Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1884539_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Bilag til besvarelse af spørgsmål 134 alm. del stillet af udvalget den 13. marts 2018 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Bilag 2:
Lov
Lov om finansiel virksomhed
§ 354 Finanstilsynets ansatte er under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til
at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til gennem tilsyns- og af-
viklingsvirksomheden, og fortrolige oplysninger, som de får kendskab til fra Finansiel
Stabilitet. Det samme gælder personer, der udfører serviceopgaver som led i Finanstilsy-
nets drift, samt eksperter, der handler på tilsynets vegne. Dette gælder også efter ansættel-
ses- eller kontraktforholdets ophør. 1.-3. pkt. finder tillige anvendelse på ansatte i Er-
hvervsstyrelsen, for så vidt angår oplysninger, som de får kendskab til gennem opgave-
løsningen efter § 213, stk. 1-5 og 8, i lov om kapitalmarkeder.
Udgangspunktet for § 354 er, at fortrolige oplys-
ninger skal hemmeligholdes, og dermed som ho-
vedregel ikke kan videregives til andre. Baggrun-
den for tavshedspligten er at beskytte de finansiel-
le virksomheders kunder, det være sig privatper-
soner eller erhvervskunder. Hertil kommer et hen-
syn til af konkurrencemæssige grunde at beskytte
de finansielle virksomheders forretningsmæssige
forhold. Tavshedspligt er desuden en afgørende
Stk. 2.
Samtykke fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke de i stk. betingelse for den tilsynsmæssige effektivitet,
1 nævnte personer til at videregive fortrolige oplysninger.
således at den finansielle stabilitet sikres. For at
Finanstilsynet kan få alle nødvendige oplysninger
Stk. 3.
Stk. 1 finder dog ikke anvendelse på oplysninger i sager om
i en given sag, må de finansielle virksomheder og
1) god skik og prisoplysning, jf. § 43 og bekendtgørelser udstedt i medfør af denne kunderne kunne nære tillid til, at der ikke videre-
bestemmelse,
gives fortrolige oplysninger.
2) hybrid kernekapital eller ansvarlig lånekapital i form af massegældsbreve, jf. §
45,
Den skærpede tavshedspligt i § 354 medfører
3) tegning af kapitalindskud, jf. § 46,
således, at Finanstilsynet ikke kan udtale sig om
4) forbrugerbeskyttelse, jf. bekendtgørelser om puljepension og anbringelse af mid- konkrete tilsynssager, medmindre særlige om-
ler i værdipapirer udstedt i medfør af § 50, stk. 4,
stændigheder foreligger.
5) dækning af Indskyder- og investorgarantiordningen, jf. § 51,
6) depotselskabers uafhængighed, jf. § 52,
Ministeren vil være underlagt samme skærpede
7) nedbringelse af realkreditlån ydet i strid med lov om realkreditlån og realkreditob- tavshedspligt, som Finanstilsynet, hvis vedkom-
ligationer, jf. § 53, stk. 1,
mende får kendskab til fortrolige oplysninger, jf. §
Bemærkning
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0002.png
2/12
8) aftale om placering af kunders porteføljemidler, jf. § 54, stk. 2,
9) forbud mod indgåelse af visse livsforsikringsaftaler, jf. § 55, stk. 1,
10) information ved indgåelse af forsikringsaftaler og under det løbende kundefor-
hold, jf. bekendtgørelser udstedt i medfør af § 56,
11) opsigelsesvarsel for forbrugerforsikringer, jf. § 57, stk. 1,
12) pligten til at overtage en bygningsforsikring, jf. § 59, stk. 1, og
13) forbud mod at bringe en bygningsbrandforsikring til ophør, jf. § 60, stk. 1.
354, stk. 8, jf. stk. 6, nr. 3.
Ved fortrolige oplysninger forstås oplysninger om
en finansiel virksomheds forretningsmæssige for-
hold og kunders forhold samt andre oplysninger
som efter deres karakter er fortrolige. Ved oplys-
ninger, der efter deres karakter af fortrolig, forstås
oplysninger, der ikke direkte relaterer sig til en-
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at Finanstilsynet af egen drift videregi- kelte kunders eller virksomheders forhold.
ver fortrolige oplysninger i summarisk eller sammenfattende form, når hverken den enkel-
te virksomhed eller dens kunder kan identificeres.
Bestemmelsen opregner en række tilfælde, hvor
videregivelse af fortrolige oplysninger er tilladt.
Stk. 5.
Fortrolige oplysninger kan videregives under en civil retssag, når en finansiel virk- Finanstilsynet kan således videregive tavshedsbe-
somhed er erklæret konkurs eller trådt i likvidation, og såfremt oplysningerne ikke vedrø- lagte oplysninger i de tilfælde, som fremgår af
rer kundeforhold eller tredjemand, der er eller har været involveret i forsøg på at redde bestemmelsen, herunder bl.a. til anklagemyndig-
virksomheden.
heden eller politiet i forbindelse med efterforsk-
ning, udvalg, grupper m.v. nedsat af erhvervsmi-
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at fortrolige oplysninger videregives nisteren, der har til formål at drøfte og koordinere
til:
indsatsen for at sikre den finansielle stabilitet,
1) Det Systemiske Risikoråd.
erhvervsministeren osv., jf. stk. 6.
2) Andre offentlige myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i for-
bindelse med efterforskning og retsforfølgning af mulige strafbare forhold omfat- Finanstilsynet kan endvidere videregive fortrolige
tet af straffeloven eller tilsynslovgivningen.
oplysninger i summarisk form, hvis det ikke er
3) Vedkommende minister som led i dennes overordnede tilsyn, jf. dog stk. 15.
muligt at identificere den enkelte virksomhed, jf.
4) Administrative myndigheder og domstole, som behandler afgørelser, der er truffet stk. 4.
af Finanstilsynet.
5) Folketingets Ombudsmand.
Derudover kan der være ganske særlige tilfælde,
6) Beskæftigelsesministeren i tilfælde af underretning i medfør af lov om Arbejds- udover de tilfælde som er opregnet, hvor videre-
markedets Tillægspension, lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond og lov om ar- givelse også kan ske inden for rammerne af stk. 1.
bejdsskadesikring.
Som eksempel kan nævnes videregivelse til rege-
7) En parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget, jf. dog stk. 13 og 15.
ringens koordinationsudvalg og økonomiudvalg.
8) Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til lov om undersøgel- En sådan videregivelse sker i så fald i medfør af
seskommissioner, jf. dog stk. 13 og 15.
straffelovens § 152 e, jf. Lov om finansiel virk-
9) Folketingets stående udvalg vedrørende en finansiel virksomheds generelle øko- somhed
med kommentar s. 1228, 3. udg. 2016.
nomiske forhold, for så vidt angår krisehåndtering af finansielle virksomheder,
når der træffes beslutning om, hvorvidt staten skal yde garanti eller stille midler Et andet eksempel på særlige omstændigheder,
til rådighed. Tilsvarende gælder i forbindelse med den parlamentariske kontrol i hvor offentliggørelse af fortrolige oplysninger kan
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0003.png
3/12
sager omfattet af 1. pkt.
10) Statsrevisorerne og Rigsrevisionen.
11) Interessenter, herunder myndigheder, involveret i forsøg på at redde et nødlidende
pengeinstitut, realkreditinstitut eller fondsmæglerselskab I, under forudsætning af
at modtagerne af oplysningerne har behov herfor, jf. dog stk. 15. Tilsvarende
gælder for forsikringsselskaber, når Finanstilsynet har modtaget et mandat fra er-
hvervsministeren.
12) De af Foreningen af Statsautoriserede Revisorer udpegede revisorer efter § 144,
stk. 5, 2. pkt., og efter § 16 g, stk. 9, i lov om finansiel stabilitet.
13) Skifteretten, jf. dog stk. 13, andre myndigheder, der medvirker ved den finansielle
virksomheds likvidation, konkursbehandling eller lignende procedurer, og kura-
tor, samt personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af en finansiel
virksomheds regnskaber, under forudsætning af at modtagerne af oplysninger har
behov herfor til varetagelse af deres opgaver.
14) Institutioner, der forvalter indskyder-, investor- eller forsikringsgarantiordninger,
under forudsætning af at oplysningerne er nødvendige for, at de kan udføre deres
arbejde.
15) Finansiel Stabilitet, under forudsætning af at Finansiel Stabilitet har behov herfor
til varetagelse af sine opgaver.
16) Erhvervsministeriet i sager om behandling af ansøgninger om og sager om stats-
ligt kapitalindskud, jf. lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter, jf. dog
stk. 15.
17) Skatteministeriet og Danmarks Statistik, når oplysningerne hidrører fra realkredit-
institutter og skal anvendes til kvalitetssikring, udvikling eller forbedring af me-
toder og modeller til vurdering af ejendomme. Skatteministeriet og Danmarks
Statistik forpligter sig ved modtagelsen til ikke at sammenstille eller samkøre op-
lysningerne med øvrige tilgængelige oplysninger, hvorved fortrolige oplysninger
kan udledes.
18) Udvalg, grupper m.v. nedsat af erhvervsministeren, der har til formål at drøfte og
koordinere indsatsen for at sikre den finansielle stabilitet.
19) Erhvervsstyrelsen i sin egenskab af tilsynsmyndighed for efterlevelse af selskabs-
lovgivningen, når videregivelse sker med henblik på at styrke det finansielle sy-
stems stabilitet og integritet, jf. dog stk. 13, Erhvervsstyrelsen og Revisornævnet i
deres egenskab af tilsynsmyndighed for den lovpligtige revision af finansielle
virksomheders regnskaber, jf. dog stk. 13, og Erhvervsstyrelsen, når oplysninger-
ne vedrører en fond eller forening omfattet af §§ 207, 214, 214 a eller 222. Vide-
regivelse efter 1. pkt. kan kun ske, under forudsætning af at modtageren har be-
finde sted, er tilfælde, hvor den der offentliggør
fortrolige oplysninger, handler i berettiget vareta-
gelse af åbenbare almeninteresse. Det vil bl.a.
være tilfældet, hvis interessen i at hindre, at of-
fentligheden får et helt misvisende billede af en
sag, der har været offentligt omtalt, er så tungtve-
jende, at myndigheden er berettiget til i et vist
omfang at anse tavshedspligten for bortfaldet, jf.
Jan Schans Christensens
Eneudredning om tavs-
hedspligt og partsbegreb i den finansielle tilsyns-
lovgivning
s. 80.
I de tilfælde, hvor Finanstilsynet videregiver for-
trolige oplysninger i medfører af stk. 5 og 6, bli-
ver vedkommende, som modtager oplysningerne
underlagt samme skærpende tavshedspligt, som
påhviler Finanstilsynet, jf. stk. 8.
Finanstilsynets tavshedspligt efter § 354 i lov om
finansiel virksomhed og mulighederne for at vide-
regive fortrolige oplysninger til udvalgte organisa-
tioner og myndigheder bygger på EU-
lovgivningen. Bestemmelsen gennemfører dele af
artiklerne 53-60 i kapitalkravsdirektivet (CRD
IV).
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0004.png
4/12
hov herfor til varetagelsen af dennes opgaver.
20) Sagkyndige, som bistår Finanstilsynet, Erhvervsstyrelsen, Revisornævnet og insti-
tutioner, der forvalter indskyder-, investor- eller forsikringsgarantiordninger, med
udførelsen af deres tilsynsopgaver, under forudsætning af at modtageren har be-
hov for oplysningerne til varetagelsen af dennes opgaver, jf. dog stk. 13 og 15.
21) Danmarks Nationalbank, centralbanker i lande inden for Den Europæiske Union
eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, Det
Europæiske System af Centralbanker og Den Europæiske Centralbank i deres
egenskab af pengepolitisk myndighed samt offentlige myndigheder, som overvå-
ger betalingssystemerne i Danmark og andre lande inden for Den Europæiske
Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område,
under forudsætning af at oplysningerne er nødvendige for dem til opfyldelse af
deres lovbestemte opgaver, herunder udførelse af pengepolitik, overvågning af
betalings- og værdipapirhåndteringssystemer samt varetagelse af det finansielle
systems stabilitet.
22) En institution, der forestår clearing af finansielle instrumenter eller penge, såfremt
det er nødvendigt for at sikre, at institutionen reagerer behørigt på misligholdelser
eller potentielle misligholdelser på det marked, hvor institutionen er ansvarlig for
clearingen.
23) Finansielle tilsynsmyndigheder i andre lande inden for Den Europæiske Union el-
ler i lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, der har
ansvaret for tilsyn med finansielle virksomheder, finansieringsinstitutter, investe-
ringsinstitutter, kreditvurderingsbureauer eller med de finansielle markeder samt
myndigheder og organer, som er ansvarlige for at opretholde den finansielle stabi-
litet gennem makroprudentiel regulering, myndigheder eller organer, som har til
formål at sikre den finansielle stabilitet, aftalemæssige sikringsordninger eller in-
stitutsikringsordninger som omhandlet i artikel 113, stk. 7, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav
til kreditinstitutter og investeringsselskaber, institutioner, der forvalter indskyder-,
investor- eller forsikringsgarantiordninger, organer, der medvirker ved finansielle
virksomheders likvidation, konkursbehandling eller lignende procedurer, samt
personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af den finansielle virksom-
heds regnskaber, under forudsætning af at modtagerne af oplysninger har behov
herfor til varetagelsen af deres opgaver.
24) Organer i andre lande inden for Den Europæiske Union eller i lande, som Unio-
nen har indgået aftale med på det finansielle område, der fører tilsyn med organer,
der medvirker ved finansielle virksomheders likvidation, konkursbehandling eller
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0005.png
5/12
lignende procedurer, myndigheder, som er ansvarlige for at føre tilsyn med afta-
lemæssige sikringsordninger eller institutsikringsordninger som omhandlet i arti-
kel 113, stk. 7, i Europa- Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af
26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselska-
ber, og myndigheder, der fører tilsyn med personer, som er ansvarlige for den
lovpligtige revision af den finansielle virksomheds regnskaber, under forudsæt-
ning af at modtageren af oplysningerne har behov herfor til varetagelsen af den-
nes opgaver, jf. dog stk. 13.
25) Organer i andre lande inden for Den Europæiske Union eller i lande, som Unio-
nen har indgået aftale med på det finansielle område, der er ansvarlige for at påvi-
se overtrædelser af selskabsretten, under forudsætning af at modtageren af oplys-
ningerne har behov herfor til varetagelsen af dennes opgaver og videregivelse
sker med henblik på at styrke det finansielle systems stabilitet og integritet, jf.
dog stk. 13.
26) Sagkyndige, som bistår myndigheder i andre lande inden for Den Europæiske
Union eller i lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle områ-
de, der fører tilsyn med organer, der medvirker ved finansielle virksomheders li-
kvidation, konkursbehandling eller lignende procedurer, myndigheder, som er an-
svarlige for at føre tilsyn med aftalemæssige sikringsordninger eller institutsik-
ringsordninger som omhandlet i artikel 113, stk. 7, i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber, og myndigheder, der fører tilsyn med
personer, som er ansvarlige for den lovpligtige revision af den finansielle virk-
somheds regnskaber, under forudsætning af at modtageren af oplysningerne har
behov herfor til varetagelsen af dennes opgaver, jf. dog stk. 13.
27) Myndigheder i andre lande inden for Den Europæiske Union eller i lande, som
Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, som er ansvarlige for
lovgivningen vedrørende tilsyn med finansielle virksomheder, i en nødsituation
som omhandlet i artikel 114, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinsti-
tut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber, under forudsæt-
ning af at modtageren af oplysningerne har behov herfor til varetagelsen af den-
nes opgaver, jf. dog stk. 15.
28) Organer i lande inden for Den Europæiske Union eller i lande, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, der har ansvaret for kontrol med
overholdelsen af reglerne for finansiel information fra udstedere af finansielle in-
strumenter, der er optaget på et reguleret marked.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0006.png
6/12
29) Ministre med ansvar for den finansielle lovgivning i andre lande inden for Den
Europæiske Union eller i lande, som Unionen har indgået aftale med på det finan-
sielle område, i forbindelse med krisehåndtering af en finansiel virksomhed.
30) Undersøgelsesudvalg nedsat af Europa-Parlamentet i henhold til artikel 226 i trak-
taten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
31) Den Europæiske Banktilsynsmyndighed, Det Europæiske Udvalg for Systemiske
Risici, Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkeds-
pensionsordninger og Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed
samt organer etableret af disse under forudsætning af, at modtagerne af oplysnin-
gerne har behov herfor til varetagelsen af deres opgaver.
32) Finansielle tilsynsmyndigheder i lande uden for Den Europæiske Union, som
Unionen ikke har indgået aftale med på det finansielle område, der har ansvaret
for tilsyn med finansielle virksomheder, finansieringsinstitutter, investeringsinsti-
tutter, kreditvurderingsbureauer eller med de finansielle markeder samt myndig-
heder og organer, som er ansvarlige for at opretholde den finansielle stabilitet
gennem makroprudentiel regulering, myndigheder eller organer, som har til for-
mål at sikre den finansielle stabilitet, aftalemæssige sikringsordninger eller insti-
tutsikringsordninger som omhandlet i artikel 113, stk. 7, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber, institutioner, der forvalter indskyder-,
investor- eller forsikringsgarantiordninger, organer, der medvirker ved finansielle
virksomheders likvidation, konkursbehandling eller lignende procedurer, samt
personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af den finansielle virksom-
heds regnskaber, jf. dog stk. 12 og 13.
33) Organer i lande uden for Den Europæiske Union, som Unionen ikke har indgået
aftale med på det finansielle område, der fører tilsyn med organer, der medvirker
ved finansielle virksomheders likvidation, konkursbehandling eller lignende pro-
cedurer, myndigheder, som er ansvarlige for at føre tilsyn med aftalemæssige sik-
ringsordninger eller institutsikringsordninger som omhandlet i artikel 113, stk. 7, i
Europa- Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013
om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, og myndig-
heder, der fører tilsyn med personer, som er ansvarlige for den lovpligtige revisi-
on af finansielle virksomheders regnskaber, jf. dog stk. 12 og 13.
34) Organer i lande uden for Den Europæiske Union eller i lande, som Unionen ikke
har indgået aftale med på det finansielle område, der er ansvarlige for at påvise
overtrædelser af selskabsretten, under forudsætning af at videregivelse sker med
henblik på at styrke det finansielle systems stabilitet og integritet, jf. dog stk. 12
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0007.png
7/12
og 13.
35) Sagkyndige, som bistår myndigheder i lande uden for Den Europæiske Union el-
ler i lande, som Unionen ikke har indgået aftale med på det finansielle område,
der fører tilsyn med organer, der medvirker ved finansielle virksomheders likvida-
tion, konkursbehandling eller lignende procedurer, myndigheder, som er ansvarli-
ge for at føre tilsyn med aftalemæssige sikringsordninger eller institutsikringsord-
ninger som omhandlet i artikel 113, stk. 7, i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinsti-
tutter og investeringsselskaber, og myndigheder, der fører tilsyn med personer,
som er ansvarlige for den lovpligtige revision af den finansielle virksomheds
regnskaber, jf. dog stk. 12 og 13.
36) Told- og skatteforvaltningen i sager omfattet af skattekontrolloven § 6 D, stk. 2.
37) Den færøske landsstyremand for finansanliggender som led i ansvaret for den
økonomiske stabilitet på Færøerne og til brug for krisehåndtering af finansielle
virksomheder på Færøerne.
38) Det grønlandske landsstyremedlem for Erhverv og Arbejdsmarked som led i an-
svaret for den økonomiske stabilitet i Grønland og til brug for krisehåndtering af
finansielle virksomheder i Grønland.
39) Færøernes Lagtings stående udvalg vedrørende en færøsk finansiel virksomheds
generelle økonomiske forhold, for så vidt angår krisehåndtering af færøske finan-
sielle virksomheder, når der træffes beslutning om, hvorvidt Færøernes landsstyre
skal yde garanti eller stille midler til rådighed. Tilsvarende gælder i forbindelse
med den parlamentariske kontrol i sager omfattet af 1. pkt.
40) Grønlands Landstings stående udvalg vedrørende en grønlandsk finansiel virk-
somheds generelle økonomiske forhold, for så vidt angår krisehåndtering af grøn-
landske finansielle virksomheder, når der træffes beslutning om, hvorvidt Grøn-
lands landsstyre skal yde garanti eller stille midler til rådighed. Tilsvarende gæl-
der i forbindelse med den parlamentariske kontrol i sager omfattet af 1. pkt.
41) Færøske tilsynsmyndigheder på det finansielle område under forudsætning af, at
modtagerne er underlagt en lovbestemt tavshedspligt, der mindst svarer til tavs-
hedspligten i medfør af stk. 1, og at modtagerne har behov for oplysningerne til
varetagelse af deres opgaver, jf. dog stk. 13.
42) Myndigheder el.lign. i andre lande inden for Den Europæiske Union eller i lande,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, som forestår afvik-
lingen af pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondsmæglerselskaber I, i for-
bindelse med myndighedernes udarbejdelse af koncernafviklingsplaner.
43) Afviklingsmyndigheder i lande uden for Den Europæiske Union, som Unionen
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0008.png
8/12
ikke har indgået aftale med på det finansielle område.
Stk. 7.
Finanstilsynet kan videregive fortrolige oplysninger til Den Europæiske Banktil-
synsmyndighed om resultatet af stresstest udført af Finanstilsynet efter artikel 100 i Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve
virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber
eller efter artikel 32 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1093/2010 af
24. november 2010 om oprettelse af en europæisk tilsynsmyndighed.
Stk. 8.
Alle, der i henhold til stk. 5 og 6 modtager fortrolige oplysninger fra Finanstilsynet,
er med hensyn til disse oplysninger undergivet den i stk. 1 omhandlede tavshedspligt.
Stk. 9.
Fortrolige oplysninger modtaget i medfør af stk. 6, nr. 31, kan uanset tavshedsplig-
ten som nævnt i stk. 8 udveksles direkte mellem på den ene side Den Europæiske Banktil-
synsmyndighed, Den Europæiske
Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger og Den Euro-
pæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed samt organer etableret af disse og på
den anden side Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici.
Stk. 10.
Fortrolige oplysninger, som Finanstilsynet modtager, må kun anvendes i forbin-
delse med tilsynshvervet, i forbindelse med afviklingshvervet, til pålæggelse af sanktio-
ner, eller hvis tilsynets afgørelse påklages til højere administrativ myndighed eller ind-
bringes for domstolene.
Stk. 11.
Adgangen til udlevering af fortrolige oplysninger til Folketingets stående udvalg i
henhold til stk. 6, nr. 9, er begrænset til dokumenter i sager, der er oprettet i Finanstilsynet
efter den 16. september 1995. For realkreditinstitutter gælder begrænsningen dokumenter
i sager, der er oprettet i Finanstilsynet efter den 1. juni 1995. Adgangen til udlevering af
fortrolige oplysninger til Færøernes Lagtings stående udvalg i henhold til stk. 6, nr. 39, og
til Grønlands Landstings stående udvalg i henhold til stk. 6, nr. 40, er begrænset til doku-
menter i sager, der er oprettet i Finanstilsynet efter den 1. januar 2006.
Stk. 12.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 32-35, kan alene ske
1) på baggrund af en international samarbejdsaftale, og
2) under forudsætning af at modtagerne mindst er underlagt en lovbestemt tavsheds-
pligt, der svarer til tavshedspligten i medfør af stk. 1, og har behov for oplysnin-
gerne til varetagelse af deres opgaver.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0009.png
9/12
Stk. 13.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 7, 8, 13, 19, 20, 24-26, 32-35 og 41, af fortrolige
oplysninger, der hidrører fra lande inden for Den Europæiske Union eller lande, som Uni-
onen har indgået aftale med på det finansielle område, kan endvidere alene ske, såfremt de
myndigheder, som har afgivet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse, og
må udelukkende benyttes til det formål, som tilladelsen vedrører. Ved videregivelse af
oplysninger efter stk. 6, nr. 20, 26 og 35, meddeler Finanstilsynet de myndigheder eller
organer, som har videregivet oplysningerne, hvilke sagkyndige oplysningerne vil blive
videresendt til, med angivelse af de sagkyndiges beføjelser.
Stk. 14.
Videregivelse af fortrolige oplysninger til afviklingsmyndigheder i medfør af stk.
6, nr. 42, kan alene ske, såfremt betingelserne i stk. 12, nr. 2, og stk. 13 er opfyldt og af-
viklingsmyndighedernes afviklingsfunktioner svarer til de funktioner, der er fastsat i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for gen-
opretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber.
Stk. 15.
Videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør af stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11, 16, 20 og
27, kan alene ske, såfremt de myndigheder eller organer, som har afgivet oplysningerne,
eller de myndigheder i den medlemsstat, hvor kontrolbesøget eller inspektionen er foreta-
get, har givet deres udtrykkelige tilladelse, hvor oplysningerne er modtaget enten fra Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed, Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici, Den
Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger
eller Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed og organer etableret
under disse samt i henhold til denne lov, bestemmelser udstedt i medfør
af denne lov, andre direktiver vedrørende kreditinstitutter, forordninger udstedt i medfør
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at
udøve virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringssel-
skaber, artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1092/2010 af 24.
november 2010 om makrotilsyn på EU-plan med det finansielle system og om oprettelse
af et europæisk udvalg for systemiske risici, artikel 31, 35 og 36 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 1093/2010 af 24. november 2010 om oprettelse af en europæ-
isk tilsynsmyndighed (Den Europæiske Banktilsynsmyndighed) samt artikel 31 og 36 i
forordning (EU) nr. 1095/2010 om oprettelse af en europæisk tilsynsmyndighed (Den
Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed) eller fra myndigheder, der har
ansvaret for tilsynet med finansielle virksomheder, finansieringsinstitutter, investeringsin-
stitutter, kreditvurderingsbureauer og de finansielle markeder, myndigheder og organer,
som er ansvarlige for at opretholde det finansielle systems stabilitet gennem anvendelse af
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0010.png
10/12
makroprudentielle regler, myndigheder eller organer, som har til formål at sikre den fi-
nansielle stabilitet, aftalemæssige sikringsordninger eller institutsikringsordninger som
omhandlet i artikel 113, stk. 7, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringssel-
skaber, institutioner, der forvalter indskyder-, investor- eller forsikringsgarantiordninger,
organer, der medvirker ved finansielle virksomheders likvidation, konkursbehandling eller
lignende procedurer, og personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af den
finansielle virksomheds regnskaber, eller hvor oplysninger er tilvejebragt ved kontrolbe-
søg eller undersøgelse efter § 346, stk. 4.
Stk. 16.
Har en skyldner, kautionist eller investor betydelige forpligtelser over for flere
finansielle virksomheder, kan Finanstilsynet give de pågældende virksomheder underret-
ning herom.
Hvidvaskloven
Denne tavshedsbestemmelse svarer til, hvad der
gælder efter de øvrige tilsynslove, herunder lov
om finansiel virksomhed. Der er dog forskelle i
den kreds af myndigheder, som de fortrolige op-
lysninger kan videregives til. I forhold til mulig-
heden for at videregive oplysninger til ministeren
Stk. 2.
Samtykke fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke perso- er reglerne dog de samme som i lov om finansiel
ner som nævnt i stk. 1 til at videregive fortrolige oplysninger.
virksomhed.
Stk. 3.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at fortrolige oplysninger videregives til:
Tavshedspligten, der fremgår af § 56 i hvidvask-
1) Tilsynsmyndigheder i henhold til denne lov.
loven, bygger på EU-lovgivningen og gennemfø-
2) Medlemmer af samarbejdsforum, jf. § 74.
rer dele af artikel 49 i 4. hvidvaskdirektiv.
3) Andre offentlige myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i for-
bindelse med efterforskning og retsforfølgning af mulige strafbare forhold omfat-
tet af straffeloven, denne lov eller anden tilsynslovgivning.
4) SKAT, når videregivelse sker til brug for SKATs undersøgelse af mulige over-
trædelser af told- og skattelovgivningen.
5) Vedkommende minister som led i dennes overordnede tilsyn.
6) Administrative myndigheder og domstole, som behandler afgørelser, der er truffet
af Finanstilsynet.
7) Folketingets Ombudsmand.
8) En parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget.
§ 56 Finanstilsynets ansatte er under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til
at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til gennem tilsynsvirksom-
heden. Det samme gælder personer, der udfører serviceopgaver som led i tilsynets drift,
og eksperter, der handler på Finanstilsynets vegne. Dette gælder også efter ansættelses-
eller kontraktforholdets ophør.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0011.png
11/12
9) Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til lov om undersøgel-
seskommissioner.
10) Statsrevisorerne og Rigsrevisionen.
11) Skifteretten, andre myndigheder, der medvirker ved den finansielle virksomheds
likvidation, konkursbehandling eller lignende procedurer, kurator samt personer,
der er ansvarlige for den lovpligtige revision af en finansiel virksomheds regnska-
ber, under forudsætning af at modtagerne af oplysningerne har behov herfor til
varetagelse af deres opgaver.
12) Finansiel Stabilitet A/S, under forudsætning af at Finansiel Stabilitet A/S har be-
hov herfor til varetagelse af sine opgaver.
13) Udvalg og grupper m.v. nedsat af erhvervsministeren, der har til formål at drøfte
og koordinere indsatsen for at sikre den finansielle stabilitet.
14) Den færøske landsstyremand for finansanliggender som led i ansvaret for den
økonomiske stabilitet på Færøerne og til brug for krisehåndtering af finansielle
virksomheder på Færøerne.
15) Det grønlandske landsstyremedlem for erhverv og arbejdsmarked som led i an-
svaret for den økonomiske stabilitet i Grønland og til brug for krisehåndtering af
finansielle virksomheder i Grønland.
16) Færøske tilsynsmyndigheder på det finansielle område, under forudsætning af at
modtagerne er underlagt en lovbestemt tavshedspligt, der mindst svarer til tavs-
hedspligten i medfør af stk. 1, og at modtagerne har behov for oplysningerne til
varetagelse af deres opgaver, jf. dog stk. 6.
17) Erhvervsstyrelsen i sin egenskab af tilsynsmyndighed for efterlevelse af selskabs-
lovgivningen, når videregivelse sker med henblik på at styrke det finansielle sy-
stems stabilitet og integritet, jf. dog stk. 6, Erhvervsstyrelsen, Revisortilsynet og
Revisornævnet i deres egenskab af tilsynsmyndighed for den lovpligtige revision
af finansielle virksomheders regnskaber, jf. dog stk. 6, og Erhvervsstyrelsen, når
oplysningerne vedrører en fond eller forening omfattet af §§ 207, 214, 214 a eller
222 i lov om finansiel virksomhed. Videregivelse efter 1. pkt. kan kun ske, under
forudsætning af at modtageren har behov herfor til varetagelsen af sine opgaver.
18) Tilsynsmyndigheder i et EU- eller EØS-land, der har ansvaret for tilsyn med per-
soners og virksomheders overholdelse af lovgivning om forebyggende foranstalt-
ninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU af 20. maj 2015 om oplysninger,
der skal medsendes ved pengeoverførsler, og forordninger indeholdende regler
om finansielle sanktioner mod lande, personer, grupper, juridiske enheder eller
organer, under forudsætning af at modtagerne af oplysninger har et behov herfor
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om hvilke generelle henholdsvis særlige tavshedspligtsregler der gælder for ministerens og Finanstilsynets muligheder for at udtale sig om konkrete sager og tilsyn, til erhvervsministeren
1884539_0012.png
12/12
til varetagelsen af deres opgaver.
19) Finansielle tilsynsmyndigheder i lande uden for EU eller EØS, der har ansvaret
for tilsyn med personers og virksomheders overholdelse af lovgivning om fore-
byggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme.
Stk. 4.
Videregivelse i henhold til stk. 3, nr. 19, kan alene ske på baggrund af en internati-
onal samarbejdsaftale, og under forudsætning af at modtagerne mindst er underlagt en
lovbestemt tavshedspligt, der svarer til tavshedspligten i medfør af stk. 1, og har et væ-
sentligt behov for oplysningerne til varetagelse af deres opgaver.
Stk. 5.
Alle, der i henhold til stk. 3, nr. 1-17, modtager fortrolige oplysninger fra Finanstil-
synet, er med hensyn til disse oplysninger undergivet tavshedspligten som nævnt i stk. 1.
Stk. 6.
Videregivelse i henhold til stk. 3, nr. 1, 2, 8, 9, 11, 16, 18 og 19, af fortrolige op-
lysninger, der hidrører fra et EU- eller EØS-land eller finansielle tilsynsmyndigheder i
lande uden for EU eller EØS, kan endvidere alene ske, såfremt de myndigheder, som har
afgivet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse, og må udelukkende benyttes
til det formål, som tilladelsen vedrører.
Stk. 7.
Fortrolige oplysninger, som Finanstilsynet modtager, må kun anvendes i forbindel-
se med tilsynshvervet til at pålægge sanktioner, eller hvis tilsynsmyndighedens afgørelse
påklages til højere administrativ myndighed eller indbringes for domstolene.
Derudover findes der tilsvarende tavshedsbestemmelser i en række andre love, som henhører under Finanstilsynet. Nedenfor følger en
oplistning af de tavshedsbestemmelser, som findes i de pågældende love:
§ 136 i lov om betalinger
§ 224 i lov om kapitalmarkeder
§ 175 i lov om investeringsforeninger m.v.
§ 170 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
§ 17 i lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere
§ 27 f i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
§ 15 i lov om en garantifond for skadeforsikringsselskaber
§ 13 i lov om ejendomskreditselskaber
§ 66 a i lov om tilsyn med firmapensionskasser
§ 49 i lov om forsikringsformidling