Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1839679_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2017
J nr. 2017-3965
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 23. november 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 60 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 60
Ministeren bedes kommentere det materiale, udvalget har modtaget i forbin-
delse med foretræde den 23. november 2017 fra E.ON Danmark A/S, jf. EFK
alm. del - bilag 47.
Svar
Energiselskabet E.ON har i materialet fremført et ønske om, at el bør kunne
tælle med ved opfyldelse af iblandingskravet for biobrændstoffer.
EU’s krav
om VE i transportsektoren kan opfyldes ved brug af flere forskelli-
ge teknologier. Dette omfatter bl.a. biobrændstoffer og VE-el til biler og tog.
Biobrændstoffer er dyrere end fossile brændstoffer, men kan anvendes i ek-
sisterende køretøjer. Derfor fremmes biobrændstoffer ved brug af et iblan-
dingskrav, der pt. er på 5,75 pct. Kravet stilles som et overordnet krav til le-
verandører af diesel, benzin og gas til transport. Kravet kan opfyldes med va-
rierende iblandinger, blot det samlet set opfyldes. Loven tillader ligeledes, at
flere leverandører tilsammen kan opfylde kravet.
Olieselskaberne har i forbindelse med iblandingskravet af egen drift opsat et
system for handel med over- og underskud, som medfører, at det samlet set
bliver både enklere og mindre omkostningstungt at leve op til kravet. Denne
handel sker ved brug af såkaldte ”tickets”, som repræsenterer et givent for-
brug af biobrændstoffer til transport (inden for landets grænser).
Iblandingskravet har således ikke til hensigt at sikre den fulde opfyldelse af
VE-kravet, men alene den del der vedrører biobrændstoffer. Iblandingskravet
tager dog sit afsæt i, hvad der forventes at komme af bidrag fra andre tekno-
logier, som f.eks. elbiler og eldrevne tog. Dette sker for at undgå en overim-
plementering med betydelige meromkostninger til følge.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om kommentar til E.ON Danmark A/S' præsentation ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1839679_0002.png
El-baserede teknologier fremmes på anden vis. F.eks. har man over årene
øget andelen af vedvarende energi i det danske el-system, samtidig med at
elbiler har været fritaget fra registreringsafgift og fortsat er begunstiget med
en meget lav afgift.
Jeg kan herudover oplyse, at en inklusion af VE-el i det nuværende iblan-
dingskrav formentlig ville medføre, at udfordringen med at opfylde CO
2
-
reduktionskrav i de ikke kvoteomfattede sektorer og VE-kravet til transport i
2020 alt andet lige ville blive større.
Det skyldes, at VE-andelen i el er meget betydeligt over iblandingskravet på
5,75 pct. Der vil derfor være en overopfyldelse, som elselskaberne vil kunne
sælge til olie- og gasselskaber til brug for deres opfyldelse af iblandingskra-
vet.
Hvis olieselskaberne i en sådan situation benyttede sig af muligheden for at
købe e-tickets fra elselskaberne, ville de reducere anvendelsen af biobrænd-
stoffer. Samtidig er det vurderingen, at værdien af e-tickets ville være så lav,
at det ikke i sig selv ville virke fremmende for hverken salget af elbiler, elek-
trificering af jernbanen eller en øget VE-andel i el. Samlet set ville resultatet
derfor være en højere CO
2
-udledning og en lavere anvendelse af VE i trans-
portsektoren.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2