Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1899791_0001.png
Bilag 1 til spørgsmål 168
1
Lov om finansiel
virksomhed
Be-
stem-
melse
Indhold
Minister
Periode
Straf
Kapitel 8: Ledelse og styring i virksomheden
Fit & proper
Lovbekendtgørelse nr.
885 af 8. august 2011
om finansiel virksom-
hed
§ 64
Et medlem af bestyrelsen eller direktionen i en Erhvervs-
finansiel virksomhed skal have fyldestgørende ministeren
erfaring til at udøve sit hverv eller varetage sin
stilling i den pågældende virksomhed.
Stk. 2. Et medlem af bestyrelsen eller direktio-
nen skal opfylde følgende:
1. Må ikke være pålagt eller blive pålagt
strafansvar for overtrædelse af straffelo-
ven, den finansielle lovgivning eller anden
relevant lovgivning, hvis overtrædelsen
indebærer risiko for, at vedkommende ik-
ke kan varetage sit hverv eller sin stilling
på betryggende måde
2. Må ikke have indgivet begæring om re-
konstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering eller være under rekon-
struktionsbehandling, konkursbehandling
eller gældssanering.
3. Må ikke på grund af sin økonomiske situa-
tion eller via et selskab, som vedkommen-
de ejer, deltager i driften af eller har en
væsentlig indflydelse på, have påført eller
påføre den finansielle virksomhed tab eller
risiko for tab.
4. Må ikke have udvist eller udvise en ad-
færd, hvor der er grund til at antage, at
vedkommende ikke vil varetage hvervet
1
2011-2013
§ 351
Finanstilsynet kan påbyde en
finansiel virksomhed at afsætte
en direktør i den finansielle
virksomhed inden for en af Fi-
nanstilsynet fastsat frist, hvis
denne efter § 64, stk. 2, ikke kan
bestride stillingen.
Stk. 2. Finanstilsynet kan påby-
de et medlem af bestyrelsen i en
finansiel virksomhed at nedlæg-
ge sit hverv inden for en af Fi-
nanstilsynet fastsat frist, hvis
denne efter § 64, stk. 2, ikke kan
bestride hvervet.
Stk. 3. Finanstilsynet kan påby-
de en finansiel virksomhed at
afsætte en direktør, når der er
rejst tiltale mod direktøren i en
straffesag om overtrædelse af
straffeloven eller den finansielle
lovgivning, indtil straffesagen er
afgjort, hvis domfældelse vil
indebære, at vedkommende ikke
opfylder kravene i § 64, stk. 2,
nr. 1. Finanstilsynet fastsætter
en frist for efterlevelse af på-
Ændringer i de enkelte bestemmelser er markeret med gult
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0002.png
eller stillingen på forsvarlig måde. Ved
vurderingen af, om et medlem af bestyrel-
sen eller direktionen udviser eller har ud-
vist en uforsvarlig adfærd, skal der lægges
vægt på hensynet til at opretholde tilliden
til den finansielle sektor.
Stk. 3. Medlemmer af bestyrelsen eller direkti-
onen i en finansiel virksomhed meddeler Fi-
nanstilsynet oplysninger om forhold nævnt i
stk. 2 i forbindelse med deres indtræden i virk-
somhedens ledelse, og hvis forholdene efter-
følgende ændres.
Stk. 4. Stk. 1, stk. 2, nr. 1, 2 og 4, og stk. 3
finder tilsvarende anvendelse på medlemmer af
bestyrelsen og direktionen i en finansiel hol-
dingvirksomhed.
Stk. 5. Stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse
for generalagenter, jf. § 35.
buddet. Finanstilsynet kan under
samme betingelser som i 1. pkt.
påbyde et medlem af bestyrelsen
i en finansiel virksomhed at
nedlægge sit hverv. Finanstilsy-
net fastsætter en frist for efterle-
velse af påbuddet.
Stk. 4. Varigheden af påbud
meddelt efter stk. 2 på baggrund
af § 64, stk. 2, nr. 2, 3 eller 4,
skal fremgå af påbuddet.
Stk. 5. Påbud meddelt i henhold
til stk. 1-3 kan af den finansielle
virksomhed og af den person,
som påbuddet vedrører, forlan-
ges indbragt for domstolene.
Anmodning herom skal indgives
til Finanstilsynet, inden 4 uger
efter at påbuddet er meddelt den
pågældende. Anmodningen har
ikke opsættende virkning for
påbuddet, men retten kan ved
kendelse bestemme, at den på-
gældende direktør eller det på-
gældende
bestyrelsesmedlem
under sagens behandling kan
opretholde sit hverv eller sin
stilling. Finanstilsynet indbrin-
ger inden 4 uger sagen for dom-
stolene. Sagen anlægges i den
borgerlige retsplejes former.
Stk. 6. Finanstilsynet kan af
egen drift eller efter ansøgning
tilbagekalde et påbud meddelt
efter stk. 2 og stk. 3, 3. pkt. Af-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0003.png
slår Finanstilsynet en ansøgning
om tilbagekaldelse, kan ansøge-
ren forlange afslaget indbragt
for domstolene. Anmodning
herom skal indgives til Finans-
tilsynet, inden 4 uger efter at
afslaget er meddelt den pågæl-
dende. Anmodning om dom-
stolsprøvelse kan dog kun frem-
sættes, hvis påbuddet ikke er
tidsbegrænset og der er forløbet
mindst 5 år fra datoen for udste-
delsen af påbuddet, eller mindst
2 år efter at Finanstilsynets af-
slag på tilbagekaldelse er stad-
fæstet ved dom.
Stk. 7. Har den finansielle virk-
somhed ikke afsat direktøren
inden for den fastsatte frist, kan
Finanstilsynet inddrage virk-
somhedens tilladelse, jf. § 224,
stk. 1, nr. 2. Finanstilsynet kan
endvidere inddrage virksomhe-
dens tilladelse, jf. § 224, stk. 1,
nr. 2, hvis et bestyrelsesmedlem
ikke efterkommer et påbud
meddelt i medfør af stk. 2 og 3.
§ 351
Finanstilsynet kan påbyde en finan-
siel virksomhed at afsætte en direk-
tør i den finansielle virksomhed
inden for en af Finanstilsynet fast-
sat frist, hvis denne efter § 64, stk.
2, ikke kan bestride stillingen.
Stk. 2. Finanstilsynet kan påbyde et
Lovbekendtgørelse nr.
948 af 2. juli 2013 om
finansiel virksomhed
§ 64
Et medlem af bestyrelsen eller direktionen i en Erhvervs-
finansiel virksomhed skal have fyldestgørende ministeren
erfaring til at udøve sit hverv eller varetage sin
stilling i den pågældende virksomhed.
Stk. 2. Et medlem af bestyrelsen eller direktio-
nen skal opfylde følgende:
1. Må ikke være pålagt eller blive pålagt
strafansvar for overtrædelse af straffelo-
2014
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0004.png
ven, den finansielle lovgivning eller anden
relevant lovgivning, hvis overtrædelsen in-
debærer risiko for, at vedkommende ikke
kan varetage sit hverv eller sin stilling på
betryggende måde.
2. Må ikke have indgivet begæring om re-
konstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering eller være under rekonstruk-
tionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.
3. Må ikke på grund af sin økonomiske situa-
tion eller via et selskab, som vedkommen-
de ejer, deltager i driften af eller har en
væsentlig indflydelse på, have påført eller
påføre den finansielle virksomhed tab eller
risiko for tab.
4. Må ikke have udvist eller udvise en ad-
færd, hvor der er grund til at antage, at
vedkommende ikke vil varetage hvervet el-
ler stillingen på forsvarlig måde. Ved vur-
deringen af, om et medlem af bestyrelsen
eller direktionen udviser eller har udvist en
uforsvarlig adfærd, skal der lægges vægt
på hensynet til at opretholde tilliden til den
finansielle sektor.
Stk. 3. Medlemmer af bestyrelsen eller direkti-
onen i en finansiel virksomhed meddeler Fi-
nanstilsynet oplysninger om forhold nævnt i
stk. 2 i forbindelse med deres indtræden i virk-
somhedens ledelse, og hvis forholdene efter-
følgende ændres.
Stk. 4. Stk. 1, stk. 2, nr. 1, 2 og 4, og stk. 3
finder tilsvarende anvendelse på medlemmer af
bestyrelsen og direktionen i en finansiel hol-
dingvirksomhed eller en forsikringsholding-
virksomhed.
medlem af bestyrelsen i en finansiel
virksomhed at nedlægge sit hverv
inden for en af Finanstilsynet fast-
sat frist, hvis denne efter § 64, stk.
2, ikke kan bestride hvervet.
Stk. 3. Finanstilsynet kan påbyde
en finansiel virksomhed at afsætte
en direktør, når der er rejst tiltale
mod direktøren i en straffesag om
overtrædelse af
straffeloven
eller
den finansielle lovgivning, indtil
straffesagen er afgjort, hvis dom-
fældelse vil indebære, at vedkom-
mende ikke opfylder kravene i §
64, stk. 2, nr. 1. Finanstilsynet fast-
sætter en frist for efterlevelse af
påbuddet. Finanstilsynet kan under
samme betingelser som i 1. pkt.
påbyde et medlem af bestyrelsen i
en finansiel virksomhed at nedlæg-
ge sit hverv. Finanstilsynet fastsæt-
ter en frist for efterlevelse af på-
buddet.
Stk. 4. Varigheden af påbud med-
delt efter stk. 2 på baggrund af §
64, stk. 2, nr. 2, 3 eller 4, skal
fremgå af påbuddet.
Stk. 5. Påbud meddelt i henhold til
stk. 1-3 kan af den finansielle virk-
somhed og af den person, som på-
buddet vedrører, forlanges indbragt
for domstolene. Anmodning herom
skal indgives til Finanstilsynet,
inden 4 uger efter at påbuddet er
meddelt den pågældende. Anmod-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0005.png
Stk. 5. Stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse
for generalagenter, jf. § 35.
ningen har ikke opsættende virk-
ning for påbuddet, men retten kan
ved kendelse bestemme, at den
pågældende direktør eller det på-
gældende bestyrelsesmedlem under
sagens behandling kan opretholde
sit hverv eller sin stilling. Finanstil-
synet indbringer inden 4 uger sagen
for domstolene. Sagen anlægges i
den borgerlige retsplejes former.
Stk. 6. Finanstilsynet kan af egen
drift eller efter ansøgning tilbage-
kalde et påbud meddelt efter stk. 2
og stk. 3, 3. pkt. Afslår Finanstilsy-
net en ansøgning om tilbagekaldel-
se, kan ansøgeren forlange afslaget
indbragt for domstolene. Anmod-
ning herom skal indgives til Finans-
tilsynet, inden 4 uger efter at afsla-
get er meddelt den pågældende.
Anmodning om domstolsprøvelse
kan dog kun fremsættes, hvis på-
buddet ikke er tidsbegrænset og der
er forløbet mindst 5 år fra datoen
for udstedelsen af påbuddet, eller
mindst 2 år efter at Finanstilsynets
afslag på tilbagekaldelse er stadfæ-
stet ved dom.
Stk. 7. Har den finansielle virk-
somhed ikke afsat direktøren inden
for den fastsatte frist, kan Finanstil-
synet inddrage virksomhedens til-
ladelse, jf. § 224, stk. 1, nr. 2. Fi-
nanstilsynet kan endvidere inddrage
virksomhedens tilladelse, jf. § 224,
stk. 1, nr. 2, hvis et bestyrelsesmed-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0006.png
Lovbekendtgørelse nr.
