Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1905709_0001.png
[Kun det talte ord gælder]
21. maj 2018
Talepapir
samrådsspørgsmål AB, AC, AD og AE, stillet
af Thomas Jensen (S).
Samrådsspørgsmål:
Spørgsmål AB:
Mener ministeren på baggrund af artiklen
”Forsikrings-
selskaber bestiller skjulte rapporter, når du vil sælge din bolig” i Politi-
ken den 19. februar 2018, at der er grundlag for at antage, at forsikrings-
selskaberne kan have udviklet en praksis med såkaldte skyggerapporter,
der strider imod lovens intentioner, og at byggesagkyndiges uvildighed
på den baggrund kan beklikkes
og hvad agter ministeren i bekræftende
fald at gøre ved dette?
Spørgsmål AC:
Vurderer ministeren på baggrund af artiklen ”Forsik-
ringsselskaber bestiller skjulte rapporter, når
du vil sælge din bolig” i
Politiken den 19. februar 2018, at den beskrevne udveksling af oplysnin-
ger mellem byggesagkyndige og forsikringsselskaberne via såkaldte
skyggerapporter kan være lovstridig?
Spørgsmål AD:
Vurderer ministeren på baggrund af
artiklen ”Forsik-
ringsselskaber bestiller skjulte rapporter, når du vil sælge din bolig” i
Politiken den 19. februar 2018, at forbrugerne kan have tillid til, at byg-
gesagkyndige varetager forbrugerens og ikke forsikringsselskabets inte-
resser?
Spørgsmål AE:
Mener ministeren, at der er behov for yderligere regule-
ring af forsikringsselskaberne på baggrund af artiklen ”Forsikringssel-
skaber bestiller skjulte rapporter, når du vil sælge din bolig” i Politiken
den 19. februar 2018, såfremt den beskrevne udveksling af oplysninger
mellem byggesagkyndige og forsikringsselskaberne via såkaldte skygger-
apporter er korrekt?
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her til samrådet i dag.
Indledningsvis vil jeg slå fast ift. spørgsmålet at jeg er
minister for hele Danmark. Så jeg er minister for forbru-
gerne og jeg er selvfølgelig også minister for forsik-
ringsselskaberne. Og det er to ting som ikke bør være i
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
modsætningsforhold til hinanden, og som godt kan stå
sammen.
Så jeg er selvfølgelig minister for forbrugerne, og vi skal
sikre fornuftige forbrugerrettigheder, og jeg er også mi-
nister for forsikringsselskaberne, så der er også er nogle
ordentlige konkurrencevilkår.
Udvalget har bedt mig besvare en række spørgsmål på
baggrund af
artiklen ”Forsikringsselskaber
bestiller
skjulte rapporter, når du vil sælge din bolig”
bragt i Po-
litiken den 19. februar 2018.
[Ressortfordeling]
Først vil jeg gerne bemærke, hvorfor det alene er mig
der i dag deltager her i samrådet, og ikke også Justitsmi-
nisteren.
I forhold til huseftersynsordningen, som tilstandsrappor-
terne er en del af, er der delt ressort mellem Justitsmini-
steriet og Erhvervsministeriet.
Da de af udvalget stillede spørgsmål, kobler sig til rekvi-
reringen af tilstandsrapporter og de bygningssagkyndi-
ges uvildighed under udarbejdelsen af rapporterne, fal-
der det under Erhvervsministeriets ressort, hvorfor det er
mig der vil svare på udvalgets spørgsmål.
[Tryghed
ved køb og salg af bolig]
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
Jeg vil indledningsvist understrege, at jeg lægger stor
vægt på, at der er tryghed når der sælges og købes bolig
i Danmark. Tryghed for forbrugerene er vigtigt for rege-
ringen.
Køb af hus er ofte den største økonomiske beslutning
man foretager i løbet af livet. Derfor er det vigtigt, at der
ikke gemmer sig store økonomiske overraskelser i det
hus man køber.
I Danmark er hensigten med huseftersynsordningen, der
indeholder såvel en tilstandsrapport som en elinstallati-
onsrapport, at skabe tryghed omkring bolighandelen for
både køber og sælger og for at undgå overraskelser.
[Justitsministeriets
evaluering]
Justitsministeriet har den 16. marts 2018 oversendt en
evaluering af dele af huseftersynsordningen til Folketin-
get, der dels vurderer effekten af lovrevisionen af 1. maj
2012, og dels vurderer spørgsmålet om bestillervejene
for tilstandsrapporter og herunder spørgsmålet om de
bygningssagkyndiges uvildighed.
Generelt peger evalueringen på:
o
at huseftersynsordningens interessenter generelt er
tilfredse med ordningen,
o
at ordningen overordnet lever op til sit formål, og
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
o
at huseftersynsordningen stadig har en relativt stor
udbredelse, når der købes og sælges huse.
For så vidt angår spørgsmålet om de bygningssagkyndi-
ges uvildighed, henviser Justitsministeriet til en tidligere
besvarelse af et spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg.
Her er det Justitsministeriets vurdering, at reglerne om
uvildighed ikke er til hinder for, at den bygningssagkyn-
dige i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporter
påtager sig at udføre visse andre opgaver vedrørende hu-
set.
Der er dog i forbindelse med den af Justitsministeriets
foretagne høring af evalueringen kommet en række hø-
ringssvar der problematiserer de bygningssagkyndiges
uvildighed.
Disse høringssvar påpeger bl.a., at forsikringsselskaber-
ne har et incitament til at sikre, at de bygningssagkyndi-
ge klædes på til at friholde selskaberne mest muligt fra
skadesudbetalinger, ligesom man oplever et pres fra for-
sikringsselskaberne om at skrive flest mulige forhold,
selv om disse ikke udgør skader.
Som jeg tidligere har understreget, tager jeg det meget
alvorligt, når der opstår problemstillinger der kan rokke
ved den tillid der er til huseftersynsordningen.
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
Det er helt afgørende for tilliden til ordningen, at hver-
ken forsikringsselskaber eller ejendomsmæglere har ind-
flydelse på tilstandsrapporternes udformning og indhold.
Det er kun den beskikkede bygningssagkyndige og den-
nes objektive og professionelle gennemgang af ejen-
dommen som skal have indflydelse på rapportens ind-
hold.
Jeg har derfor bedt Sikkerhedsstyrelsen foretage en
grundig analyse af bestillerreglerne og de bygningssag-
kyndiges uvildighed. Analysen forventes færdig i løbet
af 2018. Når resultaterne foreligger, vil vi i regeringen
tage stilling til, om der er behov for tiltag for at sikre til-
liden til ordningen og sikre den bygningssagkyndiges
uvildighed.
[Ministerens vurdering af, om der er grundlag for at antage at
forsikringsselskaberne har udviklet en praksis der strider mod
lovens intentioner og hvad ministeren vil gøre ved det, hvis
ministeren anser det som lovstridigt.]
Spørgsmål AB og AC omhandler
praksis for ”skygger-
apporter” og lovligheden af
udveksling af oplysninger
mellem den bygningssagkyndige og forsikringsselska-
berne.
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
Sikkerhedsstyrelsen har oplyst mig, at man ikke har
kendskab til en generel praksis med skyggerapporter,
også kaldet ”tillægsrapporter”.
Det fremgår af
Bekendtgørelse nr. 1426 af 30. november
2016 om beskikkelse af bygningssagkyndige og udarbej-
delse af tilstandsrapporter som led i huseftersynsordnin-
gen,
at den bygningssagkyndige skal være uvildig i den
enkelte sag.
Det betyder, at den bygningssagkyndige skal være uaf-
hængig af interesser, der kan påvirke arbejdet som byg-
ningssagkyndig.
I besvarelser til Folketingets Retsudvalg i efteråret 2004
er det Justitsministeriets vurdering, at reglerne om uvil-
dighed ikke er til hinder for, at den bygningssagkyndige
i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporter på-
tager sig at udføre visse andre opgaver vedrørende huset.
Det kunne for eksempel være at udarbejde en tillægsrap-
port med overslag over udbedringsomkostninger eller at
foretage mere omfattende undersøgelser af ejendommen.
Justitsministeriet har endvidere i redegørelser til Folke-
tingets daværende By- og Boligudvalg i november 2013
og juli 2015 vurderet, at der ikke er grundlag for at anta-
ge, at der foreligger interessekonflikter eller forhold i
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
øvrigt mellem forsikringsselskaberne og de bygnings-
sagkyndige, der indebærer en risiko for, at tilstandsrap-
porter generelt er urigtige eller mangelfulde.
