Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
27. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 207 alm. del stillet af udvalget den 30. maj
2018 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for de konkurrencemæssige aspekter forbundet
med, at ét forsikringsselskab via skyggerapporter - og uden ejendomseje-
rens viden og samtykke - sikrer sig oplysninger om en ejendom, som
yderligere forsikringsselskaber ikke vil være i besiddelse af.
Svar:
Til brug for besvarelsen har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyst
mig følgende:
”En
virksomhed vil normalt have en konkurrencemæssig fordel ved at
have flere oplysninger om (potentielle) kunder end konkurrerende virk-
somheder, idet det fx kan gøre virksomheden bedre i stand til at tilbyde
mere målrettede ydelser til kunden. Dette kan også være tilfældet ved
anvendelse af skyggerapporter, hvor ét forsikringsselskab gennem skyg-
gerapporten sikrer sig oplysninger om en ejendom, som andre forsik-
ringsselskaber ikke er i besiddelse af.
Det er imidlertid ikke nødvendigvis et konkurrencemæssigt problem, at
en virksomhed på den måde indsamler information om sine kunder
–
det
afhænger af specifikke omstændigheder. Fx kan det være positivt for
konkurrencen, hvis det forholder sig sådan, at oplysningerne giver forsik-
ringsselskabet mulighed for at tilbyde et bedre produkt til sine kunder til
en fornuftig pris. Forbrugeren vil i forlængelse heraf kunne holde dette
produkt op imod produkter fra konkurrerende virksomheder og bruge det
i en forhandling.
Modsat begrænses gennemsigtigheden på markedet, hvis forbrugeren
ikke er bekendt med, at der bliver indsamlet oplysninger via en skygge-
rapport. Manglende gennemsigtighed kan gøre det vanskeligere for for-
brugeren at være aktiv på markedet. Mindre aktive forbrugere kan be-
grænse mobiliteten på markedet, hvilket kan svække konkurrencen.”
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk