Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1869190_0001.png
Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg
16. marts 2018
Besvarelse af spørgsmål 105 stillet af udvalget den 20. februar 2018.
Spørgsmål 105:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20/2-18 fra Bristol-Myers
Squibb Denmark vedrørende fremme af life science entreprenørskab, jf.
ERU alm. del - bilag 115.
Svar:
Bristol-Myers Squibb (BMS) har i deres henvendelse givet fire anvisnin-
ger til, hvordan life science entreprenørskab i Danmark kan fremmes.
For det
første
anbefaler BMS, at der sikres de bedst mulige rammevilkår
for at sikre fortsat vækst i eksporten samt fastholde biotekselskaber i
Danmark.
Regeringen har d. 2. marts 2018 lanceret en vækstplan for life science, der
med 36 initiativer forbedrer rammevilkårene over alle led i værdikæden
for life science virksomheder, herunder biotekselskaber, i Danmark.
Vækstplanen er vedlagt til udvalgets orientering. Vækstplanens initiativer
har både fokus på at understøtte en allerede kraftig eksportvækst for life
science
bl.a. gennem en målrettet internationaliseringsindsats
og på at
fastholde og fremme biotekselskabers investeringer i Danmark
bl.a. ved
at styrke Lægemiddelstyrelsen, etablere en national organisation for klini-
ske forsøg samt styrke det internationale markedsføringskonsortium
Healthcare DENMARK.
Derudover indgik regeringen d. 2. november 2017 aftalen om erhvervs-
og iværksætterinitiativer med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, som
blandt andet sikrede bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft og øgede
skattefradraget for forskning og udvikling. Det er blandt andet gjort lette-
re at tiltrække og fastholde arbejdskraft for nye, mindre virksomheder ved
at forbedre mulighederne for tildeling af medarbejderaktier og ved at ud-
vide forskerskatteordningen.
For det
andet
opfordrer BMS til, at der sikres bedre adgang til risikovillig
kapital for start-ups.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/2-18 fra Bristol-Myers Squibb Denmark vedrørende fremme af life science entreprenørskab, til erhvervsministeren
2/4
Også denne opfordring imødekommes af aftalen om erhvervs- og iværk-
sætterinitiativer. Start-ups inden for life science har særlige likviditets-
mæssige udfordringer, og derfor blev der med aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer indført et investorfradrag.
Investorfradraget skal fremme risikovillig kapital til unoterede små og
mellemstore virksomheder og derved styrke deres muligheder for at rejse
risikovillig kapital til en fornuftig pris herhjemme. Da investorfradraget
lemper beskatningen af de midler, der investeres, bliver det mere attrak-
tivt at investere i de pågældende virksomheder, der samtidig får lettere
ved at tiltrække kapital.
Det er aftalt, at investorfradraget skal give personer (uafhængige investo-
rer), der direkte investerer i de omfattede virksomheder, mulighed for
årligt at fradrage halvdelen af investeringer for op til 400.000 kr. i 2019 til
2022. Fra 2023 og frem kan halvdelen af investeringer for op til 800.000
kr. fradrages. Fradraget udformes, så det får en skatteværdi på 30 pct.
Endvidere er det aftalt, at der gives et fradrag for personer, der igennem
en særlig type iværksætterfonde investerer i unoterede små og mellemsto-
re virksomheder. Fradraget bliver på halvdelen af investeringer op til
125.000 kr. fra 2019 til 2022, og fra 2023 og frem bliver fradraget på
halvdelen af investeringer op til 250.000 kr. Ordningen forventes at kunne
træde i kraft fra 1. januar 2019.
Endelig har regeringen i vækstplanen for life science beskrevet, at Vækst-
fonden vil undersøge muligheden for i samarbejde med private investorer
og vidensaktører at etablere en life science fond, der skal foretage investe-
ringer i videnstunge og kapitalintensive virksomheder. En eventuel etab-
lering af en sådan fond vil skulle ske inden for Vækstfondens eksisterende
lovgivningsmæssige og finansielle rammer og forudsætter, at Vækstfon-
den kan finde den nødvendige opbakning fra øvrige investorer.
For det
tredje
mener BMS, at der er bedre vilkår til for biotekindustrien i
Sverige, hvilket ifølge BMS har ført til flere børsnoteringer af bioteksel-
skaber i Sverige end i Danmark.