Fsva. den konkrete udformning af tilstandsrapporter, pe-
ges der i høringssvarene til Justitsministeriets evaluering,
på problemer med meget brede skadesbeskrivelser der
stiller forbrugeren dårligere overfor forsikringsselskaber.
Der pågår imidlertid allerede et udviklingsarbejde med at
samtænke og forbedre udformningen af både tilstands-
rapporter og elinstallationsrapporter. Dette arbejde vil i
vid udstrækning imødekomme de rejste problemstillin-
ger.
[Ministerens vurdering af, om forbrugerne kan have tillid til,
at byggesagkyndige varetager forbrugerens og ikke forsik-
ringsselskabets interesser?]
Vedrørende spørgsmål AD om, hvorvidt byggesag-
kyndige varetager forbrugerens og ikke forsikringssel-
skabets interesser, kan jeg oplyse, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, der håndhæver konkurrenceregler-
ne, ikke har truffet materiel afgørelse om samarbejds-
aftaler eller lignende mellem ejendomsmæglere, for-
sikringsselskaber og bygningssagkyndige.
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opfattel-
se, at forsikringsselskaberne kan have en præference
for at indgå aftaler med store landsdækkende virksom-
heder, der har tilstrækkelig kapacitet til at dække sel-
skabernes behov over hele landet. Dette kan have en
vis indflydelse på markedsstrukturen og på konkurren-
cen for markedet for udfærdigelse af tilstandsrappor-
ter.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen understreger dog,
at der i dansk ret er aftalefrihed, og at denne aftalefri-
hed også gælder større virksomheder, der indgår afta-
ler med hinanden. Det er således ikke i sig selv ulov-
ligt, at et forsikringsselskab vælger at indgå aftale med
bestemte virksomheder om levering af en given ydel-
se.
Sælgeren af et hus kan frit vælge såvel forsikringssel-
skab som bygningssagkyndig, og Erhvervsstyrelsens
webportal boligejer.dk bidrager til at gøre det lettere
for sælgeren at gennemskue rettigheder og muligheder
i forbindelse med en bolighandel. På webportalen bo-
ligejer.dk kan sælgeren bl.a. søge blandt de beskikkede
bygningssagkyndige og derigennem finde frem til den
beskikkede bygningssagkyndige, som sælgeren ønsker
at indgå aftale med.
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
Generelt set er flere valgmuligheder til gavn for for-
brugerne, hvilket kan skabe øget konkurrence og ef-
fektivitet samt innovation på markedet.
[Ministerens vurdering af, hvorvidt der er behov for regulering
af forsikringsselskaberne, såfremt den beskrevne udveksling af
oplysninger mellem byggesagkyndige og forsikringsselskaber-
ne via såkaldte skyggerapporter er korrekt?]
Som det sidste, er jeg blevet spurgt til, om jeg mener der
er behov for regulering af forsikringsselskaberne, så-
fremt den beskrevne udveksling af oplysninger mellem
byggesagkyndige og forsikringsselskaberne via såkaldte
skyggerapporter er korrekt.
Som bekendt, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
ikke truffet materiel afgørelse om konkrete samarbejds-
aftaler mellem ejendomsmæglere, forsikringsselskaber
og bygningssagkyndige.
Regeringen vil på baggrund af Sikkerhedsstyrelsens un-
dersøgelse af bestillerreglerne og spørgsmålet om de
bygningssagkyndiges uvildighed vurdere, om der er be-
hov for en ændret regulering på området.
Det er vigtigt for regeringen, at tilliden til tilstandsrap-
porter er i top, og derfor følger vi også op på den kritik
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 24/5-18 om tilstandsrapporter og skyggerapporter, til erhvervsministeren
der er og har været, med den undersøgelse, som Sikker-
hedsstyrelsen er i gang med.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne nævne, at jeg glæder mig
over, at huseftersynsordningens interessenter generelt er
tilfredse med ordningen, og overordnet finder, at ord-
ningen lever op til sit formål.
Det er ligeledes glædeligt, at huseftersynsordningen
overordnet set stadig har en relativt stor udbredelse.
Nu vil jeg afvente Sikkerhedsstyrelsens undersøgelse, og
regeringen vil som nævnt, på baggrund af undersøgel-
sen, vurdere, om der er behov for en ændret regulering
på området.
Tak for ordet.
10