911 af 4. august 2014
om finansiel virksom-
hed
§ 64
Et medlem af bestyrelsen eller direktionen i en
Erhvervs-
finansiel virksomhed skal til enhver tid have
ministeren
tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfa-
ring til at kunne udøve sit hverv eller varetage
sin stilling i den pågældende virksomhed.
Stk. 2. Et medlem af bestyrelsen eller direktio-
nen i en finansiel virksomhed skal til enhver
tid have et tilstrækkelig godt omdømme og
udvise hæderlighed, integritet og uafhængig-
hed for effektivt at kunne vurdere og anfægte
afgørelser truffet af den daglige ledelse.
Stk. 3. Et medlem af bestyrelsen eller direktio-
nen skal opfylde følgende:
1. Må ikke være pålagt eller blive pålagt
strafansvar for overtrædelse af straffelo-
ven, den finansielle lovgivning eller anden
relevant lovgivning, hvis overtrædelsen in-
debærer risiko for, at vedkommende ikke
kan varetage sit hverv eller sin stilling på
betryggende måde.
2. Må ikke have indgivet begæring om re-
konstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering eller være under rekonstruk-
tionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.
3. Må ikke på grund af sin økonomiske situa-
tion eller via et selskab, som vedkommen-
de ejer, deltager i driften af eller har en
væsentlig indflydelse på, have påført eller
påføre den finansielle virksomhed tab eller
risiko for tab.
4. Må ikke have udvist eller udvise en ad-
færd, hvor der er grund til at antage, at
2014 - 2016
lem ikke efterkommer et påbud
meddelt i medfør af stk. 2 og 3.
§ 351
Finanstilsynet kan påbyde en finan-
siel virksomhed at afsætte en direk-
tør i den finansielle virksomhed
inden for en af Finanstilsynet fast-
sat frist, hvis denne efter § 64, stk.
2 eller 3, eller § 64 a ikke kan be-
stride stillingen.
Stk. 2. Finanstilsynet kan påbyde et
medlem af bestyrelsen i en finansiel
virksomhed at nedlægge sit hverv
inden for en af Finanstilsynet fast-
sat frist, hvis denne efter § 64, stk.
2 eller 3, eller § 64 a ikke kan be-
stride hvervet.
Stk. 3. Finanstilsynet kan påbyde et
medlem af bestyrelsen i et syste-
misk vigtigt finansielt institut (SI-
FI) eller i et globalt systemisk vig-
tigt institut (G-SIFI) at nedlægge sit
hverv inden for en af Finanstilsynet
fastsat frist, hvis bestyrelsesmed-
lemmet ikke opfylder kravene efter
§ 313, stk. 1.
Stk. 4. Finanstilsynet kan påbyde
en finansiel virksomhed at afsætte
en direktør, når der er rejst tiltale
mod direktøren i en straffesag om
overtrædelse af
straffeloven
eller
den finansielle lovgivning, indtil
straffesagen er afgjort, hvis dom-
fældelse vil indebære, at vedkom-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0007.png
vedkommende ikke vil varetage hvervet el-
ler stillingen på forsvarlig måde.
Stk. 4. Ved vurderingen af, om et medlem af
bestyrelsen eller direktionen lever op til krave-
ne i stk. 2 og stk. 3, nr. 1, 3 og 4, skal der læg-
ges vægt på hensynet til at opretholde tilliden
til den finansielle sektor.
Stk. 5. Medlemmerne af bestyrelsen eller di-
rektionen i en finansiel virksomhed skal med-
dele Finanstilsynet oplysninger om forhold
som nævnt i stk. 1 og 3 i forbindelse med deres
indtræden i den finansielle virksomheds ledel-
se og om forhold som nævnt i stk. 2 og 3, hvis
forholdene efterfølgende ændres.
Stk. 6. Stk. 1 og 2, stk. 3, nr. 1, 2 og 4, og stk.
4 og 5 finder tilsvarende anvendelse på med-
lemmer af bestyrelsen og direktionen i en fi-
nansiel holdingvirksomhed eller en forsik-
ringsholdingvirksomhed.
Stk. 7. Stk. 1-5 finder tilsvarende anvendelse
for generalagenter, jf. § 35.
mende ikke opfylder kravene i §
64, stk. 3, nr. 1. Finanstilsynet fast-
sætter en frist for efterlevelse af
påbuddet. Finanstilsynet kan under
samme betingelser som i 1. pkt.
påbyde et medlem af bestyrelsen i
en finansiel virksomhed at nedlæg-
ge sit hverv. Finanstilsynet fastsæt-
ter en frist for efterlevelse af på-
buddet.
Stk. 5. Varigheden af påbud med-
delt efter stk. 2 på baggrund af 64,
stk. 2 eller stk. 3, nr. 2, 3 eller 4,
eller efter stk. 3 på baggrund af §
313, stk. 1, skal fremgå af påbud-
det.
Stk. 6. Påbud meddelt i henhold til
stk. 1-4 kan af den finansielle virk-
somhed og af den person, som på-
buddet vedrører, forlanges indbragt
for domstolene. Anmodning herom
skal indgives til Finanstilsynet,
inden 4 uger efter at påbuddet er
meddelt den pågældende. Anmod-
ningen har ikke opsættende virk-
ning for påbuddet, men retten kan
ved kendelse bestemme, at den
pågældende direktør eller det på-
gældende bestyrelsesmedlem under
sagens behandling kan opretholde
sit hverv eller sin stilling. Finanstil-
synet indbringer sagen for domsto-
lene inden 4 uger efter modtagelse
af anmodning herom. Sagen anlæg-
ges i den borgerlige retsplejes for-
mer.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0008.png
Stk. 7. Finanstilsynet kan af egen
drift eller efter ansøgning tilbage-
kalde et påbud meddelt efter stk. 2
og 3, og stk. 4, 3. pkt. Afslår Fi-
nanstilsynet en ansøgning om tilba-
gekaldelse, kan ansøgeren forlange
afslaget indbragt for domstolene.
