Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1909934_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
13. juni 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 182 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget d. 16. maj 2018.
Spørgsmål:
Deler ministeren Dansk Kredit Råds analyse af, at konkurrencen om for-
brugslån vil stige på baggrund af øget digitalisering, og hvordan vil mini-
steren sikre, at konkurrencen mellem banksektoren og de nye digitale
långivere følger med, så anvendelsen af regulatoriske byrder og begunsti-
gelser er tilsvarende, eller har fokus på at fremme digitalisering i sekto-
ren?
Svar:
Markedet for forbrugslån er allerede i dag præget af en høj grad af digita-
lisering, idet låneansøgninger og udbetalinger klares via pc, mobil eller
tablet. I hvor grad yderligere digitalisering af markedet vil øge konkur-
rencen, vil jeg ikke spekulere i, men det er bestemt noget, jeg vil anskue
som en positiv udvikling.
For så vidt angår anden del af spørgsmålet lægger jeg til grund, at der
spørges til forskellene på reguleringen gældende for henholdsvis bank-
sektoren og øvrige låneudbydere.
I forhold til krav, er der for banker og digitale forbrugslånsvirksomheder
som udgangspunkt tale om to forskellige udbydere, hvoraf særligt banker
er underlagt en omfattende regulering pga. bankernes betydning for den
finansielle stabilitet og forbrugernes privatøkonomi.
For at sikre en mere ensrettet praksis i forhold til de produkter, som de
digitalt forbrugslånsvirksomheder udbyder, så er der med det forbruger-
politiske strategi
”Forbruger
i en digital verden”
taget initiativ til, at til-
synet med udbydernes kreditvurdering flyttes fra Forbrugerombudsman-
den til Finanstilsynet, der også fører tilsyn med øvrige finansielle virk-
somheders kreditvurdering. Det skal være med til, at styrke tilsynet med
alle udbydere af forbrugslån, der ikke har en banktilladelse. Fordelene
ved at flytte tilsynet til Finanstilsynet er, at der kan stilles flere krav til
denne type lån, da der er tale om et andet tilsynsregime, som bl.a. stiller
krav om en tilladelse og giver mulighed for inspektionsbesøg. Forbruger-
ombudsmanden har fortsat mulighed for at gribe ind overfor udbydernes
markedsføring og prisoplysning i henhold til markedsføringsloven.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om ministeren deler Dansk Kredit Råds analyse af, at konkurrencen om forbrugslån vil stige på baggrund af øget digitalisering, og hvordan vil ministeren sikre, at konkurrencen mellem banksektoren og de nye digitale långivere følger med, så anvendelsen af regulatoriske byrder og begunstigelser er tilsvarende, eller har fokus på at fremme digitalisering i sektoren, til erhvervsministeren
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2