Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1841036_0001.png
Energi-, Forsyning- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. november 2017
J nr. 2017 - 1585
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 11. oktober 2017 stillet
mig føl-
gende spørgsmål 17 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål 17
Kan ministeren bekræfte, at hensigten med lov nr. 56 af 27. januar 2015 om
ændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.,
lov om miljøbeskyttelse og lov om vandsektorens organisering og økonomi-
ske forhold (Afdragsordning, finansiering og fristfastsættelse ved påbud om
forbedret spildevandsrensning samt drift og vedligeholdelse af anlæg til spil-
devandshåndtering) var og er, at husejerens indkomst i ansøgningsåret er
afgørende for at kunne få en afdragsordning til en forbedret spildevandsløs-
ning, således at det er den aktuelle og måske lavere indkomst som pensio-
nist, der tages udgangspunkt i, og ikke skatteopgørelsen fra tidligere år?
Svar
Hensigten med lovændringen (lov nr. 56 af 27. januar 2015) er ifølge lovbe-
mærkningerne til forslaget at forbedre den faktiske gennemførelse af nød-
vendig spildevandshåndtering på en sådan måde, at ejendomsejere, der er
økonomisk trængte kan opfylde påbud om forbedret spildevandshåndtering
eller tilslutning til kloakken.
I forhold til den nærmere afgrænsning af målgruppen
”økonomisk trængte”
ejendomsejere er det i lovbemærkningerne bestemt, at der ved afgørelser
om ejendomsejeres ret til at modtage tilbud om blandt andet afdragsordnin-
ger skal lægges vægt på husstandens
”samlede årlige indkomst”.
Husstandenes årsindkomst giver et indblik i husstandenes økonomiske situa-
tion, der balancerer for eventuelle variationer i den enkelte persons indkomst
over året. Den samlede årlige indkomst kan i sagens natur først opgøres en-
deligt ved årets udgang. Det er derfor på afgørelsestidspunktet ikke praktisk
muligt at anvende årsindkomsten for det indeværende år.
Det er derfor fundet naturligt og i overensstemmelse med hensigten bag
lovændringen at forstå dette således, at afgørelse skal træffes på baggrund
af den seneste, endelige årsopgørelse fra SKAT.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om at gøre bekendtgørelsen om afdragsordning for forbedret spildevandshåndtering mere smidig, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1841036_0002.png
Reglerne imødekommer desuden et ønske, som er afspejlet i høringssvare-
ne til lovforslaget, om enkelhed i kommunernes administration af ordningen,
da kravet for deltagelse i ordningen er entydigt, og det er enkelt for kommu-
nerne at træffe afgørelse ud fra den seneste årsopgørelse fra SKAT. Ved at
anvende den seneste årsopgørelse fra SKAT tilgodeses endelig hensynet til
ensartethed i sagsbehandlingen og dermed retssikkerhed i ordningens ad-
ministration.
Spørgsmålet er reguleret ved bekendtgørelse nr. 108 af 29. januar 2015 om
afdragsordninger, fristfastsættelse for spildevandshåndtering og tilslutnings-
bidragets forfaldstidspunkt.
Bekendtgørelsen fastsætter således i § 3, at det er den seneste endelige
årsopgørelse fra SKAT, der er afgørende kommunalbestyrelsens beslutning.
På denne baggrund kan jeg ikke svare bekræftende på spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2