Anmodning herom skal indgives til
Finanstilsynet, inden 4 uger efter at
afslaget er meddelt den pågælden-
de. Anmodning om domstolsprø-
velse kan dog kun fremsættes, hvis
påbuddet ikke er tidsbegrænset og
der er forløbet mindst 5 år fra dato-
en for udstedelsen af påbuddet,
eller mindst 2 år efter at Finanstil-
synets afslag på tilbagekaldelse er
stadfæstet ved dom.
Stk. 8. Har den finansielle virk-
somhed ikke afsat direktøren inden
for den fastsatte frist, kan Finanstil-
synet inddrage virksomhedens til-
ladelse, jf. § 224, stk. 1, nr. 2. Fi-
nanstilsynet kan endvidere inddrage
virksomhedens tilladelse, jf. § 224,
stk. 1, nr. 2, hvis et bestyrelsesmed-
lem ikke efterkommer et påbud
meddelt i medfør af stk. 2-4.
Governance
Lovbekendtgørelse nr.
467 af 29. april 2010
om finansiel virksom-
hed
§ 71
En finansiel virksomhed skal have effektive Erhvervs-
former for virksomhedsstyring, herunder
ministeren
1. en klar organisatorisk struktur med en
veldefineret, gennemskuelig og konse-
kvent ansvarsfordeling,
2. en god administrativ og regnskabsmæssig
2012-2014
§ 373, stk. 2
Overtrædelse af [..] § 71, stk. 1,
[..] straffes med bøde.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0009.png
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
praksis,
skriftlige forretningsgange for alle de væ-
sentlige aktivitetsområder,
effektive procedurer til at identificere,
forvalte, overvåge og rapportere om de ri-
sici, som virksomheden er eller kan blive
udsat for,
de ressourcer, der er nødvendige for den
rette gennemførelse af dens virksomhed,
og hensigtsmæssig anvendelse af disse,
procedurer med henblik på adskillelse af
funktioner i forbindelse med håndtering og
forebyggelse af interessekonflikter,
fyldestgørende interne kontrolprocedurer,
betryggende kontrol- og sikringsforanstalt-
ninger på it-området og
en lønpolitik og -praksis, der er i overens-
stemmelse med og fremmer en sund og ef-
fektiv risikostyring.
2014
§ 373, stk. 2
Overtrædelse af [..] § 71, stk. 1,
[..] straffes med bøde.
Lovbekendtgørelse nr.
948 af 2. juli 2013 om
finansiel virksomhed
§ 71
En finansiel virksomhed skal have effektive
Erhvervs-
former for virksomhedsstyring, herunder
ministeren
1. en klar organisatorisk struktur med en
veldefineret, gennemskuelig og konse-
kvent ansvarsfordeling,
2. en god administrativ og regnskabsmæssig
praksis,
3. skriftlige forretningsgange for alle de væ-
sentlige aktivitetsområder,
4. effektive procedurer til at identificere,
forvalte, overvåge og rapportere om de ri-
sici, som virksomheden er eller kan blive
udsat for,
5. de ressourcer, der er nødvendige for den
rette gennemførelse af dens virksomhed,
og hensigtsmæssig anvendelse af disse,
6. procedurer med henblik på adskillelse af
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0010.png
7.
8.
9.
10.
funktioner i forbindelse med håndtering og
forebyggelse af interessekonflikter,
fyldestgørende interne kontrolprocedurer,
betryggende kontrol- og sikringsforanstalt-
ninger på it-området,
en skriftlig lønpolitik, der er i overens-
stemmelse med og fremmer en sund og ef-
fektiv risikostyring, og
personalemæssige og økonomiske ressour-
cer, der er nødvendige for at sikre tilstræk-
kelige muligheder for introduktions- og ef-
teruddannelseskurser til medlemmer af be-
styrelsen og direktionen.
2014
§ 373, stk. 2
Overtrædelse af [..] § 71, stk. 1,
[..] straffes med bøde.
Lovbekendtgørelse nr.
911 af 4. august 2014
§ 71
En finansiel virksomhed, en finansiel holding-
Erhvervs-
virksomhed og en forsikringsholdingvirksom-
ministeren
hed skal have effektive former for virksom-
hedsstyring, herunder
1. en klar organisatorisk struktur med en
veldefineret, gennemskuelig og konse-
kvent ansvarsfordeling,
2. en god administrativ og regnskabsmæssig
praksis,
3. skriftlige forretningsgange for alle de væ-
sentlige aktivitetsområder,
4. effektive procedurer til at identificere,
forvalte, overvåge og rapportere om de ri-
sici, som virksomheden er eller kan blive
udsat for,
5. de ressourcer, der er nødvendige for den
rette gennemførelse af dens virksomhed,
og hensigtsmæssig anvendelse af disse,
6. procedurer med henblik på adskillelse af
funktioner i forbindelse med håndtering og
forebyggelse af interessekonflikter,
7. fyldestgørende interne kontrolprocedurer,
8. betryggende kontrol- og sikringsforanstalt-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0011.png
ninger på it-området,
9. en skriftlig lønpolitik, der er i overens-
stemmelse med og fremmer en sund og ef-
fektiv risikostyring, og
10. personalemæssige og økonomiske ressour-
cer, der er nødvendige for at sikre tilstræk-
kelige muligheder for introduktions- og ef-
teruddannelseskurser til medlemmer af be-
styrelsen og direktionen.
Generelle regler om solvens
Lovbekendtgørelse nr.
897 af 4. september
2008
§ 124,
stk. 1 og
2
Pengeinstitutters og realkreditinstitutters besty-
Erhvervs-
relse og direktion skal sikre, at instituttet har
ministeren
en tilstrækkelig basiskapital og råder over in-
terne procedurer til risikomåling og risikosty-
ring til løbende vurdering og opretholdelse af
en basiskapital af en størrelse, type og forde-
ling, som er passende til at dække instituttets
risici.
Stk. 2. Basiskapitalen i pengeinstitutter og
realkreditinstitutter skal mindst udgøre
1) 8 pct. af de risikovægtede poster (sol-
venskravet) og
2)
5 mio. euro (minimumskapitalkra-
vet), jf. dog stk. 3.
Et pengeinstituts og et realkreditinstituts besty-
relse og direktion skal sikre, at instituttet har et
tilstrækkeligt kapitalgrundlag og råder over
interne procedurer til risikomåling og risiko-
styring til løbende vurdering og opretholdelse
af et kapitalgrundlag af en størrelse, type og
fordeling, som er passende til at dække institut-
tets risici. Disse procedurer skal underkastes
regelmæssig intern kontrol for at sikre, at de
vedbliver at være fyldestgørende og stå i rime-
ligt forhold til arten, omfanget og kompleksite-
2012-2014
§ 373, stk. 1
Overtrædelse af [..] § 124, stk. 1
og 2, [..] straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder, med-
mindre højere straf er forskyldt
efter den øvrige lovgivning.
Lovbekendtgørelse nr.
911 af 4. august 2014
§ 124,
stk. 1 og
2
2014
§ 373, stk. 1
Overtrædelse af [..] § 124, stk. 1
og 2, [..] straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder,
med-
mindre højere straf er forskyldt
efter den øvrige lovgivning.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0012.png
ten af instituttets virksomhed.
Stk. 2. Et pengeinstituts og et realkreditinstituts
bestyrelse og direktion skal på baggrund af
vurderingen efter stk. 1 opgøre instituttets in-
dividuelle solvensbehov. Solvensbehovet op-
gøres som det tilstrækkelige kapitalgrundlag i
procent af den samlede risikoeksponering.
Solvensbehovet kan ikke være mindre end
kapitalgrundlagskravet efter artikel 92, stk. 1,
litra c, og minimumskapitalkravet i artikel 93 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om til-
synsmæssige krav til kreditinstitutter og inve-
steringsselskaber.
Generelle regler om tilsyn
Lovbekendtgørelse nr.
885 af 8. august 2011
§ 347,
stk. 1
De finansielle virksomheder, finansielle hol-
dingvirksomheder, leverandører og underleve-
randører skal give
Finanstilsynet de oplysninger, der er nødven-
dige for tilsynets virksomhed. I overensstem-
melse med bestemmelser
fastsat i direktiver gælder dette tilsvarende for
udenlandske kreditinstitutter, administrations-
selskaber og investeringsselskaber, der udøver
virksomhed her i landet gennem etablering af
filial eller udbud af finansielle
tjenesteydelser.
De finansielle virksomheder, finansielle hol-
dingvirksomheder, fælles datacentraler, leve-
randører og underleverandører
skal give Finanstilsynet de oplysninger, der er
nødvendige for tilsynets virksomhed. I over-
ensstemmelse med
bestemmelser fastsat i direktiver gælder dette
tilsvarende for udenlandske kreditinstitutter,
administrationsselskaber og investeringssel-
Erhvervs-
ministeren
01.01.2012-
29.02.2012
Ej strafbelagt
Lovbekendtgørelse nr.
705 af 25. juni 2012
§ 347,
stk. 1
Erhvervs-
ministeren
01.03.2012-
2013
Ej strafbelagt
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0013.png
Lovbekendtgørelse nr.
948 af 2. juli 2013
§ 347,
stk. 1
skaber, der udøver virksomhed her i landet
gennem etablering af filial eller udbud af fi-
nansielle
tjenesteydelser.
De finansielle virksomheder, finansielle hol-
Erhvervs-
dingvirksomheder, forsikringsholdingvirksom-
ministeren
heder, fælles datacentraler,
leverandører og underleverandører skal give
Finanstilsynet de oplysninger, der er nødven-
dige for tilsynets virksomhed. I overensstem-
melse med bestemmelser fastsat i direktiver
gælder dette tilsvarende for udenlandske kre-
ditinstitutter,
administrationsselskaber og investeringssel-
skaber, der udøver virksomhed her i landet
gennem etablering af filial eller udbud af fi-
nansielle tjenesteydelser.
2013-2014
Ej strafbelagt
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0014.png
Bekendtgørelse om
ledelse og styring i
pengeinstitutter
m.fl.
Bekendtgørelse
nr.
297 af 27. marts 2014
Be-
stem-
melse
§2
Indhold
Minister
Periode
Straf
Bestyrelsen henholdsvis direktionen i de af § 1,
Erhvervs-
stk. 1, omfattede virksomheder skal træffe
ministeren
foranstaltninger, der er tilstrækkelige til, at
virksomheden drives betryggende. Bestyrelsen
henholdsvis direktionen skal herunder tage
stilling til, hvilke foranstaltninger, der er til-
strækkelige til, at bestemmelserne overholdes.
Hvilke foranstaltninger, der er tilstrækkelige,
vil afhænge af virksomhedens forretningsmo-
del, herunder af
1) virksomhedens størrelse,
2) virksomhedens struktur samt struktu-
ren af den koncern, hvori virksomhe-
den måtte indgå,
3) de forretningsmæssige og geografiske
områder, som virksomheden opererer
på,
4) de finansielle tjenesteydelser, som
virksomheden tilbyder, og
5) de finansielle produkter, som virksom-
heden handler med.
Stk. 2. Bestyrelsen og direktionen i de af § 1,
stk. 1, nr. 1-6, omfattede virksomheder, der har
datterselskaber, skal træffe foranstaltninger,
der er tilstrækkelige til, at koncernen drives på
betryggende vis.
2014
Ej strafbelagt
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0015.png
Bekendtgørelse
nr.
