Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1864522_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
ERU alm. del
samrådsspørgsmål E vedrørende danske prioriteter på
ministerens område i relation til EU-arbejdet, samt om de for udvalget
relevante sager i forhold det bulgarske EU-formandskab stillet på ud-
valgets vegne af formand Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig orientere om danske prioriteter på
mit område i relation til EU-arbejdet, samt om de for ud-
valget relevante sager i forhold til det aktuelle bulgarske
EU-formandskab.
[Indledning]
Det er klart, at Brexit-forhandlingerne mellem EU og Stor-
britannien påvirker det europæiske samarbejde, også på det
erhvervspolitiske område. Det skyldes blandt andet den
usikkerhed, som de uklare og skiftende meldinger fra briti-
ske ministre er med til at skabe
ikke mindst hos virk-
somhederne.
Jeg håber, at vi frem mod Det Europæiske Råds møde i
marts kan få skabt større klarhed, herunder i forhold til at
nå til enighed om rammerne for en overgangsordning.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
2/11
Samtidigt ser vi en stadig stigende optimisme blandt
EU27. I februar i år offentliggjorde Kommissionen, at be-
skæftigelsen er nået op på det højeste niveau nogensinde i
EU med mere end 236 mio. mennesker i beskæftigelse - og
det styrker troen på, at det går den rette vej.
Generelt står erhvervspolitikken højt på EU-dagsordenen.
Bulgarien har sammen med det efterfølgende østrigske
formandskab en stor opgave foran sig ift. at afslutte de
igangværende sager i Kommissionens strategier for hhv.
det indre marked og det digitale indre marked, inden ud-
gangen af 2018.
Det bulgarske formandskab har ud over konkurrenceevnen
også en række andre prioriteter i form af sikkerhed, stabili-
tet og solidaritet.
Jeg vil i dag nævne en række konkrete sager inden for om-
råderne: 1) industripolitik 2) det digitale indre marked, 3)
det indre marked, 4) handelspolitik, 5) det finansielle om-
råde, og 6) søfart.
[Industripolitik]
Industripolitikken er fortsat på dagsordenen under det bul-
garske formandskab, som planlægger at vedtage nye råds-
konklusioner på rådsmødet i marts.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
3/11
Formålet er at sende en stærk opfordring til den næste
Kommission om, at industripolitikken skal prioriteres og at
Rådet forventer en ambitiøs strategi for området.
For at forberede arbejdet med en ny strategi var industripo-
litik også hovedemnet på det uformelle rådsmøde i Sofia.
Her ønskede formandskabet at gøre den til tider lidt flyv-
ske og ukonkrete industripolitik mere håndgribelig ved
bl.a. at drøfte hvor europæisk industri skal være i 2030
samt hvilke konkurrencefordele EU har.
Overordnet set er regeringens holdning på industripolitik-
ken fokuseret på at udnytte nye muligheder for vækst, her-
under særligt digitalisering, og samtidig har vi været op-
mærksomme på at undgå protektionisme og sektorspecifik
statsstøtte.
[Det digitale indre marked]
Hvad angår det digitale indre marked er regeringen stor for-
taler for et digitalt indre marked, der er kendetegnet ved
åbenhed over for digital innovation og konkurrence, og ved
lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder. Derfor
er det fra mit perspektiv godt og vigtigt at bulgarerne for-
ventes at fortsætte esternes gode arbejde på området.
Regeringen lægger generelt vægt på juridisk klarhed og
sammenhæng på tværs af de lovforslag, der fortsat forhand-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
4/11
les på området og det er for mig at se også vigtigt, at initiati-
verne ikke medfører unødige byrder for erhvervslivet.
Det gælder også de igangværende drøftelser om
e-
databeskyttelsesforordningen,
som jeg i morgen vil forelæg-
ge for Europaudvalget til forhandlingsoplæg.
Regeringen støtter det overordnede formål i forslaget om en
e-databeskyttelsesforordning,
der skal sikre beskyttelse af
persondata ved elektronisk kommunikation. Forslaget inde-
holder bl.a. regler for cookies og spam, og er en opdatering
af det gældende e-databeskyttelsesdirektiv.
Regeringen lægger vægt på, at forslaget ikke overlapper
med reglerne i den generelle databeskyttelsesforordning, der
træder i kraft i maj 2018. Samtidig arbejder regeringen for at
skabe transparente og fremtidssikrede rammebestemmelser
for elektronisk kommunikation.
[Det indre marked]
I forhold til det indre marked har det bulgarske formandskab
fokus på at sikre fremdrift i forhandlingerne i Rådet på en
række forslag.
Som tidligere nævnt i dette udvalg, fremgår det af en analy-
se fra Erhvervsstyrelsen, at reallønnen i Danmark er næsten
10 pct. højere, end den ville have været, hvis vi ikke havde
været medlem af det indre marked.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
5/11
Det indre marked er utvetydigt en fordel for dansk økono-
mi og regeringen bakker derfor op om Kommissionens be-
stræbelser på at forbedre det indre marked for varer og tje-
nester gennem en række konkrete initiativer.
Det bulgarske formandskab forventes at indlede forhand-
linger med Europa-Parlamentet om forslaget om en
fælles
digital portal.
Portalen skal fungere som én online indgang
på EU-niveau til information, grænseoverskridende digita-
le selvbetjeningsløsninger og en række vejledningstjene-
ster.
Fra dansk side støtter man det overordnede formål med
portalen. Regeringen har dog gjort opmærksom på at det
ikke må ske på bekostning af allerede opnåede resultater,
fx i forhold til offentlig digitalisering i Danmark.
Det bulgarske formandskab har også indledt forhandlin-
gerne om Kommissionens varepakke. Pakken indeholder
forslag til en ny forordning om
gensidig anerkendelse
af
varer samt forslag til en ny forordning om
markedsover-
vågning.
Regeringen støtter op om den nye varepakke, der kan
medvirke til at skabe et mere velfungerende indre marked
for varer og øge forbrugertilliden.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
1864522_0006.png
6/11
Endelig forventes det bulgarske formandskab at forsøge at
nå en endelig aftale med Europa-Parlamentet om forslage-
ne om en
proportionalitetstest
for lovregulerede erhverv
og en ny
notifikationsprocedure
for tjenesteydelser.
Begge forslag søger at begrænse introduktionen af nationa-
le særregler for derigennem at fremme et velfungerende
indre marked for tjenesteydelser. Regeringen støtter derfor
også disse forslag, da de vil gøre det nemmere for virk-
somhederne at agere over grænserne.
Der forhandles desuden et forslag om et
servicekort.
For-
slaget indebærer, at servicevirksomheder, modsat i dag,
kan gennemføre alle administrative procedurer elektronisk
hjemmefra, når de skal udføre en opgave i en anden med-
lemsstat.
Regeringen lægger i forhandlingerne afgørende vægt på, at
vi kan opretholde et effektivt tilsyn med udenlandske tje-
nesteydere i Danmark. Forslaget møder dog modstand i
både Rådet og Europa-Parlamentet, hvilket kan gøre det
svært at realisere.
På konkurrenceområdet har Kommissionen fremsat et di-
rektivforslag, der skal styrke de nationale myndigheders
håndhævelse af konkurrencereglerne.
Regeringen bakker op om direktivets formål, fordi fri og
lige konkurrence bidrager til vækst, produktivitet og inno-
vation.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
1864522_0007.png
7/11
Regeringen lægger dog
betydelig vægt
på, at direktivfor-
slaget ikke ændrer grundlæggende på dansk retspleje og
retstraditioner, og at vi kan beholde de nuværende retssik-
kerhedsgarantier for virksomheder, der anklages for en
overtrædelse af EU-konkurrencereglerne.
Det er forventningen, at det bulgarske formandsskab vil gå
efter en generel indstilling i løbet af foråret.
Hvad angår forbrugerpolitikken forventes dette ikke priori-
teret højt af det bulgarske formandskab. Kommissionen
forventes dog snart at præsentere resultatet af en tidligere
REFIT evaluering under navne
”New Deal for Consu-
mers”.
Pakken er en målrettet og relativt begrænset opfølgning og
forventes bl.a. at fokusere på bedre håndhævelse og øget
gennemsigtighed for forbrugere ved handel på online plat-
forme og ved køb af digitale tjenester. Hvis tidsplanen
holder, forventes det bulgarske formandskab at indlede
forhandlinger i maj-juni.
Regeringen arbejder overordnet for, at der på forbrugerom-
rådet gøres op med overflødige oplysningsforpligtelser. Vi
forsøger derfor aktivt at få Kommissionen til i højere grad
at trække på indsigter fra adfærdsundersøgelser, for at lave
regler, der har den ønskede effekt.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
8/11
[Handelspolitik]
På det handelspolitiske område har USA for nyligt indført
øget told på vaskemaskiner og solceller. Det skaber igen
fornyet bekymring for en negativ spiral, hvor nogle af ver-
dens største økonomier lukker om sig selv. Det er dårligt
nyt for Danmark, der er en lille og åben økonomi og af-
hængig af fri handel med omverdenen.
Kommissionens nye forslag om at indføre et fælles EU-
regelsæt for
screening af udenlandske investeringer
vil ha-
ve min særlige bevågenhed i de kommende måneder.
Formålet er at sætte en fælles juridisk ramme for screening
af investeringer i EU og styrke koordination og samarbejde
mellem medlemslandene og Kommissionen.
Regeringen anerkender, at der er rejst en relevant problem-
stilling vedr. screening af udenlandske direkte investerin-
ger og forholder sig konstruktivt i forhandlingerne. Det er
dog vigtigt, at den endelige beslutningskompetence beva-
res på nationalt niveau, og at mekanismen ikke anvendes
til protektionistiske formål eller på måder, der kan begræn-
se investeringslysten.
Endelig vil jeg på det handelspolitiske område fremhæve,
at det er rigtigt godt nyt, at der arbejdes hårdt på at afslutte
forhandlingerne om en række bilaterale handelsaftaler,
herunder aftalerne med Mexico, MERCOSUR-landene og
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
9/11
Chile. Det er aftaler, der sender et vigtigt politisk signal til
omverdenen om, at det ikke er alle, der ønsker at lukke si-
ne markeder, men derimod mener at fair og fri samhandel
er til gavn for alle parter.
[Det finansielle område]
På det finansielle område har det bulgarske formandskab
særligt prioriteret det videre arbejde med den
pakke af re-
formforslag af den finansielle regulering,
som Kommissi-
onen fremsatte i november 2016.
Formålet med pakken er at styrke de finansielle virksom-
heders modstandsdygtighed yderligere mod fremtidige fi-
nansielle kriser.
Det estiske formandskab gjorde i efteråret en række frem-
skridt i forhandlingerne, og vi forventer, at forhandlingerne
i Rådet kan afsluttes under bulgarsk formandskab. Derefter
vil forhandlingerne med Europa-Parlamentet skulle indle-
des.
Fra regeringens side arbejder vi fortsat aktivt på at sikre, at
reglerne udformes på en måde, så de ikke bliver en væsent-
lig udfordring for blandt andet de danske realkreditinstitut-
ter og de danske boligejere. Og det ser heldigvis ud til at
lykkes flere steder.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
10/11
Samme fokus har vi i forhold til den kommende imple-
mentering af Basel IV-standarderne, som blev færdiggjort i
december 2017. De nye standarder kan indebære en række
negative komplikationer for danske banker og realkreditin-
stitutter, og vi vil selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan i de
kommende forhandlinger, for at sikre, at den danske finan-
sielle sektor ikke rammes unødigt hårdt af Basel-kravene.
Det er dog forventningen, at der vil gå noget tid, før
Kommissionen vil fremsætte sit forslag til, hvordan de nye
Basel-standarder skal implementeres i EU.
Det bulgarske formandskab vil også fortsætte arbejdet med
kapitalmarkedsunionen.
Det er et vigtigt arbejde som rege-
ringen fortsat støtter, så vi bedre kan fremme investeringer
særligt for små og mellemstore virksomheder.
I denne forbindelse forventer vi blandt andet, at Kommis-
sionen senere på måneden vil fremsætte et forslag, der skal
sikre en fast og præcis definition af realkreditobligationer
og andre dækkede obligationer i EU-lovgivningen.
Det er forventningen
samt en afgørende prioritet for re-
geringen
at den kommende ramme for realkreditten byg-
ger på velfungerende nationale modeller som den danske.
[søfart]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, til erhvervsministeren
11/11
Til sidst vil jeg sige, at på søfartsområdet, ser regeringen
frem til Kommissionens ventede revision af Meldepligtsdi-
rektivet til maj. Dette forventes at kunne lette erhvervets
administrative byrder væsentligt og det vil være godt for
Det Blå Danmark.
Tak for ordet.