Det kan her understreges, at Danmark på en lang række punkter rangerer
højere som life science nation end Sverige. Det gælder blandt andet hvor
stor en andel af landenes eksport, der udgøres af life science samt omfan-
get af privatudførte forskningsinvesteringer udført af life science virk-
somheder. Målt på disse faktorer, overgås Danmark kun af Schweiz.
Regeringen er imidlertid enig i, at Danmark har behov for et effektivt
børsmarked så aktiemarkedet bliver et reelt alternativ for danske virk-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/2-18 fra Bristol-Myers Squibb Denmark vedrørende fremme af life science entreprenørskab, til erhvervsministeren
3/4
somheder, der skal rejse kapital fremfor fx at blive solgt til udlandet eller
noteret på udenlandske børser.
Her kan det fremhæves, som det også bliver i vækstplanen for life sci-
ence, at Vækstfonden vil arbejde på at skabe et mere velfungerende,
dansk børsmarked for små og mellemstore virksomheder. Vækstfonden
vil i tæt samarbejde med private investorer, i det omfang fondens økono-
miske og lovgivningsmæssige rammer tillader det, være cornerstoneinve-
stor og garant i forbindelse med børsnoteringer i København.
Desuden blev der med aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer ind-
ført en aktiesparekonto, hvor personer kan placere opsparing i noterede
aktier og aktiebaserede investeringsbeviser. Aktiesparekontoen vil have
en lavere beskatning af afkastet på indeståender end den gældende aktie-
indkomstbeskatning. Det vil gøre det attraktivt for danskerne at placere en
del af deres opsparing i aktier gennem aktiesparekontoen. Der betales skat
på 17 pct. af afkastet efter lagerprincippet, det vil sige af udbytter samt
realiserede og urealiserede avancer. Værdiforøgelsen af indestående på
aktiesparekontoen beskattes, mens værdifald (tab) fremføres og modreg-
nes i fremtidige afkast. Aktiesparekontoen skal bidrage til en stærkere
aktiekultur i Danmark og kan dermed på sigt være med til at gøre det me-
re attraktivt for virksomheder at børsnotere sig i Danmark.
For det
fjerde
bør der ifølge BMS ses på beskatningsniveauet i Danmark,
herunder ved salg af virksomheder.
På området for beskatning af virksomheder kan det understreges, at rege-
ringen i regeringsgrundlaget har sat som mål, at gøre det billigere og
nemmere at drive virksomhed i Danmark. Dette har regeringen også haft
som fokus i hhv. vækstplanen for life science og i aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer.
Det kan især fremhæves, at skattefradraget for virksomheders forskning
og udvikling er blevet forhøjet i aftalen om erhvervs- og iværksætteriniti-
ativer. Investeringer i forskning og udvikling kan styrke produktiviteten i
de virksomheder, der foretager investeringerne, og har samtidig en positiv
afsmittende effekt på andre virksomheders produktivitet.
Forskning og udvikling er imidlertid en aktivitet, der kan flyttes fra land
til land, for eksempel efter hvor de bedste forskere og forskningsmiljøer
er. Der er derfor de seneste årtier kommet en stigende international kon-
kurrence om at tiltrække virksomhedernes forsknings- og udviklingsakti-
viteter. 14 ud af 28 EU-lande har således indført forskellige former for
ekstra FoU-fradrag. For at sikre fortsat internationalt konkurrencedygtige
vilkår for forskning og udvikling i Danmark hæves fradraget for private
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/2-18 fra Bristol-Myers Squibb Denmark vedrørende fremme af life science entreprenørskab, til erhvervsministeren
4/4
virksomheders udgifter til forskning og udvikling fra de nuværende 100
pct. til 101,5 pct. i 2018 og i 2019, 103 pct. i 2020, 105 pct. i 2021 til
2022, 108 pct. i perioden 2023 til 2025 og 110 pct. fra 2026.
Derudover kan nævnes, at regeringen vil fritage kommercielle sponsorer
for alle gebyrer i forbindelse med fase I forsøg i Danmark. Med initiativet
vil regeringen dels gøre det mere attraktivt for virksomheder at placere
fase I forskning i Danmark, ligesom en sådan gebyrfritagelse forventeligt
vil have en afsmittende effekt på, at også de senere faser i den kliniske
forskning placeres i Danmark (fase II-IV). Initiativet indføres ved lov og
træder i kraft i 2018.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen