Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1923471_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
9. juli 2018
Besvarelse af spørgsmål 209 alm. del stillet af udvalget den 30. maj
2018 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes i skematisk form oplyse, hvilke regler - herunder også
evt. straffelovsovertrædelser - en bygningssagkyndig overtræder, hvis
denne har indgået aftale med et forsikringsselskab om - uden ejendoms-
ejerens viden og samtykke - at udarbejde en skyggerapport i forbindelse
med den pågældendes besigtigelse af privat ejendom for at udarbejde til-
standsrapport, og hvilken sanktion/straf af den bygningssagkyndige de
enkelte regler hjemler for sådanne overtrædelser. I besvarelsen bedes også
inddraget de
nye persondataregler, som følger af EU’s databeskyttelses-
forordning. Det bedes endvidere oplyst i besvarelsen, hvilken betydning
det har for sanktion og straf, hvis den bygningssagkyndige modtager beta-
ling af forsikringsselskabet for oplysningerne.
Svar:
Lovgivningen for huseftersynsordningen, som tilstandsrapporterne er en
del af, er delt mellem Erhvervsministeriet og Justitsministeriet. Der er
derfor i forbindelse med besvarelsen indhentet bidrag fra Justitsministeri-
et.
Jeg vil indledningsvis gøre opmærksom på, at spørgsmålet besvares del-
vist
skematisk.
Det er Sikkerhedsstyrelsen, under Erhvervsministeriet, der administrerer
huseftersynsordningen. Sikkerhedsstyrelsen oplyser følgende:
”Under udarbejdelsen af tilstandsrapporten er den
bygningssagkyndige, jf.
Lov om beskikkede bygningssagkyndige m.v. § 1 stk. 3, underlagt straffe-
lovens § 155 vedrørende tjenestemisbrug.
Bestemmelse
Indhold
Straffelovens § 155
En person, som virker i offentlig tjeneste eller hverv,
kan straffes for at misbruge sin stilling til at krænke
privates eller det offentliges ret.
Bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Sker krænkelsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Straf
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilke regler – herunder også evt. straffelovsovertrædelser - en bygningssagkyndig overtræder, hvis denne har indgået aftale med et forsikringsselskab om – uden ejendomsejerens viden og samtykke - at udarbejde en skyggerapport i forbindelse med den pågældendes besigtigelse af privat ejendom for at udarbejde tilstandsrapport, til erhvervsministeren
1923471_0002.png
2/3
Bemærkninger
for at skaffe sig eller andre en uberettiget fordel, ud-
vides strafferammen til fængsel i op til 2 år.
Det vil være op til domstolene at vurdere, om ger-
ningsindholdet i straffelovens § 155 er opfyldt i en
sag, hvor en person i sin egenskab af offentligt be-
skikket bygningssagkyndig har indhentet yderligere
oplysninger om en ejendom uden ejerens viden og
videregivet oplysningerne til andre.
Det vil derudover være op til domstolene at vurdere,
hvilken straf der i givet fald skal udmåles. I den for-
bindelse vil domstolene også skulle tage stilling til,
hvilken betydning det skal have i forbindelse med
strafudmålingen, hvis vedkommende skulle have
modtaget betaling for oplysningerne fra et forsik-
ringsselskab.
Ifølge Sikkerhedsstyrelsens oplysninger, har der ikke
været straffesager for overtrædelse af straffelovens §
155 mod offentligt beskikkede bygningssagkyndige.
Justitsministeriet oplyser til besvarelse af spørgsmålet følgende:
”Justitsministeriet kan oplyse, at forsikringsaftaleloven, der hører under
Justitsministeriets område, regulerer indgåelsen af en aftale om forsikring
mellem et forsikringsselskab og en forsikringstager. Forsikringsaftalelo-
ven indeholder bl.a. en række oplysningsforpligtelser, som påhviler for-
sikringsselskabet at påse inden indgåelsen af en forsikringsaftale mv. Når
der er tale om et tilfælde, der er omfattet af huseftersynsordningen, regu-
lerer forsikringsaftaleloven forholdet mellem køberen og forsikringssel-
skabet, når køberen
på baggrund af den fremlagte tilstandsrapport, elin-
stallationsrapport og tilbud om ejerskifteforsikring fra sælgeren
vælger
at tegne en ejerskifteforsikring. Forsikringsaftaleloven indeholder ikke
særlige regler om den i spørgsmålet omtalte situation.
For så vidt angår den i spørgsmålet omtalte inddragelse af databeskyttel-
sesforordningen kan Justitsministeriet oplyse, at databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven finder anvendelse, når der behandles
oplysninger om en identificeret eller identificerbar fysisk person.
Behandling af almindelige (ikke følsomme) personoplysninger er efter
databeskyttelsesforordningen lovlig, hvis behandlingen opfylder mindst
én af betingelserne i artikel 6, stk. 1, litra a-f, og i øvrigt overholder de
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilke regler – herunder også evt. straffelovsovertrædelser - en bygningssagkyndig overtræder, hvis denne har indgået aftale med et forsikringsselskab om – uden ejendomsejerens viden og samtykke - at udarbejde en skyggerapport i forbindelse med den pågældendes besigtigelse af privat ejendom for at udarbejde tilstandsrapport, til erhvervsministeren
3/3
grundlæggende principper for behandling af personoplysninger i forord-
ningens artikel 5.
Databeskyttelsesforordningen indeholder i kapitel 3 regler, som giver den
registrerede en række rettigheder, når der behandles oplysninger om den
pågældende. Den registrerede har bl.a. mulighed for at få indsigt i, hvilke
oplysninger der behandles om denne, samt mulighed for at kræve, at urig-
tige oplysninger slettes eller berigtiges. Endeligt indebærer oplysnings-
pligten i forordningens artikel 13 og 14, at den registrerede skal informe-
res, når den dataansvarlige behandler oplysninger om den pågældende.”
Jeg kan desuden oplyse, at Sikkerhedsstyrelsen har igangsat en ekstern
analyse af bestillerreglerne og relationer i forbindelse med formidlingen
af tilstandsrapporter.
Analysen vil foretage en grundlæggende afdækning af samarbejdsrelatio-
ner og praksis mellem forsikringsselskaber, ejendomsmæglere og byg-
ningssagkyndige, herunder spørgsmålet om skyggerapporter, samt en me-
re generel afdækning af, hvordan reglerne om bestilling af rapporter bli-
ver efterlevet i praksis.
Analysen forventes færdig ultimo 2018.
Når analysen foreligger, vil jeg oversende den til udvalget og regeringen
vil med afsæt i analysen vurdere, om der er behov for en ændret regule-
ring på området.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov