Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1882018_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
5. april 2018
Samråd i ERU den 12. april 2018
Spørgsmål P-S stillet
efter ønske fra Morten Bødskov (S)
Tak for invitationen til samrådet.
Baggrunden for samrådet er
som motiveret af Morten
Bødskov
en bekymring for ny ulovlig pantebrevsspe-
kulation som jo notorisk og historisk op til den finansiel-
le krise indebar store tab i nogle finansielle institutter.
Der er generelt behov for et sundt og velfungerende
marked for finansiering af ejendomme, og heri kan pan-
tebreve også spille en naturlig rolle, for de kunder, hvor
traditionel realkreditfinansiering ikke er muligt for hele
eller dele af det nødvendige beløb til køb af ejendomme.
Jeg vil godt understrege, at det naturligvis er afgørende
at holde et løbende fokus på pantebrevsmarkedet og dets
udvikling, og at vi skal forhindre ulovlig pantebrevsspe-
kulation, som vi jo så det op til finanskrisen.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
2/12
Der skal ikke igen opstå ulovlig pantebrevsspekulation
og egentlige karusseller, som truer den finansielle stabili-
tet.
Jeg vil også understrege, at det er Finanstilsynets be-
dømmelse, at en sådan risiko ikke er til stede. Finanstil-
synet følger naturligvis området tæt.
Der er desuden strammet væsentligt op på reguleringen
af dette område efter krisen, for netop at undgå en genta-
gelse, og det vil jeg komme nærmere ind på om et øje-
blik.
Med formandens tilladelse vil jeg tillade mig at besvare
spørgsmål Q først, hvor jeg bliver anmodet om at rede-
gøre for, hvilke elementer i lovgivningen, der specifikt
dæmmer op for en gentagelse af pantebrevsspekulatio-
nen, som den udviklede sig op til den seneste finanskri-
se. Besvarelsen af dette spørgsmål danner rammen for
besvarelsen af de øvrige spørgsmål. Herefter besvarer
jeg de øvrige spørgsmål.
Ad spørgsmål Q
Reglerne for pantebrevsselskaber:
(Ministeren bedes redegøre for, hvilke elementer i den vedtag-
ne lovgivning, der specifikt dæmmer op for en gentagelse af
pantebrevsspekulationen, som den udviklede sig op til seneste
finanskrise i 2007/2008)
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
3/12
Før 2010 var der ikke særlige lovkrav til virksomheder,
som drev handel med pantebreve med pant i fast ejen-
dom, ligesom selve handlen var ureguleret.
Det var alene markedsføringslovens generelle adfærds-
regler om god skik, vildledning og andre former for uri-
melig handelspraksis mv., der gjaldt. Området var alene
underlagt Forbrugerombudsmandens tilsyn.
I lyset af erfaringerne fra finanskrisen er der siden 2010
gennemført en omfattende stramning af reguleringen af
pantebrevsmarkedet.
I 2010 blev pantebrevshandel lovreguleret, og Finanstil-
synet fik til opgave at føre tilsyn med den regulering.
Reguleringen af pantebrevsmarkedet findes i dag i lov
om ejendomskreditselskaber.
Det følger bl.a. af loven, at man i dag skal have tilladelse
som ejendomskreditselskab for at udøve erhvervsmæssig
handel med pantebreve. Virksomheder, som ønsker en
sådan tilladelse, skal opfylde en række krav.
Kravene knytter sig i særdeleshed til virksomhedens ind-
retning, ejerskab og ledelse.
Et ejendomskreditselskab skal drives enten som et an-
partsselskab eller som et aktieselskab. Det vil altså ikke
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
4/12
længere være muligt for en person at handle erhvervs-
mæssigt med pantebreve i et personligt ejet selskab.
Stramningen medvirker til at sikre et mere velordnet og
gennemsigtigt marked.
Med loven er der endvidere indført krav om en scree-
nings- og godkendelsesproces af ejendomskreditselska-
bers ejerskab.
Det indebærer
bl.a., at såkaldte ”kvalificerede
ejere”
af
virksomheden skal godkendes af Finanstilsynet.
En kvalificeret ejer er en fysisk person eller fx et sel-
skab, som direkte eller indirekte besidder mindst 10 pct.
af kapitalen eller afgørende stemmerettigheder i virk-
somheden.
Finanstilsynet godkender kun en kvalificeret ejer, hvis
tilsynet vurderer, at denne ejer kan sikre en forsvarlig og
fornuftig drift af ejendomskreditselskabet. I denne vur-
dering indgår bl.a. om ejeren tidligere har begået strafba-
re handlinger.
Vurderingen af ejere af kvalificerede andele indebærer,
at reglerne ikke kan omgås ved at anvende stråmænd i
forbindelse med oprettelse af et selskab.
Godkendelsesprocessen sikrer således, at det ikke er mu-
ligt at oprette et selskab, hvor der indsættes folk i ledel-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
5/12
sen, der opfylder kravene til egnethed og hæderlighed,
hvis ejeren af kvalificerede andele ikke selv vil kunne
drive et pantebrevsselskab
Desuden følger det af loven, at virksomhedens bestyrelse
og direktion, samt den person, som er ansvarlig for pan-
tebrevshandlen i virksomheden, skal vurderes egnet og
hæderlig af Finanstilsynet.
Det betyder, at Finanstilsynet bl.a. vurderer om disse
personer har tilstrækkelig erfaring og uddannelse, samt
om personerne har strafbare forhold eller gentagne kon-
kurser bag sig, som gør personen uegnet til at bestride
stillingen.
Vurderingen af egnethed og hæderlighed sker, når virk-
somheden ansøger om tilladelse som ejendomskreditsel-
skab, og når en person tiltræder en stilling som direktør,
udnævnes til at være bestyrelsesmedlem, eller bliver
virksomhedens person med ansvar for pantebrevshandel.
Samlet betyder det, at hvis den nævnte personkreds i sel-
skabet ikke kan leve op til kravet om egnethed og hæder-
lighed, vil selskabet ikke kunne opnå tilladelse til at dri-
ve et ejendomskreditselskab.
Den nuværende lovgivning indeholder udover disse be-
tingelser for at kunne opnå tilladelse til at handle med
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
6/12
pantebreve, også en række oplysningskrav i forbindelse
med pantebrevshandlerne.
Sælgeren af et pantebrev skal bl.a. oplyse om tidligere
handler med pantebrevet. Sælger skal også oplyse om
tidligere vurderinger af
og handler med
den ejendom,
der ligger til sikkerhed for pantebrevet.
Oplysningerne skal medvirke til at sikre køberen et godt
grundlag for at vurdere pantebrevet og den bagvedlig-
gende sikkerhed i ejendommen.
Krav i forbindelse med pengeinstitutters udlån sikret ved
pantebreve
Ud over den direkte regulering af de selskaber, der driver
pantebrevshandel, er pengeinstitutternes behandling af
pantebreve også blevet strammet efter krisen.
Stramningen skal sikre, at pengeinstitutterne foretager en
forsvarlig vurdering af et pantebrev, når de yder et lån
med sikkerhed i fast ejendom.
Reglerne, som findes i ledelsesbekendtgørelsen for pen-
geinstitutter, stiller således krav til pengeinstitutternes
kredithåndtering. Det gælder både når lånet ydes, og ved
den efterfølgende overvågning og bogføring af udlånet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
7/12
Kravene indebærer bl.a., at pengeinstitutter skal have til-
strækkelig informationer om kunden og om den ejen-
dom, der er pant i. Instituttet skal være i stand til at vur-
dere, om kunden kan tilbagebetale lånet, og om ejen-
dommens reelle værdi giver den nødvendige sikkerhed
for lånet.
Pengeinstitutters kreditmæssige håndtering af pantebreve
bliver løbende vurderet af Finanstilsynet ved inspektio-
nerne af pengeinstitutterne.
Finanstilsynets gennemgang ved inspektioner har bl.a.
fokus på:
o
Om pengeinstituttets forretningsmodel og kredit-
politik tager behørigt højde for risici forbundet
med pantebreve,
o
om pengeinstituttet har passende forretningsgange
på området,
o
og om forretningsgangene er overholdt i den dag-
lige styring.
Endvidere blev der i ledelsesbekendtgørelsen i 2016 ind-
sat en generel bestemmelse om, at pengeinstitutter som
udgangspunkt alene kan belåne udlejningsejendomme,
hvis ejendommen generer positiv likviditet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
1882018_0008.png
8/12
Bestemmelsen skal ses i lyset af, at der op til finanskri-
sen blev belånt mange erhvervsejendomme, som ikke
kunne generere positiv likviditet, samt at der blev lagt
for meget vægt på værdien af pantet.
Samlet er det vurderingen, at vi med de væsentlige
stramninger af lovgivningen nu har en helt anden og
strammere regulering af pantebrevsmarkedet. Markedet
er desuden som nævnt under Finanstilsynets tilsyn.
Det er derfor usandsynligt, at der vil kunne opstå en lig-
nende situation på pantebrevsmarkedet som før finans-
krisen.
Ad spørgsmål P og R:
Spørgsmål P
(Ministeren bedes redegøre for, med hvilken alvor regeringen ser på ud-
viklingen i pantebrevsspekulation, som den er omtalt i artiklen:
”Morten
Bødskov kalder minister i samråd efter spekulant-comeback”
i Børsen
den 22. februar 2018, jf.
http://borsen.dk/nyheder /avisen/artikel/11/192015/artikel.html#cxrecs_s)
Spørgsmål R:
(Ministeren bedes redegøre for de ansvarlige myndigheders overvågning
af udviklingen på pantebrevsmarkedet jf. artiklen: ”Morten Bødskov kal-
der minister i samråd efter spekulant-comeback”
i Børsen den 22. februar
2018, jf.
http://borsen.dk/nyheder /avisen/artikel/11/192015/artikel.html#cxrecs_s)
I spørgsmål P og R, bliver jeg på baggrund af den artikel
der henvises til i samrådsspørgsmålene, bedt om at rede-
gøre for, dels med hvilken alvor regeringen ser på udvik-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
9/12
lingen i pantebrevsspekulation, dels redegøre for de an-
svarlige myndigheders overvågning af udviklingen på
pantebrevsmarkedet.
