Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1896585_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
17. maj 2018
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 178
(Alm. del) af 15. maj 2018 stillet efter ønske fra Morten Bødskov
(S)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de dagordenspunkter på ECOFIN-rådsmødet 25.
maj 2018, som er relevante for udvalgets sagsområde.
Svar
På dagsordenen for ECOFIN 25. maj 2018 er den såkaldte bankpakke relevant
for Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget. Bankpakken består af to elementer: 1)
Ændring af EU’s kapitalkravsregler
for
kreditinstitutter og 2) Ændring af EU’s
krisehåndteringsdirektiv (BRRD).
Ændring af
EU’s
kapitalkrav
Man vil på ny forsøge at opnå enighed om bankpakken på ECOFIN. Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget er blevet orienteret om sagen flere gange, senest forud
for ECOFIN 13. marts 2018,
jf. ERU alm. del - svar på spørgsmål 122.
Det er fortsat
uklart, om der kan nås enighed på dette ECOFIN.
Forslaget om kapitalkrav indeholder bl.a. flg. centrale tiltag:
Et gearingskrav, som er et krav til kapital som andel af de samlede aktiver i
form af udlån mv.
Et krav om stabil finansiering (NSFR), som skal sikre, at institutterne ikke
finansierer sig for kortsigtet med risiko for at komme i klemme under mar-
kedsuro.
Et nyt regime for kapitalkrav vedr. markedsrisiko: Det skal sikre nok kapital til
at dække tabsrisiko pga. kursudsving på institutters beholdninger af værdipapi-
rer. Der fastlægges fx krav til kapital til tab på realkreditobligationer.
Det seneste kompromisforslag fastholder på centrale områder generelt kompro-
misforslaget, som blev drøftet i marts. Kompromisforslaget indebærer som orien-
teret om i marts, at endelig EU-implementering af det nye regime for kapitalkrav
for markedsrisiko udskydes til Basel-komitéen har fastlagt sine endelige standarder
vedrørende markedsrisiko. Kommissionen vil hernæst skulle fremsætte nyt forslag
om de endelige kapitalkrav for markedsrisiko, når Basel er færdig. Dette vil også
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for de dagordenspunkter på ECOFIN-rådsmødet 25. maj 2018, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 2 af 3
medføre udskydelse af de dele af reglerne, der vedrører behandlingen af realkre-
ditobligationer samt risiko knyttet til valutaudsving.
Der lægges op til, at institutterne i stedet skal
rapportere
til tilsynsmyndigheden,
hvor store deres kapitalkrav i kroner eller euro ville være under givne nye regler
om risikovægte mv., hvis sådanne regler var gældende allerede nu. Men de vil altså
ikke være
bundet
af kapitalkrav før der senere bliver vedtaget en ny ændring af ka-
pitalkravsforordningen på basis af de endelige Basel-standarder.
Afrapporteringen fsva. realkreditobligationer ventes baseret på kompromisforsla-
get fra december 2017, som regeringen vurderer rammer en god balance. På andre
områder skal Kommissionen fastsætte rapporteringskravene i en delegeret retsakt
i lyset af de endelige Basel-standarder. Det gælder bl.a. behandlingen af valutarisi-
ko, hvor der dog ventes taget højde for kompromiset fra december, der anerkend-
te fastkurspolitikken.
Vigtige danske prioriteter på alle øvrige punkter, bl.a. hensyn til realkredit i krav til
stabil finansiering (som udvalget tidligere er blevet orienteret om), er fortsat fint
afspejlet i kompromiset. Kompromiset vurderes derfor samlet set i væsentlig grad
at tage højde for de danske prioriteter. Regeringen kan således tilslutte sig en løs-
ning på linje med det foreliggende kompromis, idet de danske interesser i sagen
vurderes at være håndteret på en tilfredsstillende måde.
Revision
af EU’s krisehåndteringsdirektiv (BRRD)
Bankpakken indeholder også forslaget om ændring af direktivet om krisehåndte-
ring af banker (BRRD). Formålet er især, at EU skal indføre en global standard
for tabsabsorberende kapital (”TLAC”) for de vigtigste banker på globalt plan.
Disse banker skal udstede en tilstrækkelig mængde gæld, der kan nedskrives eller
konverteres til egenkapital i en krisesituation. Det skal mindske risiko for offentlig
redning og følgende statsfinansiel krise.
Forslaget lægger op til en tilpasning af det tilsvarende krav til nedskrivningsegnede
passiver,
”NEP-kravet”, der gælder for
alle kreditinstitutter i EU. Myndighederne
skal selv fastsætte NEP-krav, når de laver planer for at håndtere en evt. afvikling
af de enkelte institutter uden brug af offentlige midler.
Det seneste kompromisforslag fastholder de centrale elementer i kompromiserne
fra december og marts. Det drøftes fortsat, i hvilket omfang afviklingsmyndighe-
derne skal kunne stille krav om, at NEP-passiverne, skal være efterstillede i kon-
kursordenen, dvs. at disse passiver skal kunne nedskrives før andre former for
seniorgæld. Regeringen foretrækker, at myndighederne får relativt stor frihed til at
kunne stille tilpas høje krav til efterstillelse af NEP-passiverne. Det giver den stør-
ste sikkerhed for, at tilstrækkeligt mange midler rent faktisk kan nedskrives i en
afviklingssituation.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for de dagordenspunkter på ECOFIN-rådsmødet 25. maj 2018, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 3 af 3
Regeringen vil kunne støtte en løsning på linje med det foreliggende kompromis
som led i den samlede bankpakke, idet de danske interesser generelt er håndteret
på en tilfredsstillende måde.
Kristian Jensen
Finansminister