1325 af 1. december
2010
§ 3 (på
davæ-
rende
tids-
punkt
be-
kendt-
gørel-
sens §
2)
Som led i varetagelsen af den overordnede og
Erhvervs-
strategiske ledelse af virksomheden skal besty-
ministeren
relsen
1) træffe beslutning om virksomhedens
forretningsmodel,
2) vurdere om virksomhedens risikoprofil
og politikker, jf. § 5, samt retningslin-
jerne til direktionen, jf. §§ 6 og 7, er
forsvarlige i forhold til virksomhedens
forretningsmæssige aktiviteter, organi-
sation og ressourcer samt de markeds-
forhold, som virksomhedens aktiviteter
drives under,
3) vurdere og tage stilling til virksomhe-
dens budgetter, kapital, likviditet, væ-
sentlige dispositioner, særlige risici og
overordnede forsikringsforhold,
4) overvåge, at direktionen varetager sine
opgaver på en betryggende måde og i
overensstemmelse med den fastlagte
risikoprofil, de fastlagte politikker
samt retningslinjerne til direktionen,
5) sikre, at direktionens rapportering til
og information af bestyrelsen er fyl-
destgørende for bestyrelsens arbejde,
6) overvåge, at virksomheden har effekti-
ve former for virksomhedsstyring samt
7) når påkrævet og mindst én gang årligt
træffe beslutning om virksomhedens
individuelle solvensbehov, jf. lov om
finansiel virksomhed §§ 124, stk. 4 og
125, stk. 7.
2012-2014
§ 30
Overtrædelse af § 2 […]
straffes med bøde.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0016.png
Bekendtgørelse
nr.
297 af 27. marts 2014
§3
Bestyrelsen skal som led i varetagelsen af den
overordnede og strategiske ledelse af virksom-
heden
1) træffe beslutning om virksomhedens
forretningsmodel, herunder målsæt-
ninger for de forhold, der er nævnt un-
der § 2, stk. 1, nr. 1-5,
2) på grundlag af forretningsmodellen
træffe beslutning om virksomhedens
politikker, jf. § 4,
3) løbende, dog mindst én gang om året,
foretage en vurdering af virksomhe-
dens enkelte og samlede risici, jf. § 5,
og tage stilling til, om risiciene er ac-
ceptable,
4) vurdere og træffe beslutning om virk-
somhedens budgetter, kapital, likvidi-
tet, væsentlige dispositioner, særlige
risici og overordnede forsikringsfor-
hold,
5) vurdere, om direktionen varetager sine
opgaver på en betryggende måde og i
overensstemmelse med den fastlagte
risikoprofil, de fastlagte politikker
samt retningslinjerne til direktionen,
6) træffe beslutning om frekvensen for og
omfanget af direktionens rapportering
til og information af bestyrelsen såle-
des, at bestyrelsen har et indgående
overblik over virksomheden og dens
risici, og at rapporteringen i øvrigt er
fyldestgørende for bestyrelsens arbej-
de,
7) løbende og mindst én gang årligt træf-
fe beslutning om virksomhedens indi-
viduelle solvensbehov, jf. lov om fi-
nansiel virksomhed §§ 124, stk. 2, og
125, stk. 4,
2014
§ 26
Overtrædelse af § 3 […]
straffes med bøde.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0017.png
8) tilrettelægge sit arbejde således, at le-
delsen af virksomheden er betryggen-
de, jf. bilag 6, og
9) vurdere, om virksomheden har en be-
tryggende offentliggørelses- og kom-
munikationsproces.
Bekendtgørelse 1289
af 9. december 2014
§3
Bestyrelsen skal som led i varetagelsen af den
overordnede og strategiske ledelse af virksom-
heden
1) træffe beslutning om virksomhedens
forretningsmodel, herunder målsæt-
ninger for de forhold, der er nævnt un-
der § 2, stk. 1, nr. 1-5,
2) på grundlag af forretningsmodellen
træffe beslutning om virksomhedens
politikker, jf. § 4,
3) løbende, dog mindst én gang årligt, fo-
retage en vurdering af virksomhedens
enkelte og samlede risici, jf. § 5, her-
under tage stilling til, om risiciene er
acceptable,
4) vurdere og træffe beslutning om virk-
somhedens budgetter, kapital, likvidi-
tet, væsentlige dispositioner, særlige
risici og overordnede forsikringsfor-
hold,
5) vurdere, om direktionen varetager sine
opgaver på en betryggende måde og i
overensstemmelse med den fastlagte
risikoprofil, de fastlagte politikker
samt retningslinjerne til direktionen,
6) træffe beslutning om frekvensen for og
omfanget af direktionens rapportering
til og information af bestyrelsen såle-
des, at bestyrelsen har et indgående
overblik over virksomheden og dens
31. decem-
ber 2014
§ 27
Overtrædelse af § 3 […]
straffes med bøde.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0018.png
risici, og at rapporteringen i øvrigt er
fyldestgørende for bestyrelsens arbej-
de,
7) løbende og mindst én gang årligt træf-
fe beslutning om virksomhedens indi-
viduelle solvensbehov, jf. lov om fi-
nansiel virksomhed §§ 124, stk. 2, 125,
stk. 4, og § 126 a, stk. 1,
8) tilrettelægge sit arbejde således, at le-
delsen af virksomheden er betryggen-
de, jf. bilag 6,
9) vurdere, om virksomheden har en be-
tryggende offentliggørelses- og kom-
munikationsproces, og
10) godkende den rapport, som direktionen
har pligt til at udarbejde med en opgø-
relse og vurdering af virksomhedens
likviditetsposition og likviditetsrisici,
jf. § 8, stk. 9.
Bekendtgørelse
nr.
1325 af 1. december
2010
§ 9 (sva-
rer i dag
til § 8)
Direktionen skal forestå den daglige ledelse af
Erhvervs-
virksomheden i overensstemmelse med lov-
ministeren
givningens bestemmelser, herunder selskabs-
loven og lov om finansiel virksomhed, de af
bestyrelsen vedtagne politikker m.v., jf. § 5, de
af bestyrelsen givne retningslinjer, jf. §§ 6 og
7, og eventuelle andre mundtlige eller skriftli-
ge anvisninger fra bestyrelsen.
Stk. 2. Direktionen skal endvidere sikre, at
virksomheden er indrettet i overensstemmelse
med kravene i denne bekendtgørelse.
Stk. 3. Direktionen skal sikre, at de af bestyrel-
sen vedtagne politikker og retningslinjer im-
plementeres i virksomhedens daglige drift.
2012-2014
§ 30
Overtrædelse af § 9, stk. 3
og 4, stk. 6, 1. pkt. og stk. 7
og 8
[…] straffes med bø-
de.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0019.png
Stk. 4. Direktionen er forpligtet til at videregi-
ve al relevant information til bestyrelsen.
Stk. 5. Direktionen har det daglige ledelses-
mæssige ansvar for, at virksomheden kun på-
tager sig risici, som ledelse og medarbejdere i
fornødent omfang kan vurdere konsekvensen
af.
Stk. 6. Direktionen skal godkende virksomhe-
dens forretningsgange eller udpege en eller
flere personer eller organisatoriske enheder
med den nødvendige faglige viden til at gøre
dette, jf. § 17. Hvis godkendelse af virksomhe-
dens forretningsgange foretages af flere perso-
ner eller organisatoriske enheder, er direktio-
nen eller en af direktionen udpeget person eller
organisatorisk enhed ansvarlig for, at alle rele-
vante aktiviteter er beskrevet i forretningsgan-
ge, jf. § 18.
Stk. 7. Direktionen skal fastsætte en politik for,
hvilke tiltag der skal iværksættes i forbindelse
med nøglemedarbejderes fratræden.
Stk. 8. Direktionen skal godkende virksomhe-
dens retningslinjer for udvikling og godkendel-
se af nye produkter, der kan medføre væsentli-
ge risici for virksomheden, modparter eller
kunder, herunder ændringer i eksisterende
produkter, hvorved produktets risikoprofil
ændres væsentligt, jf. § 28.
Direktionen skal forestå den daglige ledelse af
virksomheden i overensstemmelse med lov-
givningens bestemmelser, herunder lov om
aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) og
lov om finansiel virksomhed, de af bestyrelsen
Bekendtgørelse
nr.
297 af 27. marts 2014
§8
2014
§ 26
Overtrædelse af […] § 8,
stk. 2-4, stk. 6-8
[…] straf-
fes med bøde
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0020.png
vedtagne politikker, jf. § 4, de af bestyrelsen
givne retningslinjer, jf. §§ 6 og 7, og eventuel-
le andre mundtlige eller skriftlige beslutninger
og anvisninger fra bestyrelsen.
Stk. 2. Direktionen skal sikre, at de af bestyrel-
sen vedtagne politikker og retningslinjer im-
plementeres i virksomhedens daglige drift.
Stk. 3. Direktionen er forpligtet til at videregi-
ve information til bestyrelsen, som bestyrelsen
har anmodet om, samt information, som direk-
tionen vurderer kan være af betydning for be-
styrelsens arbejde.
Stk. 4. Direktionen er forpligtet til at videregi-
ve information til den risikoansvarlige og den
complianceansvarlige, som direktionen vurde-
rer kan være af betydning for disses arbejde.
Stk. 5. Direktionen har det daglige ledelses-
mæssige ansvar for, at virksomheden kun træf-
fer dispositioner, som direktionen og medar-
bejdere i fornødent omfang kan vurdere risici-
ene ved og konsekvenserne af.
Stk. 6. Direktionen skal godkende virksomhe-
dens forretningsgange, jf. § 13, stk. 1, eller
udpege en eller flere personer eller organisato-
riske enheder med den nødvendige faglige
viden til at gøre dette.
Stk. 7. Direktionen skal sikre, at der er anvis-
ninger for, hvilke tiltag der skal iværksættes i
forbindelse med alvorlige driftsforstyrrelser, it-
nedbrud, øvrige driftsforstyrrelser samt for
nøglemedarbejderes fratræden.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0021.png
Bekendtgørelse
nr.
1289 af 9. december
2014
§8
Stk. 8. Direktionen skal godkende virksomhe-
dens retningslinjer for udvikling og godkendel-
se af nye tjenesteydelser og produkter, der kan
medføre væsentlige risici for virksomheden,
modparter eller kunder, herunder ændringer i
eksisterende produkter, hvorved produktets
risikoprofil ændres væsentligt.
Direktionen skal forestå den daglige ledelse af
virksomheden i overensstemmelse med lov-
givningens bestemmelser, herunder lov om
aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) og
lov om finansiel virksomhed, de af bestyrelsen
vedtagne politikker, jf. § 4, de af bestyrelsen
givne retningslinjer, jf. §§ 6 og 7, og eventuel-
le andre mundtlige eller skriftlige beslutninger
og anvisninger fra bestyrelsen.
Stk. 2. Direktionen skal sikre, at de af bestyrel-
sen vedtagne politikker og retningslinjer im-
plementeres i virksomhedens daglige drift.
Stk. 3. Direktionen er forpligtet til at videregi-
ve information til bestyrelsen, som bestyrelsen
har anmodet om, samt information som direk-
tionen vurderer kan være af betydning for be-
styrelsens arbejde.
Stk. 4. Direktionen er forpligtet til at videregi-
ve information til den risikoansvarlige og den
complianceansvarlige, som direktionen vurde-
rer kan være af betydning for disses arbejde.
Stk. 5. Direktionen har det daglige ledelses-
mæssige ansvar for, at virksomheden kun træf-
fer dispositioner, som direktionen og medar-
bejdere i fornødent omfang kan vurdere risici-
ene ved og konsekvenserne af.
31. decem-
ber 2014
§
27
Overtrædelse […] § 8, stk.
2-4, og 6-9
[…] straffes
med bøde
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0022.png
Stk. 6. Direktionen skal godkende virksomhe-
dens forretningsgange, jf. § 13, stk. 1, eller
udpege en eller flere personer eller organisato-
riske enheder med den nødvendige faglige
viden til at gøre dette.
Stk. 7. Direktionen skal sikre, at der er anvis-
ninger for, hvilke tiltag der skal iværksættes i
forbindelse med alvorlige driftsforstyrrelser, it-
nedbrud, øvrige driftsforstyrrelser samt for
nøglemedarbejderes fratræden.
Stk. 8. Direktionen skal godkende virksomhe-
dens retningslinjer for udvikling og godkendel-
se af nye tjenesteydelser og produkter, der kan
medføre væsentlige risici for virksomheden,
modparter eller kunder, herunder ændringer i
eksisterende produkter, hvorved produktets
risikoprofil ændres væsentligt.
Stk. 9. Direktionen i virksomheder omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 1-3, skal mindst én gang årligt
udarbejde en rapport med en opgørelse og
vurdering af virksomhedens likviditetsposition
og likviditetsrisici, jf. bilag 4.
Direktionen skal sikre, at der er fornøden do-
Erhvervs-
kumentation af virksomhedens aktiviteter, jf.
ministeren
stk. 2. Dokumentationen kan foreligge skrift-
ligt eller elektronisk.
Stk. 2. Direktionen skal herunder sikre, at der
er forretningsgange for
1) i hvilket omfang beslutninger, beføjel-
ser, udførte opgaver og forretninger
samt opståede hændelser skal doku-
menteres,
Bekendtgørelse
nr.
297 af 27. marts 2014
§
14,
stk. 1
2014
Ej strafbelagt
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0023.png
2) i hvilken form dokumentationen skal
ske,
3) hvorledes der sikres tilgængelighed til
dokumentationen,
4) hvor længe dokumentationen skal op-
bevares, og
5) til hvem dokumentationen kan og skal
videregives, hvis relevant.
Bekendtgørelse
nr.
1289 af 9. december
2014
§
14,
stk. 1
Direktionen skal sikre, at der er fornøden do-
Erhvervs-
kumentation for virksomhedens aktiviteter,
ministeren
herunder at der er forretningsgange for
1) i hvilket omfang beslutninger, beføjel-
ser, udførte opgaver og forretninger
samt opståede hændelser skal doku-
menteres,
2) i hvilken form dokumentationen skal
ske,
3) hvorledes der sikres tilgængelighed til
dokumentationen,
4) hvor længe dokumentationen skal op-
bevares, og
5) hvis relevant, til hvem dokumentatio-
nen kan og skal videregives.
Virksomheden skal have metoder og proce-
durer, der er egnede til at opdage og
mind-
ske risikoen for, at virksomheden bliver
pålagt sanktioner, lider tab af omdømme,
eller at virksomheden eller virksomhedens
kunder lider væsentlige økonomiske tab
som følge af manglende overholdelse af
den for virksomheden gældende lovgivning,
markedsstandarder eller interne regelsæt
(compliancerisici). Virksomheden kan ved
opfyldelsen af 1. pkt. tage hensyn til arten,
omfanget og sammensætningen af virk-
Erhvervs-
ministeren
31. decem-
ber 2014
Ej strafbelagt.
Bekendtgørelse
nr.
1325 af 1. december
2010
§
22,
stk. 1-2
(svarer i
dag til §
17, stk.
1 og 2)
2012
§ 30
Overtrædelse af […] § 22,
stk. 1, 1. pkt., stk. 2-[…]
straffes med bøde
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0024.png
somhedens aktiviteter.
Stk. 2. Virksomheden skal have en compli-
ancefunktion, der fungerer uafhængigt, og
som skal kontrollere og vurdere, om meto-
derne og procedurerne efter stk. 1, 1. pkt.,
og de foranstaltninger, der træffes for at
afhjælpe eventuelle mangler, er effektive.
Virksomheden skal have metoder og proce-
durer, der er egnede til at opdage og mind-
ske risikoen for virksomhedens manglende
overholdelse af den for virksomheden gæl-
dende lovgivning, markedsstandarder eller
interne regelsæt (compliancerisici).
Stk. 2. Virksomheden skal have en compli-
ancefunktion, der fungerer uafhængigt, og
som skal kontrollere og vurdere, om meto-
derne og procedurerne efter stk. 1, og de
foranstaltninger, der træffes for at afhjælpe
eventuelle mangler, er effektive.
Bekendtgørelse
nr.
297 af 27. marts 2014
§
17,
stk. 1-2
Erhvervs-
ministeren
2014
§ 26
Overtrædelse af […] § 17,
stk. 1-2
[…] straffes med
bøde
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, til erhvervsministeren og justitsministeren
1899791_0025.png
Bekendtgørelse om
revisionens
gen-
nemførelse i finan-
sielle virksomheder
m.v. samt finansiel-
le koncerner
Bekendtgørelse
nr.
1348 af 11. december
2009
Be-
stem-
melse
Indhold
Minister
Periode
Straf
§
15
(svarer
til § 24,
stk. 1 i
dag)
I virksomheder henholdsvis koncerner, der
har en intern revision, skal revisionsarbej-
det udføres i overensstemmelse med god
revisionsskik og i henhold til en revisions-
aftale mellem den eksterne revision og revi-
sionschefen. Revisionsaftalen kan udarbej-
des for koncernen som helhed. Revisionsaf-
talen skal indeholde
1) en overordnet beskrivelse af, hvilke
revisionsopgaver der skal udføres,
og hvilke af disse opgaver der på-
hviler henholdsvis den eksterne re-
vision og den interne revision,
2) retningslinjer for samarbejdet mel-
lem den eksterne revision og den
interne revision, herunder for det
arbejde den eksterne revision skal
udføre i forbindelse med kontrol af
den interne revisions arbejde, og
3) en beskrivelse af, hvordan og i
hvilket omfang der udveksles op-
lysninger mellem den interne og
eksterne revision om den udførte
revision.
Erhvervs-
ministeren
31.12.2009-
2014
§ 38
Overtrædelse af […] § 15 […]
straffes med bøde.