Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1891416_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
3. maj 2018
Samråd i ERU den 3. maj 2018
Spørgsmål Æ-AA stillet
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Indledning
Tak for invitationen til samrådet.
Jeg har allerede under det forrige samråd redegjort for
hovedkonklusionerne i Finanstilsynet undersøgelse af
ledelsen i Danske Banks rolle i hvidvask-sagen i den
estiske filial.
Der er stillet fire samrådsspørgsmål. Med formandens
tilladelse vil jeg besvare spørgsmålene samlet.
Ad spørgsmål Æ:
[Finanstilsynets nuværende formand sad i Danske Banks direktion, mens
hvidvask milliarderne strømmede igennem bankens estiske filial. Finans-
tilsynet undersøger nu Danske Bank. Selvom formanden er inhabil, er han
stadig formand for den organisation, der skal gennemføre en kritisk un-
dersøgelse af banken
en undersøgelse der også omfatter den nuværende
formands egen tid i toppen af Danske Bank.
1) Mener ministeren, at der i denne situation er tale om et tilstrække-
ligt tilsyn med Danske Bank?
2) Mener ministeren, at det danske finanstilsyn med denne konstruk-
tion kan bevare sin troværdighed, og at det vil gavne tilliden til det
danske finanstilsyn?]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 3/5-18 om Finanstilsynets undersøgelse af Danske Banks involvering i hvidvask, til erhvervsministeren
2/7
Ad spørgsmål Ø:
[Danske Bank skandalen er blevet kaldt den største bankskandale i Dan-
mark med landets største bank i centrum. Mener ministeren, at det er hen-
sigtsmæssigt, hvis nogen efterfølgende kan beskylde Finanstilsynet for
ikke at være uvildig i så omfattende en sag?]
I forhold til spørgsmål Ø som jeg allerede har oplyst, er
formanden for Finanstilsynets bestyrelse trådt tilbage.
Det, mener jeg, er en rigtig beslutning.
I spørgsmål Æ bliver jeg spurgt, om Finanstilsynet med
en formand, som er tidligere ansat i Danske Banks direk-
tion i den periode, hvor der pågik hvidvask i den estiske
filial, kan føre et tilstrækkeligt og troværdigt tilsyn med
banken.
Mit korte og klare svar på spørgsmålet det er et
”ja”.
Det
viser resultatet af den undersøgelse, som vi netop har
drøftet.
Finanstilsynet og Finanstilsynets bestyrelse har desuden
fra sagens begyndelse håndteret formandens rolle og
hans inhabilitet konsekvent. Der har hele vejen igennem
været klare linjer.
Finanstilsynet har således overfor mig oplyst, at forman-
den allerede i marts sidste år meddelte de øvrige med-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 3/5-18 om Finanstilsynets undersøgelse af Danske Banks involvering i hvidvask, til erhvervsministeren
1891416_0003.png
3/7
lemmer i Finanstilsynets bestyrelse, at hvis bestyrelsen
skulle drøfte og behandle sager vedrørende Danske Bank
og hvidvask for den periode, hvor han sad i banken, ville
han selvfølgelig ikke deltage i behandlingen heraf.
Desuden erklærede formanden i efteråret sidste år offent-
ligt, at han var inhabil i forhold til Finanstilsynets be-
handling af sagen vedrørende Danske Bank og hvidvask.
I fuld overensstemmelse med forvaltningslovens regler
om inhabilitet og på baggrund af formandens tilkendegi-
velser har der derfor ikke på noget tidspunkt været tvivl
om, at formanden var inhabil i forbindelse med Finans-
tilsynets undersøgelse af Danske Bank.
Jeg gør i den forbindelse opmærksom på, at det fremgår
af forretningsordenen for Finanstilsynets bestyrelse, at
medlemmer af Finanstilsynets bestyrelse ikke må deltage
eller være til stede under behandlingen af en sag eller i
øvrigt medvirke ved behandlingen af sagen, hvis med-
lemmet er inhabilt efter forvaltningslovens regler.
Inhabilitetsreglerne skal netop sikre, at der ikke kan rej-
ses spørgsmål, om en sag påvirkes af uvedkommende
hensyn, og samtidig sikre, at der er tillid til upartiskhe-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 3/5-18 om Finanstilsynets undersøgelse af Danske Banks involvering i hvidvask, til erhvervsministeren
4/7
den i de institutioner og hos de medarbejdere, som be-
handler sagen.
Muligheden for at erklære sig eller blive erklæret inhabil
er således en vigtig tillidsskabende foranstaltning og der-
for en almindeligt kendt praksis i den offentlige forvalt-
ning.
Den omstændighed, at et medlem af Finanstilsynets be-
styrelse erklærer sig inhabil, indebærer imidlertid ikke,
at Finanstilsynet som myndighed bliver inhabil og ikke
kan behandle en sag.
Finanstilsynet har oplyst mig om, at Finanstilsynet, i for-
længelse af, at formanden erklærede sig inhabil, vurde-
rede, at der ikke forelå myndighedsinhabilitet som følge
af formandens tilknytning til Danske Bank i den om-
handlede periode.
Vurderingen var, at Finanstilsynet som myndighed godt
kunne behandle en eventuelt kommende sag forudsat, at
formanden på ingen måde var involveret i behandlingen
af sagen.
Det skyldes, at det i udgangspunktet kun er i de tilfælde,
hvor myndigheder er part i en sag eller har en partslig-
nende stilling, at myndighedens interesse får en sådan
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 3/5-18 om Finanstilsynets undersøgelse af Danske Banks involvering i hvidvask, til erhvervsministeren
5/7
karakter, at den kan sidestilles med en privat interesse,
som efter omstændighederne kan begrunde inhabilitet.
Finanstilsynets direktør udpeges desuden af mig som er-
hvervsminister. Der er derfor heller ikke tale om, at di-
rektøren står i et ansættelsesretligt afhængighedsforhold
til bestyrelsen.
Derudover er den øverst ansvarlige for de ansatte i an-
sættelsesretlig forstand Finanstilsynets direktør. De
medarbejdere, der har arbejdet med sagen, er derfor ikke
ansættelsesretligt i et afhængighedsforhold til bestyrel-
sesformanden.
Bestyrelsens næstformand har håndteret sagen i forman-
dens fravær, hvilket er i fuld overensstemmelse med be-
styrelsens forretningsorden. Formanden har på ingen
måde været involveret i behandlingen af sagen.
Jeg mener også, at Finanstilsynets offentliggjorte under-
søgelse og undersøgelsens konklusioner taler sit tydelige
sprog.
Finanstilsynet har behandlet denne sag i fuld overens-
stemmelse med den seriøsitet og uvildighed, som vi kan
have berettiget forventning om.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 3/5-18 om Finanstilsynets undersøgelse af Danske Banks involvering i hvidvask, til erhvervsministeren
6/7
Finanstilsynet har her leveret en grundig tilsynsindsats,
og jeg mener, at vi kan have tillid til tilsynet og dets tro-
værdighed.
Dermed har jeg også besvaret spørgsmål Ø, idet eventu-
elle beskyldninger om, at Finanstilsynet ikke er uvildigt,
vil være grundløse.
Ad spørgsmål Å:
[Mener ministeren, at det er en rimelig situation at sætte ansatte i Finans-
tilsynet i, at disse skal forestå en undersøgelse af Danske Bank og hvid-
vask sagen med en aktuel formand for Finanstilsynet, som sad i Danske
Banks topledelse i den periode, hvor banken var involveret i massiv hvid-
vask?]
Ad spørgsmål AA:
[Mener ministeren, at det generelt er udtryk for god ledelse og organisati-
onsstruktur, at ansatte i en tilsynsinstitution skal undersøge organisatio-
nens egen bestyrelse/ledelse for eventuel andel i alvorlige sager som
f.eks. hvidvask og andre strafbare forhold?]
I spørgsmål Å bliver jeg spurgt, om jeg mener, at det er
rimeligt, at ansatte i Finanstilsynet har skullet foretage
en undersøgelse af Danske Bank og hvidvask med en
formand for Finanstilsynet, som sad i Danske Banks le-
delse i den periode.
I spørgsmål AA bliver jeg spurgt til, om det generelt er
udtryk for god ledelse og organisationsstruktur, at ansat-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 3/5-18 om Finanstilsynets undersøgelse af Danske Banks involvering i hvidvask, til erhvervsministeren
7/7
te i en tilsynsinstitution skal undersøge organisationens
egen bestyrelse/ledelse.
Det er netop for at håndtere sådanne situationer, at vi har
reglerne om inhabilitet.
Og som jeg allerede har været inde på, har Finanstilsynet
håndteret denne sag i fuld overensstemmelse med for-
valtningslovens regler om inhabilitet. Formanden har ik-
ke på nogen måde haft indflydelse på Finanstilsynets
undersøgelse af Danske Bank.
Dertil kommer
som nævnt før
at den øverst ansvarli-
ge i ansættelsesretlig henseende for medarbejderne som
nævnt er Finanstilsynets direktør, og for direktørens
vedkommende er det mig. Ikke bestyrelsesformanden.
De medarbejdere i Finanstilsynet, der har arbejdet med
sagen, er derfor ansættelsesretligt ikke i klemme i denne
forbindelse.
Undersøgelsen og dens konklusioner peger for mig på, at
de ansatte på en professionel og seriøs måde har løst
denne opgave.