Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
21. marts 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 111 alm. del stillet af udvalget den 21. febru-
ar 2018 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke forhold Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen navnlig ser på i forbindelse med sin kontrol af fusioner, her-
under i hvilket omfang/efter hvilke regler der i denne proces indgår fusi-
onsdeltagernes omsætning og markedsandele i vurderingen af markeds-
dominans.
Svar:
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at besvare spørgs-
målet.
”Fusionskontrollen
består i en undersøgelse af, om fusionen vil hæmme
den effektive konkurrence betydeligt jf. SIEC-testen, som blev indført
med ændringen af konkurrenceloven i 2004 med virkning fra 1. februar
2005.
1
Vurderingskriteriet fremgår af konkurrencelovens § 12 c, stk. 2,
der har følgende ordlyd:
”En
fusion, der ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, navn-
lig som følge af skabelsen eller styrkelsen af en dominerende stilling, skal
godkendes. En fusion, der hæmmer den effektive konkurrence betydeligt,
navnlig som følge af skabelsen eller styrkelsen af en dominerende stilling,
skal forbydes.”
Vurderingskriteriet for om en fusion hæmmer den effektive konkurrence
er det samme, uanset om en fusion godkendes eller forbydes.
De fusionerende virksomheders omsætning er afgørende for, om en fusi-
on skal anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Ved den indledende screening af, om en fusion vil kunne hæmme den
effektive konkurrence betydeligt, tager styrelsen typisk udgangspunkt i
1
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
SIEC er en forkortelse for Significant Impediment of Effective Competition. Før 1.
februar 2005 bestod fusionskontrollen af en såkaldt dominans-test omfattende en under-
søgelse af, om fusionen ville skabe eller styrke en dominerende stilling hos de fusione-
rende virksomheder