Jeg vil tillade mig at besvare de to spørgsmål i sammen-
hæng.
Det er indlysende, at vi skal undgå en gentagelse af de
pantebrevskarruseller, som vi så op til den finansielle
krise.
Det var en aktivitet, som
kombineret med en usund
kreditvurderingspraksis i pengeinstitutterne
var med-
virkende til den finansielle krise.
Det er derfor vi
som jeg har redegjort for
har stram-
met lovgivningen væsentligt.
På den baggrund vurderer Finanstilsynet, at det er usand-
synligt, at der vil kunne opstå en ny situation på pante-
brevsmarkedet som før finanskrisen, og at personer i
dag ikke
kan ”flyve under radaren” og sælge pantebreve
med oppustede værdier på ejendommene.
Ligeledes er det mit klare indtryk, at pengeinstitutterne
har lært af erfaringerne, så de ikke bliver involveret i den
form for spekulation igen.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
10/12
Derudover er det Finanstilsynets vurdering, bl.a. på bag-
grund af, at pengeinstitutterne holder forholdsvis få pan-
tebreve, at pantebrevsmarkedet er relativt lille og mindre
end før finanskrisen. Derudover er der givet ganske få
tilladelser til at drive ejendomskreditselskaber.
Finanstilsynet overvåger desuden som nævnt løbende
udviklingen på området, og fører tilsynet med alle invol-
verede parter på området.
Det indebærer, at hvis Finanstilsynet skulle se tendenser
på pantebrevsmarkedet, som ikke er i overensstemmelse
med lovgivningen vil der blive grebet ind.
Det betyder fx, at hvis Finanstilsynet konstaterer, at per-
soner eller virksomheder handler med pantebreve uden
at have tilladelse som ejendomskreditselskab, bliver per-
sonen eller virksomheden påbudt at standse den ulovlige
aktivitet.
Finanstilsynet kan i forbindelse med sit tilsyn kræve alle
nødvendige oplysninger af selskabet og har mulighed for
at gå på inspektion i virksomheden
Finanstilsynets screening af ejere og ledelsesmedlemmer
medvirker endvidere til en ansvarlig drift af de virksom-
heder, der må handle med pantebreve.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
11/12
Herudover vurderer Finanstilsynet ved sine inspektioner
løbende pengeinstitutternes kreditmæssige håndtering af
pantebreve, og de risici pengeinstitutterne påtager sig.
Finanstilsynet tager i den forbindelse bl.a. stikprøver af
institutternes pantebreve med et bredt udsnit, herunder i
relevant omfang både private pantebreve, erhvervspante-
breve og pantebreve med og uden restancer.
Finanstilsynet har desuden efter finanskrisen oprettet et
register, som pengeinstitutterne skal indberette deres sto-
re kunder til.
Det har muliggjort en mere systematisk og omfattende
overvågning fra Finanstilsynet på tværs af pengeinstitut-
terne.
Fremover vil Finanstilsynet også få indberetninger om
de pantebreve, som pengeinstitutterne finansierer, og op-
lysninger om debitorerne.
På den baggrund er det vurderingen, at de omtalte me-
diehistorier ikke i sig selv er et udtryk for en bekymren-
de stigning i pantebrevshandelen.
Ad spørgsmål S
behov for servicetjek af lovgivningen:
(Ministeren bedes redegøre for, om han mener, at der er brug for et ser-
vicetjek af lovgivningen)
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om pantebrevsspekulation den 12/4-18, til erhvervsministeren
12/12
Som det sidste spørgsmål
spørgsmål S
er jeg blevet
bedt om at redegøre for, om jeg mener, at der er brug for
et servicetjek af lovgivningen.
Som jeg nævnte indledningsvis er der gennemført en
væsentlig stramning af lovgivningen på dette område ef-
ter den finansielle krise, der blandt andet sikrer Finans-
tilsynet gode muligheder for at føre et effektivt tilsyn
med handel med pantebreve. Det gælder både i forhold
til ejendomskreditselskaber og pengeinstitutterne.
Med lovgivningen har vi derfor sikret et godt værn imod
ulovlig spekulation i pantebreve, og en gentagelse af den
skadelige aktivitet som vi oplevede op til finanskrisen.
Jeg mener derfor ikke umiddelbart, at der er kommet op-
lysninger frem, herunder heller ikke i den af spørgeren
nævnte artikel, der giver grundlag for at iværksætte ser-
vicetjek af lovgivningen.
Der bliver imidlertid holdt meget grundigt øje med pan-
tebrevsmarkedet, så hvis der mod forventning skulle vise
sig tegn på en usund adfærd som lovgivningen ikke alle-
rede dæmmer op for, så er jeg selvfølgelig parat til straks
at gribe ind i samarbejde med Folketingets partier, hvis
der er brug for yderligere stramninger af lovgivningen.
Tak for ordet.