Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1911937_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 183 alm. del stillet af udvalget den 18. maj
2018.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/5-18 fra Danske Regio-
ner, vedrørende erhvervsfremme, jf. ERU alm. del - bilag 192?
Svar:
I henvendelsen beskriver Danske Regioner en række fakta om og resulta-
ter af de regionale vækstforas indsats for vækst og erhvervsudvikling,
ligesom der er medsendt udsagn fra virksomheder, videninstitutioner,
medarbejdere og kommuner om vigtigheden af en stærk lokal og regional
forankring af erhvervsfremmeindsatsen.
Regionerne har haft en væsentlig rolle i erhvervsfremmesystemet siden
2007, hvor amterne blev nedlagt og ansvaret
for den regionale erhvervs-
udviklingsindsats blev placeret hos regionerne og de regionale vækstfora.
I
dag er erhvervsfremmesystemet dog præget af for mange aktører og
overlappende indsatser, og jeg noterer mig, at Danske Regioner har bak-
ket op om ambitionen om en forenkling og effektivisering af systemet.
Med afsæt i anbefalingerne fra Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme
indgik regeringen den 24. maj 2018 en politisk aftale med Dansk Folke-
parti om en forenkling af erhvervsfremmesystemet. Aftalen sikrer et enk-
lere og mere effektivt erhvervsfremmesystem, der sætter virksomhedernes
behov i centrum.
Forenklingen betyder, at antallet af politisk ansvarlige niveauer reduceres
til to: ét decentralt niveau med en stærk kommunal forankring og staten.
Derved skabes en enklere struktur, der medvirker til at minimere overlap-
pende indsatser.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal fremover ud-
arbejde en strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats. Strategien
skal integrere udmøntningen af EU’s strukturfondsmidler og de nuværen-
de regionale udviklingsmidler samt udpege erhvervs- og teknologiområ-
der, hvor der kan udbydes offentlig finansiering til klynger.
Regionerne får sæde i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse ligesom de
vil være repræsenteret i Erhvervshusenes bestyrelser. Det er min vurde-
ring, at bestyrelsernes sammensætning giver god mulighed for at sam-
mentænke erhvervsfremmeindsatsen med relevante interessenter og ind-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/5-18 fra Danske Regioner, vedrørende erhvervsfremme, til erhvervsministeren
2/2
satser, herunder
synergieffekter mellem SMV’er, uddannelse og forskning
og beskæftigelsesindsatsen.
Erhvervshusbestyrelserne bidrager til den samlede strategi, herunder i
formuleringen af regionale kapitler, for at sikre hensyn til lokale og regi-
onale udfordringer og potentialer. Andre relevante interessenter inddrages
efter behov. Jeg er enig med de citerede aktører i, at det er vigtigt med en
stærk lokal forankring af erhvervsfremmeindsatsen, herunder udmøntnin-
gen af strukturfondsmidler, og det mener jeg, at vi sikrer med den nye
struktur samtidig med, at systemet forenkles og effektiviseres.
Med aftalen reduceres antallet af offentligt finansierede klynger og net-
værk fra ca. 60 klynger til 10-12 styrkepositioner og et mindre antal start-
up klynger inden for spirende teknologier og markeder. Reduktion i antal-
let af klynger skal finde gradvist sted fra 2019 og ske under hensyn til
eksisterende klyngers egne ønsker om fusioner. Konkret betyder det, at
der på sigt bliver én landsdækkende offentligt finansieret klynge inden for
hver styrkeposition, men det forhindrer ikke klyngerne i at være lokalt
forankrede. Derved sikrer vi en forenkling, uden at klyngerne mister for-
nemmelsen for virksomhedernes behov. Samtidig samles kræfterne i mere
slagkraftige klynger med deltagelse af alle relevante virksomheder på
tværs af landet.
Aftalen mellem regeringen og DF skal desuden bidrage til stærke destina-
tioner og bedre sammenhæng i turismefremmeindsatsen i Danmark. Det
skal blandt andet ske ved, at den kommunale turismefremmeindsats kon-
solideres i 15-25 destinationsselskaber, der skal varetage den lokale ind-
sats. Derudover etableres der under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
en destinationsudviklingspulje øremærket til lokale og tværgående turis-
meprojekter.
Regeringen og Danske Regioner indgik den 5. juni en aftale om regioner-
nes økonomi for 2019, der tager højde for aftalen om forenkling af er-
hvervsfremmesystemet og sikrer en køreplan for overgangen til det nye
system. Med økonomiaftalen præciseres regionernes rolle i det nye er-
hvervsfremmesystem, hvor det bl.a. fremgår, at de fortsat kan bidrage til
arbejdet med kvalificeret arbejdskraft.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen