Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1888919_0001.png
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2018
Strafferetskontoret
Christian Nikolaj Søberg
2018-0032/05-0012
715608
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 145 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren den
6. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorledes danske pengeinstitutter er blevet orienteret af SØIK om køb/salg af 500 euro sedler for årene 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011 og 2010, til justitsministeren, kopi til erhvervministeren
Spørgsmål nr. 145 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorledes danske pengeinstitut-
ter er blevet orienteret af SØIK om køb/salg af 500 euro sedler
for årene 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011 og 2010.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet (SØIK), der har oplyst følgende:
Hvidvasksekretariatet hos SØIK har til opgave at modtage, ana-
lysere og videreformidle underretninger fra de indberetnings-
pligtige virksomheder mv. om mulig hvidvask af udbytte fra
strafbare forhold eller finansiering af terrorisme.
Hvidvasksekretariatet har i den forbindelse stort fokus på at give
relevant feedback både til de underretningspligtige virksomhe-
der og til andre myndigheder, herunder i forhold til relevante
opmærksomhedspunkter samt kriminalitetstrends mv. af mere
generel karakter.
Særligt i forhold til anvendelsen af 500-eurosedler kan det op-
lyses, at Hvidvasksekretariatet i sekretariatets årsberetning for
2010 henledte opmærksomheden på 500-eurosedler som en in-
dikator på hvidvask af udbytte fra strafbare forhold eller forsøg
på finansiering af terrorisme. Sekretariatet henstillede således i
årsberetningen til, at aktiviteter, der omfatter anvendelsen af
500-eurosedler, gives særlig opmærksomhed og således almin-
deligvis bør udløse nærmere undersøgelser af kundens forhold.
I Hvidvasksekretariatets årsberetning for 2011 oplyste Hvid-
vasksekretariatet derudover om en række indikatorer på hvid-
vask i forhold til pengeoverførselsvirksomheder og vekselbu-
reauer, herunder anvendelsen af 500-eurosedler.
SØIK orienterede skriftligt de finansielle tilsynsmyndigheder
og flere større pengeinstitutter om offentliggørelsen af årsberet-
ningerne for 2010 og 2011 på anklagemyndighedens hjemme-
side (www.anklagemyndigheden.dk).
I 2015 offentliggjorde Hvidvasksekretariatet en såkaldt risiko-
vurdering. Heri blev det blandt andet angivet, at pengesmugling
ofte sker ved brug af udenlandske sedler med høj værdi (f.eks.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorledes danske pengeinstitutter er blevet orienteret af SØIK om køb/salg af 500 euro sedler for årene 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011 og 2010, til justitsministeren, kopi til erhvervministeren
200- eller 500-eurosedler) for at minimere vægt og massefylde.
Vekselkontorerne blev i denne risikovurdering fremhævet som
et høj-risiko-område, da disse i vidt omfang bliver brugt af per-
soner fra mange forskellige kriminelle miljøer til at omveksle
udbytte fra kriminalitet til udenlandske sedler med højere påly-
dende værdi for herved at sløre midlernes ophav og gøre dem
lettere at transportere over grænsen og væk fra myndighedernes
søgelys.
Det kan herudover mere generelt bemærkes, at Hvidvasksekre-
tariatet løbende arbejder med feedback til branchen. Der er så-
ledes iværksat et mere systematisk samarbejde med branchen,
blandt andet med faste og tematiserede møder, ligesom Hvid-
vasksekretariatet blandt andet deltager med oplæg på møder ar-
rangeret af forskellige brancheforeninger, hvilket giver mulig-
hed for generelle drøftelser og sparring i forhold til emner på
hvidvaskområdet.
Endvidere udgives der fra Hvidvasksekretariatet kvartalsanaly-
ser, som indeholder oplysninger om arbejdet i sekretariatet, her-
under antallet af underretninger og eksempler på konkrete sager,
hvori underretninger har indgået. Der arbejdes løbende med at
udvikle kvartalsanalyserne, så de i videst muligt omfang også
matcher branchens aktuelle behov for relevant feedback.”
3