Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. maj 2018
Besvarelse af spørgsmål 168 alm. del stillet af udvalget den 4. maj
2018 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Der udbedes en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffelo-
ven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-
regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold
til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i
Finanstilsynets afgørelse.
Svar:
I forhold til den del af spørgsmålet som vedrører straffeloven har jeg fore-
lagt spørgsmålet for justitsministeren, der har oplyst følgende, som jeg
kan henholde mig til:
”Finanstilsynets
afgørelse handler om Danske Banks styring i forhold til
bankens filial i Estland. Det er spørgsmål, som er reguleret i den finan-
sielle lovgivning, der hører under Erhvervsministeriet.
Finanstilsynets afgørelse handler således ikke om overtrædelse af regler
på Justitsministeriets område.”
For så vidt angår den finansielle lovgivning indeholder vedlagte
bilag 1
en skematisk oversigt over relevant lovgivning vedrørende virksomheds-
styring og governance, som var gældende i 2012, 2013 og 2014, i relation
til de forhold, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse
”Danske Banks
ledelse og styring i hvidvasksagen i den estiske filial”.
I forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge et forhold skal det be-
mærkes, at selvom en bestemmelse er strafsanktioneret, er det ikke i sig
selv altid ensbetydende med, at overtrædelse af bestemmelsen medfører
straf. Det vil afhænge af en konkret vurdering af omstændighederne i
sagen, herunder om bevisbyrden for at der er handlet ansvarspådragende
kan løftes.
I forlængelse heraf skal det bemærkes, at Finanstilsynet ikke har kompe-
tence til at strafforfølge overtrædelser af den finansielle lovgivning. Hvis
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk