Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1897425_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2018
Besvarelse af spørgsmål 157 alm. del stillet af udvalget den 24. april
2018.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 24/4-18 fra ISOBRO og
Dansk Industri, vedrørende de erhvervsmæssige konsekvenser af kom-
munale genbrugsbutikkers konkurrence, jf. ERU alm. del - bilag 168?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Energi-, Forsynings-,
og Klimaministeriet, som er ressortansvarlig på området. Ministeriet har
oplyst følgende:
”En række af ISOBRO's medlemmer driver frivillige genbrugsbutikker,
hvor de sælger genstande, som de modtager direkte fra borgere, virksom-
heder eller fra kommunen. Overskuddet anvendes i vid udstrækning til
velgørende formål
ofte indenfor den kommune, hvor den enkelte frivil-
ligbutik ligger placeret.
Ankestyrelsen har udtalt, at kommuner kan drive egne genbrugsbutikker i
forlængelse af de kommunale genbrugspladser, under forudsætning af at
genstandene sælges til markedspris og dækker kommunens faktiske om-
kostninger. Det er således ikke tilladt at anvende gebyrbetalingen fra de
kommunale genbrugspladser til at dække et generelt underskud i de
kommunale genbrugsbutikker. Desuden må kommunerne ikke forsøge at
fremme, at borgere overdrager genstande til kommunen frem for til andre
aktører.
ISOBRO anfører, at flere kommuner på baggrund af Ankestyrelsens udta-
lelse har oprettet egne genbrugsbutikker. Dette sker
ifølge ISOBRO
ofte på bekostning af samarbejdet med de frivillige genbrugsbutikker,
som af samme årsag får færre genbrugsgenstande til salg i deres butikker.
ISOBRO har undersøgt økonomien i seks udvalgte kommunale genbrugs-
butikker og foretaget en sammenligning med omsætningen i de frivillige
genbrugsbutikker i samme kommuner. På baggrund af disse tal fremlæg-
ger ISOBRO beregninger, der ifølge ISOBRO indikerer, at den sam-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/4-18 fra ISOBRO og Dansk Industri, vedrørende de erhvervsmæssige konsekvenser af kommunale genbrugsbutikkers konkurrence, til erhvervsministeren
2/3
fundsøkonomiske gevinst ved at kommuner samarbejder med frivilligor-
ganisationerne om salg af deres genbrugsgenstande er større, end hvis
kommunerne driver egne genbrugsbutikker. Dette begrundes blandt andet
i, at de frivillige butikker har et større overskud end de kommunale butik-
ker, bl.a. fordi de drives af frivillige medarbejdere. Desuden fremhæver
ISOBRO, at en stor del af overskuddet fra frivilligorganisationerne bruges
til sociale ydelser og projekter i kommunerne.
Ofte etableres de kommunale genbrugsbutikker med ønsket om at fremme
genbrug. ISOBRO fremlægger dog beregninger, der indikerer, at det øge-
de salg af genbrugsgenstande i kommunale genbrugsbutikker modsvares
af et fald i salget af genbrugsgenstande i de frivillige genbrugsbutikker.
Ifølge ISOBRO indikerer tallene, at den øgede omsætning af genbrugs-
genstande i de kommunale genbrugsbutikker ikke har nogen positiv be-
tydning for, hvor meget der genbruges. Det begrundes blandt andet med,
at de kommunale genbrugsbutikker satser på let omsættelige varer, som i
forvejen bliver solgt i de frivillige genbrugsbutikker.
Ifølge ISOBRO indikerer deres gennemgang af de kommunale regnskaber
desuden, at genbrugsgenstandene i de kommunale genbrugsbutikker sæl-
ges til under markedspris
enten direkte eller ved afslag i prisen på gen-
stande, der kun har været i genbrugsbutikkerne i kort tid. ISOBRO frem-
lægger desuden materiale, der kan indikere krydssubsidiering, hvor geby-
rerne fra de kommunale genbrugspladser anvendes til at dække underskud
i de kommunale genbrugsbutikker. Dermed betaler forbrugere og virk-
somheder, der afleverer genstande på de kommunale genbrugspladser,
indirekte for, at de kommunale genbrugsbutikker drives med underskud.
Endelig reflekterer ISOBRO i materialet over, hvorvidt den beskæftigel-
seseffekt, der kan være knyttet til kommunernes egne genbrugsbutikker,
er større end den afledte beskæftigelseseffekt, der er ved, at frivilligorga-
nisationer støtter velgørende formål i de kommuner, hvor de har gen-
brugsbutikker.
Ministeriet har ikke verificeret dataindsamlingen og forudsætningerne bag
ISOBRO's beregninger. Det er imidlertid regeringens opfattelse, at det
frie foreningsliv udgør et vigtigt fundament for det danske samfund. Der-
for arbejder regeringen også for, at de frivillige organisationer har gode
udviklingsmuligheder.
Regeringens arbejde har bl.a. resulteret i en politisk aftale om en ny mo-
del for udlodning af midler fra Danske Spil og Det Danske Klasselotteri.
Aftalen skal løfte niveauet af midler for foreninger med faste driftstilskud
og give budgetmæssig sikkerhed for bl.a. frivillige organisationer som
Røde Kors og UNICEF m.fl., så de kan prioritere mere langsigtede mål
for udviklingen af deres organisationer.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/4-18 fra ISOBRO og Dansk Industri, vedrørende de erhvervsmæssige konsekvenser af kommunale genbrugsbutikkers konkurrence, til erhvervsministeren
3/3
Samtidig har regeringen foreslået at fjerne de bindinger i reguleringen af
affaldssektoren, der enten de jure eller de facto giver kommunerne ejer-
skab over store dele af forbrugernes og virksomhedernes affald. Det vil
give de frivillige organisationer bedre adgang til de genstande, der kan
genbruges eller genanvendes.”
Jeg kan herudover
fremhæve, at de udfordringer, der peges på, er nogle af
de samme udfordringer, regeringen og en række af Folketingets partier
adresserer med
Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og
private aktører.
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har
den 5. april 2018 indgået
Delaftale om fair og lige konkurrence mellem of-
fentlige og private aktører.
Med aftalen er aftalepartierne enige om at sikre
en mere fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører.
Med aftalen er aftalepartierne enige om, at det skal være lettere for private
aktører at klage, når de oplever unfair konkurrence pga. offentlig erhvervsak-
tivitet. I den forbindelse er aftalepartierne principielt enige om behovet for at
etablere en tværgående og uafhængig klagemyndighed for offentlig er-
hvervsaktivitet. Myndighedens konkrete kompetencer i forhold til kommunal
og regional erhvervsvirksomhed samt statslig indtægtsdækket virksomhed
skal aftales nærmere i efteråret 2018.
Endelig indeholder aftalen tiltag, som skal sikre fair prissætning ved offentlig
erhvervsaktivitet. Aftalepartierne er enige om, at prissætningsreglerne i stat,
regioner og kommuner så vidt muligt skal ske med afsæt i OECD’s anbefa-
linger til prissætning af offentlige ydelser. Her anbefales bl.a., at der indreg-
nes en passende kapitalforrentning svarende til, hvad flertallet af lignende
private aktører indhenter. Ændringer til de statslige prissætningsregler vil
træde i kraft efteråret 2018, mens nye prissætningsregler af kommunal- og
regional erhvervsaktivitet vil blive indført, når der er vedtaget lovgivning
herom i 2019.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen