Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1904298_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. maj 2018
Strafferetskontoret
André Dybdal Pape
2018-0035-0041
749135
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AH-AI og AK-AL
fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg af 11. maj
2018
Samrådsspørgsmål AH:
”Der udbedes en juridisk vurdering af, om der i henhold til de regler, der
var gældende i 2012, 2013 og 2014, var mulighed for at sanktionere og rets-
forfølge for forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse?”
Samrådsspørgsmål AI:
”Kan ministeren bekræfte, at der efter gældende regler er mulighed for at
sanktionere og retsforfølge for forhold som de, der er omtalt i Finanstilsy-
nets afgørelse, hvis forholdene var begået i dag?”
Samrådsspørgsmål AK:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
”Hvilke muligheder er der for at konfiskere Danske Banks indtjening på
hvidvask, og hvilke øvrige sanktioner vil der kunne rettes mod Danske Bank
som følge af bankens indtjening på hvidvask?”
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål AL:
”Vil ministeren orientere udvalget om Statsadvokaten for Bagmandspoli-
tiets vurdering af, hvad Finanstilsynets undersøgelse giver anledning til?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
1.
Jeg vil ligesom erhvervsministeren også gerne takke
for invitationen til at komme her i dag og følge op på
samrådet, som vi havde her i udvalget den 3. maj om mu-
lig hvidvask i Danske Banks filial i Estland.
Sammen med erhvervsministeren er jeg blevet bedt om
en juridisk vurdering af, om der efter de gældende regler
i 2012, 2013 og 2014 var mulighed for at sanktionere og
retsforfølge forhold som dem, der er omtalt i Finanstilsy-
nets afgørelse.
Desuden er jeg sammen med erhvervsministeren blevet
spurgt, om jeg kan bekræfte, at der efter de gældende reg-
ler er mulighed for at sanktionere og retsforfølge forhold
som dem, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, hvis
forholdene var begået i dag.
Herudover er jeg blevet stillet spørgsmål om, hvilke mu-
ligheder der er for at konfiskere Danske Banks indtjening
på hvidvask, og hvilke øvrige sanktioner, der vil kunne
rettes mod Danske Bank som følge af bankens indtjening
på hvidvask.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
Og til sidst er jeg blevet spurgt, om jeg vil orientere ud-
valget om Bagmandspolitiets – altså SØIK’s – vurdering
af, hvad Finanstilsynets undersøgelse giver anledning til.
Jeg vil tillade mig at besvare spørgsmålene samlet.
2.
Med hensyn til de første to spørgsmål – spørgsmål AH
og AI – har erhvervsministeren netop redegjort for, at Fi-
nanstilsynets afgørelse handler om Danske Banks styring
i forhold til bankens filial i Estland. Det er spørgsmål,
som er reguleret i den finansielle lovgivning, der hører
under erhvervsministerens område.
Finanstilsynets afgørelse handler altså ikke om overtræ-
delse af regler på Justitsministeriets område.
3.
Hvis vi taler om hvidvask – altså hæleri og ikke over-
trædelse af hvidvasklovens mere formelle regler – kan
jeg som supplerende svar på erhvervsministerens besva-
relse af de to første samrådsspørgsmål generelt oplyse, at
hæleri er kriminaliseret i den danske straffelovs § 290.
Efter den bestemmelse er det strafbart uberettiget at mod-
tage eller skaffe sig eller andre del i udbytte, der er op-
nået ved en strafbar lovovertrædelse. Desuden er det
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
strafbart uberettiget at skjule, opbevare, transportere,
hjælpe til at afhænde eller på lignende måde sikre en an-
den udbyttet af en forbrydelse.
Straffelovens § 290 har været gældende længe før 2012
og er det stadig.
Og for en god ordens skyld kan jeg supplere med, at der
med det lovforslag om ændring af straffeloven, som Fol-
ketinget tredjebehandlede den 17. maj, indføres en selv-
stændig bestemmelse i straffelovens § 290 a, som speci-
fikt vedrører hvidvask. Hvidvask defineres her som ”at
konvertere eller overføre penge, der direkte eller indi-
rekte er udbytte af en strafbar lovovertrædelse, for at
skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse”.
Men som sagt handler Finanstilsynets afgørelse ikke om
hvidvask, men om reglerne i den finansielle lovgivning
om styring.
[Om mulighederne for at konfiskere og sanktionere]
4.
Så er der spørgsmål AK om konfiskation af indtjening
på hvidvask og sanktioner i den forbindelse.
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
Jeg vil gerne understrege, at jeg besvarer spørgsmålet ud
fra en generel betragtning og altså ikke forholder mig til
den konkrete sag.
Hvidvask kan som sagt straffes efter straffeloven som
hæleri. Strafferammen er halvandet års fængsel og i sær-
lig grove tilfælde op til 6 års fængsel. Med det lovfor-
slag, som jeg nævnte før, vil strafferammen for særlige
grove overtrædelser af den nye selvstændige bestem-
melse om hvidvask i straffeloven være op til 8 års
fængsel.
Disse nye regler finder anvendelse på forhold, som begås
fra den 1. juli i år.
5.
Desuden kan jeg generelt oplyse, at det følger af reg-
lerne i straffeloven, at udbyttet ved en strafbar handling
kan konfiskeres. Det gælder også den fortjeneste, som
f.eks. kan opnås ved at begå hæleri, herunder hvidvask.
Ud fra et udgangspunkt om, at ”forbrydelser ikke må
kunne betale sig”, opgøres udbyttet sædvanligvis uden
fradrag for generelle omkostninger. Men der findes en ret
omfattende retspraksis for, hvordan udbyttet mere kon-
kret skal beregnes, hvis der f.eks. er tale om kriminalitet,
der er begået som led i en i øvrigt lovlig virksomhed.
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
Konfiskation kan for det første ske hos den, som udbyt-
tet er tilfaldet ved den strafbare handling.
Hvis udbyttet f.eks. er overdraget til en anden, kan kon-
fiskationen der under visse betingelser også ske hos den,
som udbyttet er overdraget til.
6.
Afgørelse om konfiskation træffes af retten efter straf-
feretsplejens procedurer.
Hvis f.eks. SØIK vurderer, at der skal ske konfiskation
af en banks indtjening, kræver det derfor, at SØIK rejser
en sag ved domstolene om konfiskation, og at det kan be-
vises, at indtjeningen er et udbytte fra en strafbar hand-
ling.
En sådan sag kan enten føres som led i en straffesag –
altså hvor der samtidig nedlægges påstand om straf mod
personer eller virksomheder.
Eller den kan føres som en selvstændig konfiskationssag
ved domstolene. Men under en sådan konfiskationssag
ville man stadig – i strafferetsplejens former – skulle be-
vise, at der er tale om udbyttet fra en begået forbrydelse.
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
Herudover kan der ske konfiskation som led i retshjælp
til udenlandske myndigheder med at fuldbyrde en afgø-
relse i det pågældende land om konfiskation af et beløb,
der befinder sig i Danmark.
Jeg skal for en god ordens skyld understrege igen, at jeg
herved ikke har forholdt mig til den konkrete sag.
7.
Men i forhold til den konkrete sag har direktøren for
det estiske finanstilsyn under en høring i Europa-Parla-
mentet – som man har kunnet læse også i danske aviser
– oplyst, at Danske Bank er genstand for en igangvæ-
rende undersøgelse i Estland.
Jeg kan hertil oplyse, at SØIK har tilbudt de estiske myn-
digheder assistance i den forbindelse. Der foreligger
endnu ingen konkret anmodning fra Estland, men konk-
takten er altså etableret.
[SØIK’s vurdering af Finanstilsynets undersøgelse]
8.
For så vidt angår spørgsmål AL om SØIK’s vurdering
af, hvad Finanstilsynets undersøgelse af Danske Bank gi-
ver anledning til, har SØIK oplyst, at man har gennem-
gået Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018 og drøftet
rammerne for afgørelsen med Finanstilsynet.
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
Finanstilsynet har oplyst over for SØIK, at tilsynets af-
gørelse har været forelagt Finanstilsynets bestyrelse, og
at bestyrelsen grundigt har vurderet spørgsmålet om kon-
sekvenserne, herunder eventuel politianmeldelse.
SØIK har desuden bemærket, at afgørelsen endnu ikke er
endelig, men kan påklages til Erhvervsankenævnet inden
den 31. maj 2018.
Samtidig indeholder afgørelsen en frist for Danske Bank
til senest den 30. juni 2018 at give Finanstilsynet en
skriftlig tilbagemelding om, hvordan banken har sikret,
at påbuddene i afgørelsen er efterlevet.
Desuden fremgår det af afgørelsen, at Danske Bank har
oplyst, at redegørelsen for en intern undersøgelse i ban-
ken om forløbet i den estiske filial forventes at foreligge
i september 2018.
9.
SØIK har oplyst mig om, at SØIK ud fra en samlet be-
tragtning finder det bedst stemmende med almindelige
principper for straffesagsbehandling at afvente en ende-
lig administrativ afgørelse af sagen, før der foretages en
vurdering af, hvad Finanstilsynets undersøgelse giver an-
ledning til.
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 25/5-18 om Danske Bank og hvidvask, til justitsministeren
[Afslutning]
10.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at regerin-
gen ser med stor alvor på udfordringerne med hvidvask,
og som bekendt er der taget en række skridt som led i den
politiske aftale på området.
I den forbindelse kan det nævnes, at i hvert fald nogen af
os jo snart skal ses igen til et samråd i Retsudvalget om
ét af initiativerne i aftalen, nemlig den nationale strategi
om bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, som
snart forventes færdig.
Tak for ordet.
10