NOTAT
6. august 2018
18/02818-2
Redegørelse for Finanstilsynets arbejde med ejendomskredit- og pan-
tebrevsmarkedet
1. Tilsyn med ejendomskreditselskaber
I 2010 blev der i lyset af den finansielle krise, herunder erfaringerne med
konsekvenserne af pantebrevskarruseller, indført ny lovgivning på pante-
brevsområdet. Indtil da havde området ikke været underlagt regulering ud
over markedsføringslovens generelle adfærdsregler om god skik m.v.
Formålet med stramningen af lovgivningen har været at skabe et velord-
net marked for pantebreve og større gennemsigtighed om de pantebreve,
der bliver handlet på dette marked samt indføre et effektivt tilsyn med
pantebrevshandel. Det gælder både i forhold til ejendomskreditselskaber
og pengeinstitutter.
Gældende regler for at drive ejendomskreditselskab
Virksomheder der udøver erhvervsmæssigt køb eller salg af pantebreve i
fast ejendom, herunder erhvervsmæssigt salg af pantebreve i egen fast
ejendom, skal have tilladelse hertil fra Finanstilsynet. Der stilles en række
krav for at kunne opnå en sådan tilladelse til at drive ejendomskreditsel-
skab.
Krav til at opnå tilladelse som ejendomskreditselskab
For at drive et ejendomskreditselskab skal selskabsformen enten være et
aktie- eller anpartsselskab, og de kvalificerede ejere af virksomheden skal
godkendes af Finanstilsynet.
Kravet om, at et ejendomskreditselskab skal etableres som et aktie- eller
anpartsselskab indebærer, at virksomheden skal opfylde selskabslovens
kapitalkrav og denne lovs krav til virksomhedens ledelse, hvilket medfø-
rer en større åbenhed og gennemsigtighed om virksomhedens forhold. Det
ville ikke være tilfældet, såfremt det var muligt at benytte alle virksom-
hedstyper, herunder personligt ejede virksomheder eller interessentskaber.
Ved en kvalificeret ejerandel forstås en fysisk eller juridisk person, som
direkte eller indirekte ejer mindst 10 pct. af kapitalen eller stemmeret-