Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1881169_0001.png
NOTAT
6. april 2018
18/01439-18
Bilag 1: Gennemgang af 10 udvalgte fusioner
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udvalgt 10 fusioner, hvor der er
tale om stor omsætning og betydelige markedsandele.
Fusionerne er udvalgt ud fra, at de fordeler sig nogenlunde jævnt over
perioden 2000-2017, og at de berører forskellige brancher.
Neden for følger en redegørelse for de 10 udvalgte fusioner.
Virksomheders omsætning og markedsandele anses for at være konkur-
rencefølsomme oplysninger, og derfor oplyses omsætningen ikke, mens
markedsandelene angives i intervaller i overensstemmelse med formatet i
de offentliggjorte udgaver af Konkurrencerådets afgørelser, jf. tabellerne
2-11 nedenfor.
Intervallerne i
kolonnen ”efter fusionen” stammer fra den sagsbehandling
og vurdering, som forelå på afgørelsestidspunktet for de pågældende fusi-
oner. Markedsandelen ”efter fusionen” tager desuden ikke højde for even-
tuelle tilsagn som fx frasalg af produktionskapacitet. Konkurrencerådet og
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke oplysninger om, hvordan
markedsandelene ser ud pr. april 2018.
1. Danish Crowns overtagelse af Steff Houlberg
Konkurrencerådet traf i 2002 afgørelse i fusionen mellem Danish Crown
og Steff Houlberg.
Danish Crown og Steff Houlberg var aktive inden for bl.a. produktion og
salg af fersk svinekød og tilberedte kødvarer. Danish Crown ville med
fusionen forøge sin markedsandel betydeligt på flere markeder, jf. tabel 2.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil udarbejde et skema, der viser antallet af fusioner mellem større virksomheder i Danmark i perioden fra 2000 til 2017, til erhvervsministeren
1881169_0002.png
2/9
Tabel 1.
Danish Crowns markedsandel før og efter fusionen
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for indkøb af levende svin
[70-80] pct.
[80-90] pct.
Markedet for produktion og salg af
[45-50] pct.
[60-65] pct.
svinekød til supermarkeder
Markedet for produktion og salg af
[45-50] pct.
[65-70] pct.
svinekød til forædlingsindustrien
Markedet for produktion og salg af
[20-25] pct.
[30-35] pct.
tilberedte kødprodukter
Markedet for produktion og salg af
[20-25] pct.
[60-65] pct.
hotdogpølser
Markedet for produktion og salg af
[25-30] pct.
[35-40] pct.
pålæg i alt
Markedet for produktion og salg af
[15-20] pct.
[30-35] pct.
leverpostej
Konkurrencerådet godkendte fusionen på betingelse af, at slagterierne
afgav en række tilsagn bl.a. om frasalg af et slagteri, samt ikke at hindre
landmændenes muligheder for at levere svin til konkurrerende slagterier.
Konkurrencerådet vurderede, at konkurrencen ville blive reduceret væ-
sentligt uden tilsagnene. Konsekvensen ville være en risiko for mærkbare
prisstigninger samt et reduceret produktudbud, herunder færre kvalitets-
produkter på det danske hjemmemarked.
2. Joint venture mellem Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-
Posten om nyhedsdatabasen FAS
Konkurrencerådet traf i 2002 afgørelse i en sag om et joint venture mel-
lem Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten om oprettelse af
FAS, som skulle drive en nyhedsarkivdatabase og sælge elektronisk pres-
seovervågning på baggrund af moderselskabernes dagblade.
FAS ville komme til at råde over en database med over 8 mio. elektroni-
ske artikler fra mere end 30 forskellige kilder. Denne nyhedsdatabase
ville blive den største af sin art i Danmark og ville fremadrettet også være
sikret alt stof fra moderselskabernes landsdækkende udgivelser i elektro-
nisk form.
FAS skulle ved oprettelsen træde i stedet for det tidligere Polinfo, og der-
for ville FAS allerede fra starten have en høj markedsandel inden for søg-
ning i nyhedsarkivdatabaser, dog ville markedsandelen ikke overstige 50
pct., jf. tabel 3. Inden for presseovervågning ville FAS umiddelbart efter
etableringen ikke have nogen stærk stilling, men styrelsen vurderede, at
der var en risiko for, at det nye selskab inden for ret kort tid ville opnå en
dominerende stilling på dette marked.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil udarbejde et skema, der viser antallet af fusioner mellem større virksomheder i Danmark i perioden fra 2000 til 2017, til erhvervsministeren
1881169_0003.png
3/9
Tabel 2.
FAS’ markedsandel
efter oprettelsen af joint venturet
Efter oprettelsen
Markedet for søgning i nyhedsarkivdatabaser
< 50 pct.
Markedet for presseovervågning
< 5 pct.
Konkurrencerådet vurderede, at oprettelsen af FAS kunne give hurtig on-
line adgang til aktuelle pressenyheder, hvilket kunne øge konkurrencen
om nyhedsovervågning på markedet for nyhedsovervågning, hvor Obser-
ver på daværende tidspunkt havde en stærk stilling.
Risikoen for, at FAS ville få permanent eneret til distribution af modesel-
skabernes artikler, sammenhold med sandsynligheden for,
at FAS’ pro-
dukt ville vinde betydelig popularitet, betød, at Konkurrencerådet vurde-
rede, at FAS kunne blive så dominerende, at konkurrencen blev begræn-
set. Konkurrencerådet betingede derfor godkendelsen af joint venturet af,
at parterne afgav tilsagn om at sælge elektroniske presseklip til andre
markedsaktører på ikke-diskriminerende vilkår.
3. Elsams overtagelse af NESA
Konkurrencerådet traf i 2004 afgørelse i fusionen mellem Elsam og NE-
SA.
Begge virksomheder var aktive på elmarkedet: Elsam i Jylland og på Fyn
og NESA på Sjælland.
Elsam var allerede inden fusionen en stor aktør på markedet for engros-
handel med el og ville efter fusionen få en markedsandel i hele Danmark
på 67-72 pct.
Tabel 3.
Elsams markedsandel før og efter fusionen
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for engroshandel med el
29-36 pct.
67-72 pct.
Konkurrencerådet vurderede, at fusionen ville reducere konkurrencepres-
set på el-markedet, ligesom de tilbageværende aktører ville have mindre
incitament til at konkurrere, hvilket kunne føre til stigende priser.
Konkurrencerådet godkendte derfor fusionen på betingelse af, at Elsam
afgav en række tilsagn om bl.a. at bortauktionere kraftværkskapacitet og
sælge en række kraftvarmeværker.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil udarbejde et skema, der viser antallet af fusioner mellem større virksomheder i Danmark i perioden fra 2000 til 2017, til erhvervsministeren
1881169_0004.png
4/9
4. Lemvigh-Müllers overtagelse af Brdr. A & O Johansen
Konkurrencerådet traf i 2008 afgørelse i fusionen mellem Lemvigh-
Müller og Brdr. A & O Johansen.
Lemvigh-Müller drev grossistvirksomhed inden for stål og metaller,
VVS, el og værktøj. Brdr. A & O Johansen drev grossistvirksomhed in-
den for VVS, el, VA (vand og afløb) og værktøj.
Lemvigh-Müller ville efter fusionen have fået en markedsandel på hen-
holdsvis [30-40] pct. og [38-45] pct., jf. tabel 5.
Tabel 4.
Lemvigh-Müllers markedsandel før og efter fusionen
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for salg af VVS-/VA-
[5-15] pct.
[30-40] pct.
artikler til professionelle kunder
Markedet for salg af el-artikler til
[36-41] pct.
[38-45] pct.
professionelle kunder
Konkurrencerådet vurderede, at det ville hæmme konkurrencen betydeligt
på både VVS-markedet og el-markedet, hvis fusionen blev godkendt. Fu-
sionen ville føre til, at de fire store landsdækkende grossister på VVS-
markedet blev reduceret til tre, som til sammen ville dække mere end 80
pct. af det samlede marked. De tre grossister med landsdækkende filialnet
på el-markedet ville blive reduceret til to med markedsandele, der til-
sammen var endnu højere.
Rådet vurderede, at fusionen ville øge sandsynligheden for, at de få tilba-
geværende virksomheder med en betydende markedsstyrke ville hæve
priserne og konkurrere mindre aggressivt om hinandens kunder inden for
både VVS- og el-artikler.
Konkurrencerådet vurderede endvidere, at de tilsagn, som parterne havde
tilbudt, ikke var tilstrækkeligt til at kunne løse de konkurrenceproblemer,
som fusionen ville skabe.
Konkurrencerådet forbød derfor Lemvigh-Müllers overtagelse af Brdr. A
& O Johansen.
5. Arcus-Gruppens overtagelse af Pernod Richard Denmark
Konkurrencerådet traf i 2012 afgørelse i fusionen mellem Arcus og
Pernod Richard Danmark, der inden fusionen havde en markedsandel på
[70-80] pct. og dermed var markedets største aktør.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil udarbejde et skema, der viser antallet af fusioner mellem større virksomheder i Danmark i perioden fra 2000 til 2017, til erhvervsministeren
1881169_0005.png
5/9
Virksomhederne var bl.a. aktive inden for produktion og salg af spiritus,
herunder akvavit.
Arcus ville efter fusionen have en markedsandel på [90-100] pct. ved salg
af akvavit til detailhandlen og salg af akvavit til hotel- og restaurations-
branchen, jf. tabel 6.
Tabel 5.
Arcus’ markedsandel før og efter
fusionen
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for salg af akvavit til de-
[10-20] pct.
[90-100] pct.
tailhandlen
Markedet for salg af akvavit til ho-
[10-20] pct.
[90-100] pct.
tel- og restaurationsbranchen
Markedet for tax-free spiritus til
[0-10] pct.
[0-10] pct.
travel retail
Markedet for salg af akvavit til
[10-20] pct.
[70-80] pct.
grænsehandlen
Konkurrencerådet vurderede, at fusionen ville betyde, at de allerede kon-
centrerede markeder ville blive yderligere koncentreret. Fusionen ville
kunne begrænse konkurrencen disse på markeder betydeligt.
Konkurrencerådet godkendte fusionen mellem Arcus og Pernod Richard
blandt andet på betingelse af, at Arcus frasolgte akvavitmærket Brøn-
dums. Frasalget betød, at den største spiller i markedet ikke ville blive
styrket yderligere som følge af fusionen.
6. JYSKs overtagelse af IDdesign
Konkurrencerådet traf i 2013 afgørelse i fusionen mellem JYSK og IDde-
sign, der omfatter kæderne IDEmøbler og ILVA.
Virksomhedernes hovedaktiviteter lå inden for detailsalg af møbler, sen-
gestel og madrasser, havemøbler, belysning samt boligtekstiler og -
tilbehør.
Inden fusionen ejede JYSK butikskæderne JYSK og Bolia. Med de fire
møbelkæder ville JYSK blive en stor aktør i Danmark, særligt inden for
salg af møbler, sengestel og madrasser samt havemøbler, jf. tabel 7.
Tabel 6.
JYSKs markedsandel før og efter fusionen
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for detailsalg af møbler
[5-10] pct.
[20-30] pct.
ekskl. senge og havemøbler
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil udarbejde et skema, der viser antallet af fusioner mellem større virksomheder i Danmark i perioden fra 2000 til 2017, til erhvervsministeren
1881169_0006.png
6/9
Markedet for detailsalg af sengestel
og madrasser
Markedet for detailsalg af havemøb-
ler
Markedet for detailsalg af boligteks-
tiler og -tilbehør
[20-30] pct.
[20-30] pct.
[10-20] pct.
[30-40] pct.
[20-30] pct.
[10-20] pct.
Konkurrencerådet vurderede, at fusionen ville være bedre for konkurren-
cen end alternativet. Det skyldes, at IDdesign sandsynligvis ville være
gået konkurs, hvis JYSK ikke havde overtaget selskabet. En konkurs ville
fjerne det væsentlige konkurrencepres, som ILVA og IDEmøbler lagde på
en stor del af det øvrige møbelmarked, fx IKEA. Konkurrencerådet god-
kendte derfor JYSKs køb af IDdesign.
7. Ernst & Youngs overtagelse af KPMG Danmark
Konkurrencerådet traf i 2014 afgørelse i fusionen mellem Ernst & Young
og KPMG.
KPMG og Ernst & Young hørte inden fusionen begge til blandt de største
revisionshuse i Danmark og var begge et af de såkaldte Big4 revisions- og
rådgivningshuse. Big4 havde på tidspunktet for fusionen til sammen om-
kring 40 procent af revisorbranchens samlede omsætning i Danmark.
Både Ernst & Young og KPMG var aktive inden for bl.a. revision og re-
visionsrelaterede ydelser og skatterådgivning.
Efter fusionen ville Ernst & Young få en markedsandel på [20-30] pct.
eller mere, jf. tabel 8.
Tabel 7.
Ernst & Youngs markedsandel før og efter fusionen
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for levering af revisions-
[5-15] pct.
[20-30] pct.
og regnskabsydelser til mindre og
mellemstore virksomheder
Markedet for levering af revisions-
[5-15] pct.
[20-30] pct.
og regnskabsydelser
til de største virksomheder
Markedet for rådgivning vedrørende
[10-20] pct.
[40-50] pct.
skatter og afgifter til
de største virksomheder
Konkurrencerådet vurderede, at fusionen ville kunne hæmme konkurren-
cen væsentligt på markederne for revisionsydelser til de største virksom-
heder og skatterådgivning i Danmark.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil udarbejde et skema, der viser antallet af fusioner mellem større virksomheder i Danmark i perioden fra 2000 til 2017, til erhvervsministeren
1881169_0007.png
7/9
Konkurrencerådet godkendte derfor, at Ernst & Young overtog KPMG
Danmark på betingelse af, at fusionsparterne afgav tilsagn, som indebar,
at en lang række medarbejdere hos KPMG blev frigjort fra lange opsigel-
sesvarsler samt kunde- og eventuelle konkurrenceklausuler.
8. og 9. Danish Agros overtagelse af DLA Agro og Dan Agro Holding
Konkurrencerådet traf i 2015 afgørelse i sagerne om Danish Agros over-
tagelse af henholdsvis DLA Agro og Dan Agro Holding. De to sager blev
behandlet parallelt.
Danish Agro og Dan Agro Holding er grovvarevirksomheder. DLA Agro
er en andelsejet indkøbsvirksomhed. Medlemmerne er en række lokalfor-
eninger og private grovvareforretninger i Danmark, Norge og Sverige.
Danish Agro er medlem af DLA Agro.
Med købet af DLA Agro og Dan Agro Holding ville Danish Agro opnå en
samlet markedsandel på [30-40] pct. og [40-50] pct. på flere markeder, jf.
tabel 9 og tabel 10.
Tabel 8.
Danish Agros markedsandel før og efter fusionen med DLA
Agro
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for salg af fodervarer
[0-5] pct.
[40-50] pct.
- engrossalg
[20-30] pct.
[20-30] pct.
- detailsalg
Markedet for salg af planeværn
0 pct.
[30-40] pct.
- engrossalg
[30-40] pct.
[30-40] pct.
- detailsalg
Markedet for salg af gødning
0 pct.
[30-40] pct.
- engrossalg
[20-30] pct.
[20-30] pct.
- detailsalg
Markedet for engrossalg af ensilerings- og høstprodukter og det tilhø-
rende detailmarked for salg af pakke- og katalogvarer
0 pct.
[20-30] pct.
- engrossalg
[20-30] pct.
[20-30] pct.
- detailsalg
Tabel 9.
Danish Agros markedsandel før og efter fusionen med DanAgro
Holding
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for detailsalg af færdigfo-
[10-20] pct.
[40-50] pct.
der til fjerkræ
Markedet for detailsalg af færdigfo-
[10-20] pct.
[20-30] pct.
der til svin
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil udarbejde et skema, der viser antallet af fusioner mellem større virksomheder i Danmark i perioden fra 2000 til 2017, til erhvervsministeren
1881169_0008.png
8/9
Markedet for detailsalg af færdigfo-
der til kvæg
Markedet for detailsalg af plante-
værn
Markedet for detailsalg af gødning
Markedet for detailsalg af premix
Markedet for detailsalg af foderråva-
rer
Markedet for detailsalg af foderfedt
Markedet for detailsalg af såsæd
Markedet for detailsalg af pakke- og
katalogvarer til landmænd
Markedet for detailsalg af agrodiel-
sen til landmænd
Markedet for indkøb af korn
[10-20] pct.
[20-30] pct.
[20-30] pct.
[30-40] pct.
[10-20] pct.
[10-20] pct.
[10-20] pct.
[20-30] pct.
[10-20] pct.
[10-20] pct.
[20-30] pct.
[30-40] pct.
[20-30] pct.
[40-50] pct.
[20-30] pct.
[20-30] pct.
[20-30] pct.
[20-30] pct.
[10-20] pct.
[20-30] pct.
Konkurrencerådet vurderede, at fusionen ville gøre det væsentligt mere
sandsynligt, at de to største grovvareselskaber ville konkurrere mindre, og
dermed være i stand til at hæve priserne.
Konkurrencerådet godkendte fusionerne samtidig. I begge sager blev
godkendelsen betinget af, at parterne afgav en række tilsagn, der bl.a.
forpligtede Danish Agro til omgående at frasælge to foderfabrikker.
10. Imercos overtagelse af Inspiration
Konkurrencerådet traf i 2017 afgørelse i fusionen mellem Imerco og In-
spiration.
Både Imerco og Inspiration er detailkæder, der sælger boligartikler, her-
under gaveartikler, køkkenartikler, el-artikler og bordartikler. Imerco er
den største aktør på markedet, mens Inspiration før fusionen var den tred-
jestørste.
Imerco ville efter fusionen opnå betydelige markedsandele på flere mar-
keder, jf. tabel 11.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil udarbejde et skema, der viser antallet af fusioner mellem større virksomheder i Danmark i perioden fra 2000 til 2017, til erhvervsministeren
1881169_0009.png
9/9
Tabel 10.
Imercos markedsandel før og efter fusionen
Før fusionen
Efter fusionen
Markedet for detailsalg af køkken-
[20-30] pct.
[30-40] pct.
udstyr
Markedet for detailsalg af produkter
[20-30] pct.
[40-50] pct.
til borddækning
Markedet for detailsalg af elektriske
[10-20] pct.
[10-20] pct.
apparater
Markedet for detailsalg af andet bo-
[10-20] pct.
[30-40] pct.
ligtilbehør
Konkurrencerådet havde betænkeligheder ved fusionen, fordi den uden
tilsagn ville hæmme konkurrencen betydeligt på det danske marked for
detailsalg af mid-range til/high-end boligartikler.
Derfor betingede Konkurrencerådet sin godkendelse af, at parterne afgav
bindende tilsagn om at frasælge en række butikker til en ny konkurrent.