennyttige
foreningers aktiviteter er som udgangspunkt ikke er-
hvervsmæssig aktivitet og dermed ikke omfattet af markedsføringsloven
og af pligten til at respektere Robinsonlisten. Almennyttige foreninger
kan fx være velgørende organisationer eller fagforeninger. Højesteret har
i en dom fra 2013 udtalt, at Det Faglige Hus ikke udøvede erhvervsmæs-
sig aktivitet i almindelighed.
De aktiviteter, foreninger udøver, kan dog alligevel være omfattet af
markedsføringsloven, hvis de konkret kan siges at være erhvervsmæssig
aktivitet. Hvis sådanne foreninger fx tilbyder individuel juridisk rådgiv-
ning eller sælger en forsikring, kan der efter omstændighederne være tale
om erhvervsmæssig aktivitet.
Hvis en forenings konkrete aktivitet kan siges at være erhvervsmæssig,
vil den pågældende aktivitet være omfattet af markedsføringsloven. Det
betyder, at foreningen vil skulle tjekke Robinsonlisten, inden de kontakter
en forbruger om den pågældende aktivitet.”
Jeg mener ikke, at fagforeninger generelt skal være omfattet af markeds-
føringsloven, da deres primære aktivitet ikke er erhvervsmæssig. Det er
derfor min opfattelse, at loven i dag har et hensigtsmæssigt snit på dette
punkt.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om Det Faglige Hus er i samme kategori som velgørende organisationer, til erhvervsministeren
Jeg kan desuden oplyse, at der ikke er noget nyt i forhold til markedsfø-
ringslovens rækkevidde overfor fagforeninger. Det gjaldt efter den tidli-
gere markedsføringslov og blev videreført i den nye markedsføringslov,
der trådte i kraft den 1. juli 2017, som Folketinget vedtog med et bredt
flertal.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2