Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1877617_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. april 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 121 alm. del stillet den 5. marts 2018 efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Andreas Steenberg (RV)
Spørgsmål:
Hvordan agter ministeren at sikre, at små og mellemstore virksomheder
får mulighed for at byde ind, når SKI’s kæmpeudbud på 1,6 mia. kr. på
fødevareområdet bliver genudbudt, efter at Klagenævnet for Udbud har
annulleret udbuddet i dets nuværende form?
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgsmålet vedrører kendelsen
fra Klagenævnet for Udbud af 9. februar 2018, hvori nævnet annullerer
tildelingsbeslutningen i SKI’s udbud af rammeaftale
”50.90
Fødevarer”.
Kendelsen vedrører i alt 11 påstande, men ingen af disse påstande vedrø-
rer små og mellemstore virksomheders mulighed for at byde på udbuddet.
I udvalgsspørgsmålet spørges der til, hvordan jeg som erhvervsminister
agter at sikre, at små og mellemstore virksomheder får mulighed for at
byde ind, når SKI genudbyder den omtalte opgave.
Som ansvarlig minister for udbudsreglerne, kan jeg oplyse om, hvilke
muligheder udbudsloven giver for, at små og mellemstore virksomheder
også kan deltage i konkurrencen om de offentlige opgaver.
Offentlige ordregivere er forpligtede til i udbudsmaterialet at oplyse bag-
grunden for, hvorfor en udbudt kontrakt ikke er opdelt, såfremt den kunne
have været det. Dette såkaldte opdel eller forklar-princip følger af ud-
budslovens § 49, stk. 2.
Formålet med denne bestemmelse er at sikre, at ordregiverne overvejer,
om det kan være fordelagtigt at opdele en kontrakt, så små eller mellem-
store virksomheder får bedre mulighed for at byde på de pågældende op-
gaver. Opdeling af kontrakter kan i nogle tilfælde bidrage til at sikre, at
der skabes effektiv konkurrence om de offentlige opgaver og dermed, at
de offentlige midler anvendes effektivt.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: MFU spm. om, hvordan ministeren agter at sikre, at små og mellemstore virksomheder får mulighed for at byde ind, når SKI’s kæmpeudbud på 1,6 mia. kr. på fødevareområdet bliver genudbudt, efter at Klagenævnet for Udbud har annulleret udbuddet i dets nuværende form, til erhvervsministeren
Jeg mener, at det er meget vigtigt, at der er fair og lige konkurrence om
offentlige opgaver
også for små og mellemstore virksomheder. Af
samme årsag har jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at
iværksætte en informationsindsats for at fremme efterlevelsen af reglerne,
ligesom jeg årligt følger regelefterlevelsen på dette område med henblik
på at vurdere behovet for evt. at iværksætte yderligere initiativer.
Endelig er det relevant at påpege, at små og mellemstore virksomheder
efter omstændighederne også kan have mulighed for at agere underleve-
randører til større virksomheder, der eksempelvis har vundet større of-
fentlige kontrakter. Små og mellemstore virksomheder kan således godt
være leverandører til det offentlige uden, at de direkte tildeles en kontrakt
gennem et udbud.
Med hensyn til det forestående genudbud, har jeg indhentet bidrag fra
Finansministeriet, der er medejer Staten og Kommunernes Indkøbsser-
vice A/S (SKI). Finansministeriet kan oplyse følgende:
”I forbindelse med besvarelsen af spørgsmål har Finansministeriet anmo-
det SKI om svarbidrag.
SKI har i den forbindelse udtalt:
”Aftale 50.90 Fødevarer er en del af det fælleskommunale, forpligtende
indkøbsprogram, som regeringen og KL har aftalt og bekræftet i en ræk-
ke økonomiaftaler siden 2012. Formålet med programmet er at effektivi-
sere det kommunale indkøb. Erfaringerne er positive, og regeringen og
KL har i 2015 aftalt, at der skal etableres op mod 40 fælleskommunale
indkøbsaftaler i 2020.
De konkrete indkøbskategorier i indkøbsprogrammet udvælges af en sty-
regruppe, der består af repræsentanter fra kommunerne og KL. I forbin-
delse med udvælgelsen af nye kategorier, lægger styregruppen blandt
andet vægt på, at der er basis for en velfungerende fælles aftale, og at der
er klare indikationer på et effektiviseringspotentiale.
De fælleskommunalt, forpligtende aftaler er alle karakteriseret ved, at de
udvikles i tæt samarbejde med repræsentanter fra kommunerne for at
sikre, at aftalerne matcher kommunernes ønsker og behov.
Den omtalte fælleskommunale aftale 50.90 Fødevarer fra 2017 er målret-
tet storkøkkenerne i de 51 kommuner, der har tilsluttet sig aftalen. Det er
kun 51 tilsluttede kommuner, der kan bruge aftalen. Aftalen indeholder
efter kommunernes ønske
et fuldt økologisk og konventionelt sorti-
ment.”
SKI udtaler yderligere:
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: MFU spm. om, hvordan ministeren agter at sikre, at små og mellemstore virksomheder får mulighed for at byde ind, når SKI’s kæmpeudbud på 1,6 mia. kr. på fødevareområdet bliver genudbudt, efter at Klagenævnet for Udbud har annulleret udbuddet i dets nuværende form, til erhvervsministeren
”Da SKI udviklede fødevareaftalen, blev det drøftet, om aftalen skulle
opdeles i forskellige fødevarekategorier, såsom mejeri, kød, brød mv.
Repræsentanter fra kommunerne
altså dem der professionelt skulle
bruge aftalerne til at lave mad i storkøkkenerne
vurderede imidlertid, at
en opdeling i fødevarekategorier vil tage tid væk fra selve madlavningen.
Det skyldes blandt andet, at køkkenerne ville skulle bruge mere tid, når
varerne skulle bestilles hos forskellige leverandører, leveres på flere for-
skellige tidspunkter (med et øget forbrug af brændstof), og når der efter-
følgende skulle håndteres flere forskellige fakturaer med forskellige beta-
lingskrav og -frister mv.
Med til denne beslutning hører også, at aftale 50.90 har en samlet esti-
meret volumen på 400 mio. kr. om året. I april 2014 estimerede Landbrug
& Fødevarer i en markedsanalyse af
”Foodservice sektoren i Danmark”,
at sektoren omsætter for mere end 48,5 mia. om året. I forhold til dette
fylder den fælleskommunale aftale knap 1 pct. af markedet. Ses der alene
på det offentlige marked fylder aftalen mindre end 4 pct.
På trods af den høje vægtning af kvalitet, tilvejebringer aftale 50.90 et
besparelsespotentiale for de 51 kommuner på ca. 20 pct., svarende til 79
mio. kr. om året.
På baggrund af analyser af markedet og egne indkøbsbehov, er det kom-
munerne, der langt hen ad vejen fastlægger den konkrete udformning af
aftalen. Genudbuddet af aftale 50.90 Fødevarer forventes i tråd med den
eksisterende aftale at have fokus på de kommunale storkøkkener i kom-
munerne.
Kommunerne har ikke ens politikker på fødevareområdet, og da projekt-
gruppen og SKI udviklede den eksisterende aftale 50.90 Fødevarer, råd-
førte SKI sig blandt andet med ”Kloge
Fødevareindkøb”
under den selv-
ejende institution Madkulturen under Miljø- og Fødevareministeriet.
Kloge Fødevareindkøb var netop sat i verden for at yde rådgivning og
vejledning, så økologiske og lokale fødevarer kunne udgøre en større
andel af de offentlige fødevareindkøb. Resultatet blev, at SKI udarbejdede
en fleksibel model, der gjorde det muligt for kommunerne at undtage sig
forpligtelsen på dele af sortimentet, som i stedet kunne anskaffes på an-
den vis i overensstemmelse med lokale prioriteter. Kommunerne fik såle-
des mulighed for at skræddersy deres deltagelse i aftalen
fx ved at købe
frugt, grøntsager, mejeri eller kød uden for den fælles aftale.
Det hører endvidere med til det samlede billede, at SKI har to rammeaf-
taler på fødevarer. SKI har således valgt at opdele fødevareområdet i to
afgrænsede aftaler med i alt 3 forskellige leverandører. Dertil kommer
alle de andre fødevareaftaler, som udbydes af offentlige ordregivere.”
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: MFU spm. om, hvordan ministeren agter at sikre, at små og mellemstore virksomheder får mulighed for at byde ind, når SKI’s kæmpeudbud på 1,6 mia. kr. på fødevareområdet bliver genudbudt, efter at Klagenævnet for Udbud har annulleret udbuddet i dets nuværende form, til erhvervsministeren
Som
det fremgår af SKI’s besvarelse, er den nu
ophævede aftale udfor-
met efter kommunernes ønsker om sortiment og anvendelsesområde. Af-
talen rettede sig således mod storkøkkener og dækker kun en mindre del
af det samlede kommunale indkøb. Derudover havde kommunerne en høj
grad af frihed til at anvende aftalen efter kommunens politik og lokale
prioriteter.
Det fremgår ligeledes, at SKI udformede aftalen efter et udtrykt behov fra
kundernes side om, at bestilling skal være så enkelt som mulig, så man
ikke skal bestille forskellige varer hos forskellige leverandører.
SKI forventer, at det kommende genudbud vil være i tråd med den gamle
aftale”.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
4